Internett på hytta inkl film / lyd / radio

Startet av BjornS, mai 03, 2012, 13:40:28

BjornS

Sitter og funderer på en slik trådløs router fra netcom. F.eks et "small" abonnement, som gir 1 GB pr mnd for 99 kr. Da har vi plutselig nett til hele gjengen (IPad, tablets og diverse nettbrett, PC og Wordfeud på smartphone'ene).  Radio kan vi også få fra nettet.

Ser for meg at film fortsatt bør gå fra DVD eller fra en SD brikke (som jeg legger inn filmene på på forhånd). All lyd og diverse film må vel kanskje innom en PC, og da er en sånn "media center" kanskje løsningen? Eller vil en liten Asus EEE kunne fikse biffen?

Noe annet jeg bør tenke på? Er litt novice på dette kjenner jeg, og vil gjerne utnytte det vi har fra før (20" skjerm, Asus EEE PC, ekstern HD) og som kan dedikeres hyttebruk.

Bjørn

Endeli

1 GB er ikke allverden hvis du har tenkt å streame radio fra nettet.
Mediacenter pc trenger ikke være allverden, EEE vil fikse det ganske greit så lenge det ikke er snak om krevende HD material. Ellers så finnes det mange spesialiserte hdd bokser som Poppcorn Hour, WD Live eller AC Ryan Playon!. Disse er hdd beregnet for oppkobbling direkte til TV

Røilern

Jeg har et ICE proffabonnement med 10Gb nedlasting pr måned. Med R90 modem og god forbindelse så får jeg 5-6mb/s nedlasting.

Med 2 tenåringer i familien så "maxet" vi dette lett i påsken. Fristende med streamingtjenester når netverket er så raskt.

Mer kapasitet kan man imidlertid kjøpe etter behov;-)

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

rogers

Det enkleste for film er en dedikert liten boks for dette formålet.
F.eks. WD TV til 6-700kr.  

Du kan fint bruke en liten PC,  men det er ikke like idiotsikker som en WD TV.
Harddisken kan du brukt mot både pc og wdtv.

Jeg har brukt begge deler.  PC/Mac med mediacenter programvare er mere fleksibelt,  men krever noe mere vedlikehold og er som nevnt ikke like idiotsikkert.

Mitt nåværende oppsett består av en kompakt Pioneer receiver, Kef/B&W høytalere og en Mac Mini som kjører Plex.

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

BjornS

Gode svar dette, takk skal dere ha!  Spesielt greit å høre hva 1GB vs 10GB betyr i praksis. Det erjo alltids mulig å oppgradere om jeg ser at 1GB er for lite, men tror nok "medium" løsning med 8GB er best her.

Skal se nærmere på Western Digital sine løsninger. Ser ut som Rogers har prøvd en del av disse løsningene allerede, og et mildt angrep av oppgraderings-syken er jo en velkjent konsekvens av å prøve ut en eller flere løsning  ;)

Noen som har tips til mediacenter programvare for en Asus EEE som kjører Linux?
Samt tips til forsterker/dings som kan være bindeleddet mellom mediekilde og lyd til høyttalere? Rogers nevner Pioneer receiver, fins jo mye kompakt og fint på markedet der tenker jeg.

Bj.

BjornS

Denne skal visstnok være ok til å legge DVD'er over på SD kort etc
http://www.mirovideoconverter.com/

Er det sånn at jeg ved å kople en WD TV på nett på hytta kan kople opp mot ekstern HD hjemme (satt opp som NAS)? Og plukke fritt derfra? Bilder, film etc? Med andre ord, jeg legger det jeg har av film på HD hjemme. Lar det ligge i ro. Satt opp riktig kan jeg hente det via nett. Hva kapasitet trengs da? Er 5-6 Mbit/s nok?

Hmm, begynner å skimte gode hyttedager selv med dårlig fjellvær nå :)

Bj

Amatøren

Husk steaming tar ikke bare mye kapasitet. Nettselskapene av trådløse bredbånd ICE og andre på 3G har gjerne begrensing på mengde  data før hastigheten senkes. Som en annen skrev så "maks'et" de ut overføringkvoten i løpet av påsken.

Skal man se mye fra server hjemme må kvaliteten ned for å få liten overføringforbruk. Da går gjerne opplevelsen ned hvis kvaliteten går drastisk ned. Da er det like greit å ta med filmer på f.eks laptop og overføre til en NAS/server (eller mediaspiller med innebygget HDD) på hytten. Da kan man stadig øke biblioteket etter behov. Gjerne med filmer tatt opp hjemme.

Kan nevne at et opptakt på Dreambox (ren DVB-S stream) som er på 42 minutter er 1,2 GB. Det er SD ikke HD materiale.

Dette vil si at samme oppløsning som DVB-S (dvs SD kvalitet) så går det 1,7 GB pr time. Da kan man sjekke hvor mye kan overføres før hastigheten settes ned. Dermed kan man regne ut hvor man kan se før man kanskje får trøbbel med film titting. Selvfølgelig så kan man se mere hvis man komprimerer mere for streaming hjemme fra.

Ville selv gått for NAS/DVD plater på hytten og mobilt bredbånd for internet og sosiale medier.
Man lærer så lenge man lever.

rogers

Sitat fra: BjornS på mai 04, 2012, 06:31:16
Er det sånn at jeg ved å kople en WD TV på nett på hytta kan kople opp mot ekstern HD hjemme (satt opp som NAS)? Og plukke fritt derfra? Bilder, film etc? Med andre ord, jeg legger det jeg har av film på HD hjemme. Lar det ligge i ro. Satt opp riktig kan jeg hente det via nett. Hva kapasitet trengs da? Er 5-6 Mbit/s nok?


I teorien ja,  men over ICE nei.
Både fordi du bruker opp kvoten din på veldig kort tid,  og at ytelsen vil bli et problem når nettet er høyt belastet.
I min samling ligger en DVD film i SD kvalitet på 1-2GB, og en HD film på 5-18GB.
En episode av en TV serie i HD kvalitet ligger på 1-2GB.

Kopier alt du har hjemme på en ekstern harddisk som du bruker på hytta.
Denne kopien vil også fungere som en backup.
Skulle disken hjemme ryke har du jo en kopi på hytta og omvendt.


Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Endeli

Sitat fra: BjornS på mai 04, 2012, 06:25:39

Noen som har tips til mediacenter programvare for en Asus EEE som kjører Linux?
Samt tips til forsterker/dings som kan være bindeleddet mellom mediekilde og lyd til høyttalere? Rogers nevner Pioneer receiver, fins jo mye kompakt og fint på markedet der tenker jeg.

Bj.

Når det gjelder programvare ville jeg set på XBMC. Den er suveren.
Skal du ha noe kompakt og fint til lyd, så ville jeg sett på Yamaha sine YSP høytalere, jeg har 5100 modellen selv hjemme og er kjempe fornøyd med lyden fra denne. (krever ekstra sub for de dypeste frekvensene)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod