Tømmerhytte eller elementhytte? Hva skal vi velge?

Startet av Hyttekjøper, april 11, 2012, 23:52:34

Hyttekjøper

Heisann,

vi vurderer å kjøpe/bygge egen hytte, men klarer ikke å bestemme oss for om vi skal gå for en elementhytte fra en hytteprodusent eller en tømmerhytte. Selv er jeg helt rookie og har ingen erfaring med dette.

Hytta skal bestilles som nøkkelferdig da det trolig blir minimalt med egeninnsats.

Den er tiltenkt i Indre Troms hvor det vinterstid fort kan bli minus 25/30 grader.

Hva er ulike fordeler og ulemper med elementhytter vs tømmerhytter? Hvor ofte må de vedlikeholdes(beises/males)? Og hvor store forskjeller er det prismessig ettersom vi ikke har ubegrenset budsjett?

Jeg har feks sett normalt standardutstyrte elementhytter på rundt 90 - 100 kvm nøkkelferdig tilgjengelig til ca kr 1,5-1,7 mill kr (f.eks Familiehytta evt Saltdalshytta), mens min lille priserfaring med tømmerhytter er at disse fort kommer opp i 2,0 - 2,2 mill kr. Det kan dog fort være at jeg tar feil her.

Håper noen kan  dele litt erfaringer her.

Hyttebygger Indre Troms

erstokke

Begge deler blir fint og har sine fordeler og ulemper.

Tømmer har etter min mening noen vesentlige ulemper som hytte:
* Lang byggeperiode fordi bygget må sette seg.
* Krever tungt tak (torv eller stein)
* Treg oppvarming
* Høyere pris?

Fordelene med tømmer:
* Flott utseende, tradisjon
* Varer lenge hvis det er godt utført og tett

Bindingsverkshytte trenger ikke nødvendigvis være "elementhytte", konstruksjonen er jo i prinsippet det samme om den bygges på stedet.

Hapet

Hei.

Hvis jeg var deg, har jeg uten tvil valgt laftet hytte i forhold til elementhytte.
Må korrektere noe erstokke skriver.
Stemmer at tømmeret skal sette seg, men ikke at det forlenger byggeperioden.
Det tas hensyn til siget (at det setter seg) når hyttene settes opp, slik at lister/kjøkkeninnredning/trapper ikke blir festet slik at de blir med tømmeret setter seg.
Er noe treg oppvarming når tømmeret er kaldt, men når man først har varmet opp hytten, så holder den veldig bra på varmen i forhold til en hytte i reisverk.

Jeg ville ha anbefalt deg lamell tømmer, dvs at tømmeret er limt sammen av to trestokker isteden for en hel trestokk. Da sprekker ikke stokkene, samt at det setter seg raskere. Ser også mer "moderne" ut i forhold til heltre.

Fordeler:
- Varmemagasin
- Naturlig inneklima (Ingen bruk av syntetiske produkter for å få det tett
- Kald om sommeren pga. torvtak, holder lengre på varmen om vinteren når det først blir varme
- Flott utseende
- Kort byggetid (ikke noe vesentlig i forhold til elementhytte)

Ulemper:
- Litt dyrere, men lukrativt.
- Treg oppvarming (men holder bedre på varmen)

Ville ha sjekket ut http://www.overbygg.no om jeg var deg, vet at de har veldig god kvalitet på hyttene sine.

rovada

Tømmerhytte,tømmerhus.
http://www.facebook.com/pages/ROVADA-HYTTERR%C4%85stiniai-namaiLog-cabins/258663127502865



* Lang byggeperiode fordi bygget må sette seg.  -----ikke lenge,tømmer er 18-20prcnt fuktighet
* Krever tungt tak (torv eller stein)   +++så, ville det være bedre
* Treg oppvarming                                 50/50
* Høyere pris?                                        egentlig ikke 

               
                                 
www.rovada.lt - hytte fra Litauen


KjellG

Vi kom til tømmerhytte på Rena i -25°. Kveldsmat ble inntatt med full utepåkledning: stillongs, skibukse, vindbukse, dunjakke, lue, sjerf...
Alle vemtiler åpne og full fres på peisen. Kondensvannet rant av veggene. Begynte så smått å bli levelig neste kveld, men da var det snart oppbrudd for returen.

Gamle tømmerhus blir gjerne kledd for å redusere trekk og råte. Hjørnene/novene er særlig utsatt.

Elementhytte: ekstremt lytt og innetemperaturen følger utetemperaturen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod