april 26, 2024, 21:50:25


12V VS. 230V

Startet av Endeli, april 30, 2012, 20:06:56

Endeli

Lurer på om det er noen ulemper å kjøre 230V eller "lønner" det seg å kjøre på 12V der en kan og kun kjøre 230V der en må...

Ser for meg at det blir enklere og billigere i lengden å kjøre 230V.

Hvordan er det med el opplegget til 230V som ikke er nettilknyttet, kan jeg legge dette opp selv?

Amatøren

Vanskelig å si hva som lønner seg. Enklere med alt på 230V, men skal det tas fra batteribank så må inverter som driver det være større hvis alt skal på 230V. Det er dyrere, men kan kanskje spares inn.

Om man kan koble selv: NEI.

Alt er like farlig om det er nett tilkoblet eller aggregat/inverter drevet. Det skal monteres av elektrikker for at det skal være lovlig. På arbeid så har ikke teknikere lov å koble noe som er over 48V. Da skal elektriker inn.
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

12v er fint til led-belysning. Man kan også installere 12V selv og dermed spare endel kr. Og så virker det selv om omformeren er slått av.

230V krever autorisert installatør selv om man ikke er koblet til el-nettet.

På min hytte har jeg derfor lagt opp 12V til lys og så skal jeg har noen få uttak for 230V der det trengs:
1. Brønnpumpe
2. Kjøleskap
3. Komfyrvifte
4. Stereoanlegg
5. Pluss et par stikkontakter på kjøkkenet og i stua til støvsuger mm.

Røilern

Jeg er i konverteringsfasen fra 12v til 220v

Det er herlig å bli kvitt tykke 12v ledninger, og montere vanlig lamper og 220V utstyr. 220V LED pærer er bedre og billigere enn 12V variantene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

frank2

Kan du gi eksempel på at 220v LED er bedre og billigere enn 12vLED.
LEDlys er jo i utgangspunktet lavspenningsutstyr.
Har planer om å bruke bare 12v LEDlys i våre nye hytte selv om vi har 220v.

Zappa

Hos oss har vi tre kurser:

1.  12-volt strøm til belysning, CAMI parafin ovn, Cinerella gass-toalett, vannpumpe og noen 12v kontakter
2.  230v kurs fra Victron som gir strøm til TV, brønnpumpe, tenning av gassbluss på koketopp.  Felles for disse er at de drar relativt lite strøm eller brukes kun i kort tid slik at batteriene tappes lite.
3.  230v kurs direkte fra aggregat.  Denne gir naturlig nok kun gir strøm når aggregatet er på.  Dette er viktig for å unngå at strømkrevende utstyr kan tappe batteriene ved en forglemmelse.  Dette gjelder varmtvannsbereder og komfyr.

For enkelhets skyld har vi skjult kabling med 2,5mm2 på alle strekk inne i hytta med unntak av Cami ovn.  Det er små strøm mengder på 12 volt og spenningstapet blir derfor lite til tross for lav tverrsnitt.  Dessuten er f.eks. LED veldig tolerant for lavt spenningsnivå.  Kablingen er derfor også fleksibel hvis man ønsker å bytte til 230v senere.  Kabelen som er brukt er standard 230v kabel.  Alt er lagt av elektriker.

Fordelen med å beholde 12 volt er at du kan benytte det du bruker mest (lys) selv om Victron boksen er skrudd av (den trekker også strøm).
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Sitat fra: frank2 på mai 02, 2012, 06:49:03
Kan du gi eksempel på at 220v LED er bedre og billigere enn 12vLED.
LEDlys er jo i utgangspunktet lavspenningsutstyr.
Har planer om å bruke bare 12v LEDlys i våre nye hytte selv om vi har 220v.

Jeg konverte til 12V LED for et par år siden med pærer fra en Norsk netshop. kvaliteten på disse har vært dårlig. Enkelte av de små led'ene har sluttet og lyse, og sokler har falt av. Jeg får det bestemte inntrykk av "brandless" kinakvalit.

Jeg må inrømme at LED pærer fra Osram kjøpt hos Clas Ohlson oser av kvalitet til sammenligning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Evensen (Power Controls)

Hvis du ønsker/vurderer et nøkkelferdig 230V anlegg, så kan du se på denne linken.

http://youtu.be/H2KkBMGfuJQ

Vi skreddersyr helautomatiske energihus som får påfyll fra solcelle og event. vindgenerator. Aggregatet fungerer som backup og har autostart og stopp.
Vi produserer i Moss og leverer i hele landet.
Standard systemløsninger fra 2kw til 10kw.
SMART ENERGY STATION
Den beste løsningen for alternativ hyttestrøm.

sonor

Vi skal bygge aggregathus-/bu for både JETS komposttank samt for selve aggregatet Honda IS-serie - noen som har tips til løsninger for å gjøre dette? Eks. på tegninger mv. ?

sonor

Ingen med forslag/innspill?

Røilern

Jeg skal snekre et agregathus selv, jeg har kastet ut aggregatet av skjulet pga, plass, støy og sikkerhet. Pt har jeg bare en midlertidig kasse med lydisolasjon. Jeg kommer vel til å tegne et hus med gratisprogrammet Google Sketch.

Lydmatter fra bil gjør forøvrig susen.

Det finnes en tråd her på forumet om plassering av batterier. Det er ingen fordel å ha batteriene nedkjølt til minus 25 kalde om viteren - det reduserer kapasiteten kraftig.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod