Tyrilin: Tjærebeis eller Tjæredekkbeis?

Startet av grey, april 27, 2012, 18:37:51

grey

Tyrilin har både Tjærebeis og Tjæredekkbeis (og Tretjære)

Hva er best av Tjærebeis og Tjæredekkbeis? Fordeler / ulemper? Noen anbefalinger?

Dette er ei ny hytte som skal beises.

swande

Hvorfor vil du bruke tjæreprodukter?

Vi valgte Butinox oljebeis. Årsaken var at vi slapp grunning og kunne gå rett på med farge på første strøk på ny kledning.

Vi sjekket også Tjæralin og andre produkter med tjære, men fikk en del tilbakemeldinger på at det kan være uheldig om en senere går på ordinær beis eller maling.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

erstokke

Vi valgte skikkelig tjære.

Fordeler:
1. Fineste utseendet
2. God lukt
3. Tradisjon tilbake fra vikingtiden
4. Trenger ingen grunning

Ulemper:
1. Den er ikke tixotrop, dvs den renner. Man må dekke til vinduer og grunnmur - og seg selv.

2. Fagfolkene sier at man ikke kan ombestemme seg senere og gå for beis. Det har jeg imidlertid gjort på en annen hytte og det gikk helt fint å ta Trebitt på tjærebredd vegg. Men da var den tjærebredde veggen gammel og tørr.

3. Tjærebehandlingen må gjøres ganske ofte, spesielt i starten.

For oss var valget ganske lett også fordi den gamle delen av hytta allerede var tjæret.

swande

Jeg er usikker på om god lukt og vikingtid er avgjørende når jeg velger beis ;)
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

erstokke

Dette er selvfølgelig tilleggsverdier. Hvis man bare skal tenke praktisk, er jo det mest praktiske å la være å ha hytte.

Sitat fra: swande på april 30, 2012, 21:24:36
Jeg er usikker på om god lukt og vikingtid er avgjørende når jeg velger beis ;)

garin

Bygget hytte 2010/2011 med furu villmarkspanel og ble anbefalt å bruke Butinox oljebeis,da denne inneholder soppdrepende midler. og vi behøvde ikke å grunne. Vi tok 2 strøk,og er veldig godt fornøyde med resultatet. Hytta ligger på 850 m.o.h.

grey

Sitat fra: swande på april 30, 2012, 16:45:12
Hvorfor vil du bruke tjæreprodukter?

Vi valgte Butinox oljebeis. Årsaken var at vi slapp grunning og kunne gå rett på med farge på første strøk på ny kledning.


I følge Tyrilin trenger man ikke grunning på Tjærebeis eller Tjæredekkbeis.

swande

Det stemmer, men Jotun sine beisprodukter krever forbehandling. Skal en beise uten tjære var Butinox derfor for oss alternativet. Nordsjø har også en beis som ikke krever forbehandling, men denne inneholder også tjære
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

grey

Tyrilin er vel Scanox. Men hva mener du mener du med forarbeid ifht Tjærebeis eller tjæredekkbeis?

swande

Stemmer, Scanox lager Tyrilin. Tjæredekkbeis eller tjærebeis trenger ikke forbehandling, nei, så vidt jeg vet. Men skal du beise uten tjære, er alternativene færre, om du ønsker å gå rett på uten forbehandling.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

grey

Sitat fra: swande på mai 02, 2012, 20:08:10
Stemmer, Scanox lager Tyrilin. Tjæredekkbeis eller tjærebeis trenger ikke forbehandling, nei, så vidt jeg vet. Men skal du beise uten tjære, er alternativene færre, om du ønsker å gå rett på uten forbehandling.

Okei. Jeg sitter bare med et par brosjyrer her.
1) Tyrilin brosjyre hvor de har 3 produkter: Tjærebeis, Tjæredekkbeis og Tretjære.
2) Jotun-brosjyre med Trebittproduktene.

Hva er altså best for hytte? Og gjerne da uten for mye grunning / forarbeider.

swande

Vi var gjennom dette for noen uker siden, og som sagt, så falt valget vårt på Butinox oljebeis. Vi valgte bort tjæreprodukter og satt igjen med Butinox som var det produktet som ikke krevde forbehandling. Fin beis som var lett å jobbe med og som ble pen på veggen.
Men både Tjæralin-produktene og Jotun sine produkter er også gode og mye brukte produkter.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

Karin

Jeg synes denne tråden er svært interessant.

Men, føler ikke helt jeg får svar på det jeg lurer på.
* Hvilken type beis beis beskytter hytten din best? (Hytta vår blir liggende på 1000moh)
* Hvor ofte må man beise med ulike typer beis?
* Forarbeid? Hva må gjøres?

Håper på svar!

http://www.byggehytte.com/

BjornS

Hvor ofte må jeg beise?
Avhengig av mange faktorer, men alle produsentene har anbefalt vedlikeholdsintervall (typisk fem år, eller 3-7 år).

Forarbeid? Ja, vask med kraftvask. La tørke.

Andre faktorer som kan påvirke kvalitet er feks været når du beiser. For varmt eller beise i solveggen gjør at det tørker for fort. Vasking er klokt, beising uten vasking kan gi lengre tid til neste beising.

Hvilken type beskytter best? Tja, der er det nok delte meninger. Men noen mener de har lengre vedlikeholdsintervaller enn andre (drygolin?). Vet ikke hva garantier de ulike leverandørene stiller med, men det er nok verdt å sjekke ut.

Bjørn S

grey


Torleif

 Tjæralin beisen inneholder linolje. Maling / beis basert på linjolje kan være lite kompatibel med moderne dekkbeis og malingsprodukter. Resultatet kan bli linoljeblærer. Jeg har dette hjemme og eneste praktiske utvei for å bli kvitt det er å skifte kledning. Jeg sjekket dette ut med laboratoriet til Jotun og i følge dem så kan problemet oppstå der linoljen ikke blir slitt 'ut' før den overmales. Hos meg er også problemet størst det sol og regn ikke får skikkelig tak. Når det er sagt så er dette helt klart avhengig av mengden linolje i produktet - og for Tjæralin sin del trenger det absolutt ikke ha noe å si. For min del (basert på bitter erfaring) er jeg superskeptisk til alt som inneholder linolje og som skal på yttervegg. Jeg ville ha sjekket dette ut men noen som kan dette. Med behandling av yttervegg må man tenke langsiktig!

Tverrdalen

Er dettte et problem som vil oppstå om han går over til et annet produkt? Fortsetter han med Tjeralin, vil vel dette ikke skje?

grey

jeg skal ikke overmale, men holde meg til tjæralin. da bør det ikke by på problemer

swande

Det at Tjæralin inneholder både tjære og linolje var grunnen til at jeg styret unna og valgte tradisjonell oljebeis fra Butinox. Jeg kunne ikke finne noe tungveiene grunner til å velge Tjæralin (bortsett fra nydelig lukt :))
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

Nilsk

Bare få klarhet i noe her.

Tjæralin sin beis kan man overmalbare med hvilke som helst beis fra ulike leverandører.

Tyrilin sine produkter kan du ikke gjøre dette med.

Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

grey

Sitat fra: Nilsk på mai 31, 2012, 14:47:28
Bare få klarhet i noe her.

Tjæralin sin beis kan man overmalbare med hvilke som helst beis fra ulike leverandører.

Tyrilin sine produkter kan du ikke gjøre dette med.



Det var en nyttig avklaring. Jeg kommer nok til å bruke Tjæralin, har fått anbefalt det av mange fagfolk.

bjoern500

Hei. Har en 2 år gammel (ny) hytte i laft. Tjærebeis er det beste. Lininen i treverket tar godt imot naturprodukter. Kan falme litt i solsiden men etter et par strøk holder tjærebeisen i minst 5-6 år før du må gi hytta en omgang til. Litt av sjarmen å stelle godt med hytta. Tjære forblir transparent slik at du ser treverket.

Karin

Jeg har vært inne på Tyrilin side facebooksider og sjekket litt, de skriver:

All beis er transparent, dvs. at fargen på underlaget vil, og skal, syns gjennom topp-strøket. Tyrilin er en av få, om noen ?, beiser som har utviklet en vedlikeholdsbeis. Det vil si at når man har den fargen man ønsker på veggen, benytter man fargen 11 Lys/Vedlikeholdsbeis som vedlikeholdsbeis. Da vil ikke veggene bli mørkere og mørkere for hvert strøk. Husk også at sør/vest vendte vegger trenger vedlikehold oftere enn nord og øst vendte vegger.

Og

Gode argumenter for å beise ny hytte med Tyrilin

Setter du pris på et vakkert transparent utseende med lød og fargespill som i tillegg varer lenge, - er Tyrilin produktene noe for deg. En annen fordel er at du ikke trenger grunning. Tyrilin Tjærebeis blir faktisk vakrest uten at man grunner først. Når det gjelder innvendigprodukter er Tyrilin Interiørbeis meget enkel å påføre, den lukter ikke og ett strøk er nok! Interiørbeisen beskytter også treverket mot gulning.

Kort oppsummert er dette noen av hovedargumentene for at mange velger Tyrilin.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod