Installasjon av gass på hytte

Startet av Hyttami, mai 05, 2012, 16:43:03

Hyttami

Leser hos Sundwind:
Montering av propanforbrukende apparater
For å sikre at gassanlegg i bolig eller publikumsanlegg blir montert fagmessig og betryggende skal fastmontert gassforbrukende utstyr, røropplegg og beholdere være installert av montør med dokumentert kompetanse. Montering av enkle gassinstallasjoner på fritidseiendom er unntaket fra dette kravet.

Jeg skal ha gasskomfyr og kjøleskap koblet til utendørs gassflaske. Til dette legger jeg opp kobberrør med stengeventil for hvert apparat. Noen som vet om dette da faller under untaket for enkle gassinstallasjoner på fritidseiendom, eller må jeg ha inn autorisert montør? ???

petter`n

Går nok bra uten spesialister, men det er lurt å montere en lekkasjetester.

Amatøren

Ville satset på en gass detektor i tillegg. Monter begge! Ikke den ene eller den andre.
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

De er fornuftig, satt 5 m. unna kjøleskapet og hørte en suselyd som ikke  skulle være der. Godt med god hørsel, men hva om dette hadde skjedd om natta. Skrudde av kjøleskapet og stramma en mutter der gassen kommer ut til brenneren.
Virker ok nå, men jeg vil vel tro at det skal være en pakning der noe jeg ikke kan se har vært der.

Torleif

Montor gassdetektor (på laveste punkt, propan er tyngre enn luft). Sjekk anlegget når du har montert det med lekkasjetester (spray eller såpevann). Dette skal du også gjøre jevnlig (en gang pr år sånn ca) - anlegget trenger denne type ettersyn. Skifte slanger fra stengeventil til apparat med jevne mellomrom. Nye slanger har datostempel. Husker ikke akkurat levetida, men den er relativ kort. Bruk en regulator med lekkasjesperre - viktig! Har selv hatt en hendelse der regulatoren røk - da ble det gang på kokeblusset skal jeg si!!!!

Hyttami

Lekasjetester: er det spray det er snakk om, eller er det et apparat for dette?
Ser også at det finnes noe som heter lekasjeindikator som kan kobles på slangen/rør. Noen som vet hvordan denne virker? http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=7&sc=20&pid=997

OS

Sitat fra: Hyttami på mai 06, 2012, 11:24:51
Lekasjetester: er det spray det er snakk om, eller er det et apparat for dette?
Ser også at det finnes noe som heter lekasjeindikator som kan kobles på slangen/rør. Noen som vet hvordan denne virker? http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=7&sc=20&pid=997
Jeg har montert gassen selv på hytta og har en sånn lekasjeindikator i tillegg til gassalarm. Lekasjeindikatoren fungerer på den måten at gassen passerer gjennom en væske slik at det dannes bobler. Du stenger av all gass inne i hytta og sjekker lekasjeindikatoren. Bobler det har du en lekasje.

Jeg har kjøleskap og komfyr ved siden av hverandre og har montert gassalarm nede ved gulvet på veggen bak de to.

Ole

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KnutM

Skal du lage et fast opplegg med kobberrør, mm må du etter de nye reglene bruke en autorisert montør. Legger du opp med f.eks utvendig flaske og maks 1.5 meter slange frem til komfyr og kjøleskap kan du montere dette selv.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod