Radio for dårlige forhold

Startet av Itzy, april 09, 2012, 10:49:21

Itzy

Radiodekningen er ikke helt optimal inne i dalen der vi har hytte. Hadde en enkel radio med opp, uten å få inn annet enn skurr. Så tok vi den oppladbare PAL-radioen med og da var det bedre. Men den lader ut etter 17 timer. Jeg liker å ha radioen stående på. Hvilke alternativer finnes?

Amatøren

Lader ut batteriet ???
Innebygget (kjenner ikke den radioen) eller er det 12V på solstrøm?

Er det det siste så er batteriet gammelt og dårlig? Ev. flere/større solpaneler.
Man lærer så lenge man lever.

Itzy

Den har et batteri innebygget - som må lades etter 17 timer. Det synes jeg er kort tid, med tanke på tidligere erfaringer med radioer og "gammeldagse" batterier. :)

Amatøren

Sjekk spec. for hvor lenge produsent mener den skal virke og hvor lenge den skal lade for at den skal bli toppladet.

Videre er det slik at er det dårlig radiodekning/svakt signal for mottak, så bruker gjerne mottakere litt mere strøm.

Litt teknisk:

En radio har gjerne en liten forsterker før oscillatoren så antennesignalet får an hvis styrke før det blandes. Denne forforsterkeren/antenneforsterkeren har AGC (Automatic Gain Control) -> Svakere inn signal -> mere forsterkning høyere strømforbruk. Dette er nok helt marginalt i forhold til totalforbruket.

Derimot så er nye radioer stappet med digitalelektronikk, noe gamle ikke hadde og dette krever også strøm i forhold til de gamle.

Display, minne, klokke, lysdioder/lys,  alt trekker strøm selv om mye er mere strømbesparende nå enn i gamle dager. Det de vant på strømbesparende mottaker elektronikk blir ofte brukt opp i finesser.

Holder den ikke det produsent lover og er det garanti så kan det reklameres. En del batterier liker ikke klattlading og noen skal helst ikke lades helt ut og bli stående utladet. Bruk kontra batteritype kan også avgjøre levetiden på batteriene og da igjen hvor lenge de holder mellom hver lading.
Man lærer så lenge man lever.

Itzy

Takk for utfyllende svar. :) Slik jeg forstår det er PAL de beste i forhold til mottak av signaler. Ingen ekstra dill på disse. Skal sjekke litt i forhold til kapasitet på batteriene fra produsent. :)

Stardustsilver

Vi har denne på hytta ( se link) Den har kort brukstid på vanlige batterier, men siden den går på 12v så kan man drifte den via solcelleanlegget på hytta. Jeg bare klipte ledninger fra trafoen som fulgte med og satte på et 12 v støpsel, bare pass på + og - polene på rett ledning :-) Denne har båd Fm Dab, god lyd.

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/bordradioer/argon_dab4-v2_dab-digitalradio_hoyglans-sort.htm
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Itzy


erstokke

Du kan lade og bruke Tivoli PAL på 12v. Det går også an å bytte det oppladbare batteriet i radioen når kapasiteten begynner å bli dårlig.

Hvis du har dårlige fm-signaler har du sannsynligvis ikke dab-dekning i det hele tatt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod