Monokrystall eller Polykrystall solcelle?

Startet av Hyttami, april 21, 2012, 18:55:22

Hyttami

Jeg skal gå til innkjøp av solcellepanel for min nye hytte. Har tenkt å kjøpe et panel i størrelse 120-140W. Jeg har fått et tilbud på et Monokrystall panel på 120W til kr 4790 (Futur fra Gausdal Landhandel. Prisen er nedsatt med over 50%). Alternativet er f.eks et NQ Solar panel på 140W til kr 3049 hos Sparelys.no. De oppgir ikke om det er mono-eller polykrystall, men jeg tror det er det siste (de aller fleste rimelige paneler er polykrystall).
Jeg kan lese på nettet at et monokrystall panel har større virkningsgrad, men jeg ser jo at jeg får et større anlegg for pengene ved å gå for polykrystall. Hva bør jeg gjøre, gå for et monokrystall panel på 120W eller et polykrystall på 140W? Er det noen som har peiling på dette og noen råd de kan gi?

OS

Har blitt fortalt at monokrystall er det beste ja. Alternativ energi har 140W mono til kr. 3100:
http://www.alternativenergi.no/shop
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Stardustsilver

Her kan du lese hva som er forskjellene.

http://www.planetarypower.com.au/solar_panels.htm

Jeg har et to år gammelt panel  NQ fra Sparelys, det leverer det det skal.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Røilern

Wikipedia har en brukbar artikkel om solpaneler, http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_panel


Forskjellen  paneler imellom dreier seg om:
-effekt pr m2 (effektivitet - hvor mye plass tar panelet på veggen)
-endring i effekt ved temperatur økning
-reduksjon av effekt over tid
-mekanisk styrke, stivhet osv

Hvis produsentene ikke lyver så skal alle 140W paneler levere 140W ved 25°C uavhengig av størrelse og type. Monokrystalinske beskrives som like i effekt som polykrystalinske, men med litt mindre tap ved temperatur økning.

Kyocera KD135SX er på 1,06M2 og har 13,4% effektivitet (hver enkelt celle derimot har 16% effektivitet, men pga avstand mellom cellene og areal opptatt av "ikke celler" blir panelets effektivitet lavere). Med 135W og 1,002m2 gir dette 134,7W per m2 (150 x 66,8)

 Alternativ  energis 140W panel  er 0,9555m2 (147 x 66)  og gir følgelig 146W pr m2

Med dette er altså ved 25°C. Man må detaljstudere leverandørenes solpanel spesifikasjoner for å kunne sammenligne skikkelig, og så man man selvfølgelig ha tillit til tallene. Personlig må jeg innrømme at det tyske TüV merke bak på mine Kyocera paneler gir meg en viss trygghet for at tallene er sanne. Jeg har også et 6,5 KW diesel aggregat av "multibrand" opprinnelse produsert mye lenger øst. Det er iallefall en ting som er sikkert, det er ikke istand til å levere 6,5KW ;-)

Konklusjon:
Watt er Watt, hvis produsentene holder det de lover
Lavere effektivitet gir større panel for samme Watt styrke, mao, har du plass på veggen?
Stoler du på leverandørens spesifikasjoner?
og
For estetikerne, tar det seg godt ut på veggen?


Lykke til alle dere som står forand valgets kvaler
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod