Trenger tips og råd til installasjon, bruk, og "pleie" av 12V anlegg

Startet av Karin, april 15, 2012, 20:01:00

Karin

Hei!

Vi er i planleggingsfasen av hytta. Planlegger for tiden 12 V anlegg.
Hva er de viktigste tingene man bør tenke på?

Har forøvrig laget en liten plan, den finner du her:
http://www.byggehytte.com/2012/04/15/hyttestrom-12v-anlegg/

Takknemlig for tips og råd!

erstokke

Svarte deg nettopp på bloggen.

Hytteutstyrsbutikkene har endel råd om dimensjonering av solcelleanlegg i sine kataloger og på hjemmesider. Noen anbefaler at man setter opp et regnskap for strømforbruket og dimensjonerer etter dette. Ulempen er at det er vanskelig å vite på forhånd. Når man først har fått installert utstyret begynner man å finne på masse morsomt man kan bruke denne energien til.

Det er batteribanken som bestemmer hvor mye strøm man har tilgjengelig. Som regel skjer ladingen alle de dagene man ikke er på hytta, altså mellom hyttebesøkene. Så jeg vil anbefale å begynne med batteribanken. Så forsøker man å beregne hvor mye lading som trengs mellom hvert hyttebesøk (hver helg, annenhver, en gang i måneden eller sjeldnere).

I vinterhalvåret er det dårlig lading, så jeg synes det er fornuftig å satse på et aggregat fremfor vanvittig mye kapasitet på solcellene.

Jeg anbefaler sterkt aggregat av inverter-typen som Honda EU-serie og kopiene av den hvis man ikke har råd til originalen. Halvert bensinforbruk, halvert støy, halve vekten (hvis det er aktuelt å flytte på det) ren sinus - men dessverre dyrere.

Det går an å kjøpe komplett anlegg som gir både 12v og 230v i hytte. Jeg kjøpte Victron-pakke fra Sunwind, men du får slike pakker også fra sparelys.no og Power Controls (som er aktive her i forumet). Som du har foreslått på bloggen går det selvsagt også an å sette sammen en slik løsning selv av enkeltkomponenter. Men med en ferdigløsning går det an å bygge inn automatikk og snacks. F.eks. at anlegget leverer 230v via omformer fra batteriene når du lader mobiltelefoner etc, men starter automatisk aggregatet dersom du kobler til støvsuger eller noe annet som trekker mye strøm.

12v anlegg taper mye strøm i kablene. Derfor er det viktig å ha tjukke kabler og kort avstand mellom solcellepanel-regulator-batterier.

Bruk og pleie...
De fleste batterier for solcelleanlegg liker ikke å lades kraftig ut. Så man må passe på å ikke bruke strøm helt til lampene slukker. Mange batterier trenger påfylling av vann - dette er det også viktig å passe på. Forøvrig er solcelleanlegg herlig driftssikre.

Man må passe på å kutte ned vegetasjon rundt hytta. Solceller gir nærmest ingen lading hvis det er delvis skygge på panelet.

OS

Sitat fra: erstokke på april 15, 2012, 21:44:40
Bruk og pleie...
De fleste batterier for solcelleanlegg liker ikke å lades kraftig ut. Så man må passe på å ikke bruke strøm helt til lampene slukker. Mange batterier trenger påfylling av vann - dette er det også viktig å passe på. Forøvrig er solcelleanlegg herlig driftssikre.
Med mindre du kjøper Rolls batterier så trenger du ikke bekymre deg for påfylling av vann. De aller fleste hyttebutikkene selger bare vedlikeholdsfrie AGM-batterier og det bør du gå for. De skal ikke etterfylles med vann og tåler sterk kulde. De fleste tåler også hundrevis av kraftige utadninger.

Ole
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Karin


Amatøren

Selv har jeg nå gått fra "standard" bly batterier til AGM. Ikke lang erfaring enda da jeg kun har hatt de i et år. I den sammenhengen byttes jeg fra ca 30 år gammel regulator fra Hyttebutikken samt egenprodusert lader for ekstra 75W panel til en lader/regulator fra Phocos. Den er for modulbasert system som kan bygges ut med MYE. Jeg kjøpte med MCU delen som logger og jeg kan hente ut data via USB interface som jeg også kjøpte med (den har nemlig serie interface).

Du kan lese litt mere om mitt utstyr her.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod