Familiehytta: Noen med erfaring fra denne hytteprodusenten?

Startet av Bjorn, august 11, 2008, 13:42:03

Bjorn

Vi skal bygge hytte og har sonert markedet en stund nå. Det ser ut som Familiehytta har det beste tilbudet for oss. Noen som har satt opp hytte fra dem?


Vibeke

Hei!
Vi har nettopp satt opp en hytte på 68 m2 fra Familiehytta. Familiehytta leverer byggesett og et samarbeidene firma har satt opp hytten tett utvendig og oppsett av innvendige stendere. Hytten var ferdig på sist søndag   :)

Er kjempefornøyd med service og leveranse fra www.Familiehytta.no. Alt levert punktlig på dagen det vi avtalte for mange månder siden.

Ikke vær redd for å gjøre tilpassninger på standard tegninger. De spesifiserer fratrekk og tillegg slik at det blir ikke "plutselig" kjempedyrt, slik vi opplevde med andre leverandører vi sjekket ut på vår vei til hyttedrømmen.  Les mer på bloggen vår! byggehytte.blogspot.com

Lykke til!
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Mana

Hei
Bygger spesialtilpasset hytte fra Familiehytta og er meget godt fornøyd så langt.
Meget solid hytte med mye inkludert som andre produsenter tar betalt for.
Vi gjør mye av innearbeidene selv og her kunne de ha gitt en mer spesifiert byggemappe, det er det eneste jeg savner. Første lass med materialer kom medio Juni og vi regner med å kunne bruke hytta fra Jul,Nyttår. 5 soverom, badstue, to stuer, stor skibod mm , ca 145 m2  totalbudsjett 1,7 mill, inkl interiør og torvtak  ;)

Knuten

Hei!

Vi holder også på å bygge en Familiehytte (Blefjell 95kvm), og har intet å utsette på Familehytta. De tilpasninger og endringer vi har foretatt, har de sørget for på en utmerket måte.

Det som kan anbefales, er å tilpasse vinduenes plassering (de kan flyttes) i forhold til planlagte senger, dusjhjørner osv.
Dette hadde vi tenkt på når det gjaldt badene (2 stk), men ikke på det ene soverommet. Resultatet er at familiekøya (120cm nede/75cm oppe) kommer utenpå vinduslisten.

Lykke til!

OKER

Kan på det sterkeste anbefale Familiehytta. De har vært veldig serviceminded og felksible siden vi starte dialogen i mai.  Vi endte opp med FH 95 med hemspakke med ark og utvendig bod. Byggestart (bruker FH's "datterselsksap") var tirsdag 21.10 - lørdag 25.10 var hytta under tak!! Snakk om fremdrift - håndtverket ser også ut til å være topp. Hadde foretrukket at de kunne tilbudt total nøkkelferdig løsning, men har måttet velge andre snekkere til alt innvendig samt VVS og El.
Håper fortsettelsen går like bra - skal være ferdig medio desember.

Mana

Hei hyttebygger
Kan bare slutte meg til det positive som er sagt om familiehytta, vi sette også opp Blefjell 95 med tilpassninger som større gang og utvendig skibod. Vi gjør mye av innearbeidene selv. Hytta ligger i Trysil , Solberglia og det er flere familehytte-modeller i nabolaget. Snekkerarbeider startet i slutten av Juni og alt var under tak på en uke, meget proffe håndtevrker.

Ang Blefjell, med hems, utbygg og alle tilpasninger kom vår modell på 485 000,-
Hytta har fem soverom og et gulvareal på 150 m2.

Utvendig oppsett og innearbeider som gulv hems,tak 1. etg og alle romskiller pluss isolering kom på  litt over 200 000,- Denne pakken kan ingen andre produsenter matche når du ser på kvalitet, areal osv.

Kjøkkentips, sjekk Epoq, utstilling i større Elkjøp forretninger og meget god kvalitet,service og pris, en verdig Ikea konkurrent. Lykke til :D 

Bjerge

Hei
Vi byggede en Geilo 105 (2007 model) sommeren 2008 i Tuddal, Hjartdal kommune. Vi har bare gode erfaringer med det hele. Materialer var perfekte og i rigelig mengde. Vi er nesten helt færdige, mangler kun det sidste arbeid på sidste baderom og så at lage verandaen. Vi reiste hytta på færdig laget Jackon fundamentsplate og kommer til at bruge omkring 2000 timer ialt. Familiehytta leverte til tiden og var hjelpsomme med tegninger og endringer som vi ønsket. En ting man skal tenke på er hvor placerer man de materialer som må opbevares under tak. Vi satte det i stua, og havde tenkt over det på forhånd, men måtte likevel flytte rundt på det nogen gange. Hvis man har mulighet bør man reise et "materiale-telt" på tomta ved siden av hytta. Tenk også på at betale ekstra og få levert færdigbehandlet invendig panel til vegg og tak. Min gamle far på 80 år brugte 6 uger på at beise med lud og lud-sæbe og han regnet ut at det var ca. 10km han havde været igennem 2 gange med pensel  :) Pipa vi reiste var http://www.schiedel.no/elementpiper/rondo/, den kan anbefales, og han som godkjente pipa var imponert over den. Vi har en Dovre peisovn placert i stua og vi har et 4-kantet hul (10 x 40 cm) over ovnen i taket op til 2.sal (hul til pipa har vi bare laget for stort med vilje) og dette gjør at varmen fra ovnen trekker op på 2.sal og trykker den kalde luft ned trappen i entreen, dette giver en veldig effektiv cirkulation og fordeling av varme i hele hytta, meget bedre end forventet. 

BB

Etter mye leting blant forskjellige hytteleverandører, skrev vi kontrakt med Familiehytta i februar. Bare positive opplevelser så langt (byggestart mars 2010). Vi har endret mye på hytta i forhold til utgangspunktet og vi er bare blitt møtt med velvilje og gode, praktiske innspill.

Det virker som om de har høy kvalitet, "riktig" isolasjonstykkelse og "alt" er inkludert. Ingen skumle overraskelser på finanssiden mao.

Det eneste som kan trekkes frem som negativt hvis en satser på å bygge det meste selv, er byggebeskrivelsen. Jeg er ikke helt "grønn" med hammer og sag, men den var allikevel ikke veldig lett å forstå. Men de har visstnok noe på gang og en ny er rett rundt hjørnet.

Viko



Noen fler som kan / vil dele sineerfaringer med Familiehytta?

Ser at Familiehytta har fått sin egen blogg og nå lanserer en ny hytteserie ved navn Panorama, spennende!

Ja, vi tar det til Viko...

thomasoy

Enig at Panorama-serien ser interessant ut. Gaustablikk m/hemspakke koster 501.000, det virker da som mye hytte for pengene?
Hvis noen oppdager om de har spart på noe når det gjelder kvalitet/materialer så kom gjerne med tips! Vil nok evt modifisere Gaustablikk litt, mangler f.eks. bod på bakkeplan, det tror jeg vi ønsker å ha...

Virker 250.000 som et rimelig budsjett for fullt oppsett utvendig + inne av denne modellen?


Kenneth S

Tror du må legge på et par hundre tusen til hvis du skal ha seriøse folk.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Susanne

Jag vill varna før Familiehytta o FHbygg! Vi bygger pá Furutangen o måste koppla in både takstmann o Advokat før att få hyttan vi betalt før! Allt från kontraktet vi skrivit på var oacceptabelt till att vi nu varit på 2 øvertagelser utan att hyttan är färdig!!!! Hoppas ni andra slipper våran mardrøm!

Turid

Hei!
Vi driver  å bygger familiehytte. Vi overtok tomten 2. juli, gjør absolutt alt selv og har begynte med oppdeling og panellegging innvendig. Leveransene har gått greit. Det eneste vi kan klage på er at bilene som leverte hadde for korte kraner, så det ble litt ekstra arbeid med f.eks takstolene.
Har bare positive erfaringer med familiehytta, og de gir god veiledning per tlf eller mail dersom man lurer på noe.
Blir det julefeiring der tro??? Spennende.
Dersom jeg skulle gjort noe annerledes hadde det vært å undersøkt hva det hadde kostet med ferdig lakkert panel og gulv....oi for en jobb.....

Susanne

Det är lurt att bygga sjālva! Vi bestāllde fārdig behandlade tak, vāggar o lister i vitt, kostade ca 25000kr men det tyckte vi det var vārt att slippa måla själva, så dröm om våran förvåning när Torbjörn på Familiehytta säger att lister på hems o alla hjørnelister i hela hyttan bara levereras i FURU!!!!!! Vi är som sagt grundlurade! Tilläggas bør att de listerna finns vitmålade precis øverallt bla Maxbo! Men nu har vi køpt o betalt, då är de tydligen inte intresserade av nøjda kunder längre! Även hørt andra med samma problem på Furutangen med Familiehytta!

Toril

leit å høre at ikke alle er like fornøyde som oss!

Vi har bygget mod Hemsedal (gjort alt innvendig selv) Alle materialer har vært i hht spesifikasjon. Ingenting har manglet og alt har vært i rikelig monn. Et par bittesmå ting har det vært som ikke var helt som det skulle, men det fikset Familiehytta på minuttet uten noen kostnad eller trøbbel for oss! (trapp med rekkverk til høyre istedet for venstre ble byttet, og at vi misforstod hvilken isolasjon som skulle brukes hvor)

Mulig at det er forskjell på å kjøpe byggesett og nøkkelferdig hytte, men vi har i allefall fått topp service hele veien. - og hytta er vi kjempefornøyd med!

Her kan du lese mer om hytteprosjektet vårt www.musdalsseter.blogspot.com

Susanne

Den ser väldigt fin ut eran hytta! Ni har Den store turen att kunna bygga själva, vi som har småbarn o ingen kunskap, måste lita på Familiehytta o FHbygg! Tex så ser jag ni gjutit grungpelare till eran altan. Vet ni vad FHbygg gjort till oss?!? Lagt trä, direktør på marken istället!!!! Vilket är totalt fel enligt alla byggföreskrifter o i tillägg hänvisar de till ett kontrakt där de säger att det står! Men enligt bustadsføringsloven, så øverstyr Den dåliga kontrakt från oseriøsa utbyggare! Som Familiehytta o FHbygg! Men väldigt tråkigt att drømhyttan skall behøva bli mardrøm med Takstmann o Advokat! Før att få en brukbarhytta!


Karin

vi bygger Gaustablikk (speilvendt) og har fått tegnet til en bod på bakkeplan samt har flyttet inngangen - og et soverom. du kan se mer om dette i bloggposten min her http://www.byggehytte.com/2012/04/02/hytteleverandor/


Sitat fra: Viko på januar 12, 2010, 18:54:56


Noen fler som kan / vil dele sineerfaringer med Familiehytta?

Ser at Familiehytta har fått sin egen blogg og nå lanserer en ny hytteserie ved navn Panorama, spennende!



jaxry

Er det noen som har oppdaterte erfaringer med Familiehytta?

Anders-Jan

Har fått oppsatt FH i vinter, og gjør innredningsarbeidet selv. Er totalt sett godt fornøyd. Synes at man får mye hytte for pengene. Ikke noe styr med mye forskuddsbetalinger og bankgarantier etc. Ganske imøtekommende ved forandringer på tegningene. Men ingen muligheter for endring av flis, dører og farge på vannbrett.
Men jeg synes vi fikk bra med fratrekk for de tingene vi valgte å ikke ta med. Og slik tror jeg ikke det er hos alle hytteprodusenter, når du ser hvor mye panel etc. som selges på FINN av hyttebyggere som har kjøpt byggesett.
Fagfolkene som har sett hytta sier at alt er ganske bra gjort /bygd. Men det er hurtig bygd, og kanskje noen detaljer litt enkelt gjort. Men diller og daller en mye så blir det fort dyrere. Konstruksjonsmessig styrke og soliditet på bygget, mener jeg er meget bra. Andre dyrere hytter har gjerne mer forseggjorte detaljer med utskjæringer etc. FH er vel på en måte som Skoda bil, god kvalitet med alt du trenger til en fornuftig pris. Mens noen heller velger å betale mer for en Audi, som har samme kvalitet, men er mer påkostet. Synes at administrasjonen deres er ett meget profft system. F eks byggesøknaden som de sendte ble godkjent på meget kort tid, og jeg hører andre si at det bruker å ta lang tid. Er ganske sikker på at jeg ville valgt FH en gang til om det skulle bli aktuelt.

jaxry

Takk for at du delte din erfaring. Når du sier at enkelte detaljer er enkelt gjort, hva mener du da? Er den håndverksmessige delen middels gjennomført, eller er materialer/byggemåte enkel? Det som gjør Familiehytta rimelig er jo de generelt enkle løsningene og materialene.

Grunnen til at jeg ber om oppdaterte erfaringer er at jeg har fått høre at prisen man får fra Familiehytta ikke er den man ender opp med da kontraktene ikke er gode nok, samt at det kommer tillegg underveis som fordyrer. Jeg vet ikke om det er hold i disse påstandene. Videre har jeg hørt at deres ekspansive vekst har gjort at de bruker svært mye ufaglært, utenlandsk arbediskraft, som ikke nødvendigvis gjør en god jobb, og som hvertfall ikke vet hva norske forskrifter og byggeteknikk er.

Videre har jeg hørt at de er vanskelige å ha med når det kommer avvik i etterkant og reklamasjonene oppstår.

Nå er det sånn at jeg har et inntrykk av at disse aspektene forekommer forholdsvis bredt i det norske hytteleverandørmarkedet, og det er ikke sikkert Familiehytta er særskilt representert.

snikkern

Prisen FH opererer med er grei. Men de tar skyhøy betaling for tilleggene og mye som burde vært standard er ikke med. Konstruksjonsmessig er det meget bra. Enkelte detaljer er svært dårlig utført. På villmarkspanel feks bruker de underliggere som hjørnekasser. Dette er meget uprofesjonelt og lite pent. FH bruker KUN litauiske håndverkere som jobber på akkord. En akkord som er på grensen til sosial dumping. De følger ikke arbeidsmiljøloven til punkt og prikke og kommer Arbeidstilsynet på besøk så er det stor sjanse for at arbeidet blir stoppet. Bruk norske håndverkere!

jaxry

Hva burde vært standard, men er tillegg?
Andre detaljer enn hjørnekasser som er dårlig?
Noen som har en formening om hva det ville kostet å sette opp Familiehytta Kvitfjell tett utvendig? Familiehytta jobber med en pris på 360' for råbygg, tett utvendig på denne hytta.

Anders-Jan

Det jeg synes kan være litt enkelt gjort, er at det er sparsomt med utlekting for panel i innvendige hjørner. Byggingen gikk fort og isolasjon og plast ble montert uten noe tørking. De bruker ikke asfaltplater, bare duk og avstivere. Lokale snikkere synes ikke det er topp, men det skal fungere meget bra. Det med dårlige kontrakter og høyere priser, har ikke jeg erfart. Hos oss var det utenlandske snikkere som var erfarne. En av dem var formann, og de ble tett fulgt opp av erfaren norsk byggeleder. Jeg har ikke hatt reklamasjoner, og således ikke erfaring med det.
Ang skyhøy betaling for tillegg, så hadde vi noen tegningsendringer som jeg synes en ting var for dyrt på. Den greidde jeg å prute en del ned. Det at underliggere på hjørnekassene er uprofesjonelt og lite pent har jeg ikke hørt at noen av 3-4 andre snikkere som har vært innom har nevnt. Og kvinnfolkene tutrer gjerne når de ser noe de synes er fint, eller noe de ikke synes er fint, men hjørnekassene har ingen  bemerket. Tror ikke snikkerne hos oss hadde akkord. De arbeidet lengre dager + på lørdag. Forsto det slik at de tok fri og reiste hjem og avspaserte overtiden med jevne mellomrom.
Tror nok at FH kommer godt ut av det med 360 tusen, pga at de har ett effektivt opplegg på alle måter, og snikkerne har satt opp så mange hytter at de vet akkurat hvordan det skal gjøres. Men skal fagfolk eller andre som ikke har erfaring med akkurat denne type byggesett, sette opp, er jeg sikker på at de vil bruke betydelig flere timer enn FH. Det må brukes mye tid på spekulering og tabber vil bli gjort.
Jeg har ikke lagt merke til noe tillegg som burde være standard, men det er kanskje mer aktuelt på nøkkelferdige leveranser.

karro

Svært gode erfaringer med familiehytta. Du kan lese om vår byggeprosess i bloggen vår.

Flinke snikkere, god service og nå sitter vi med en flott hytte til en prislapp vi absolutt kan leve med.

Har forresten fått mange gode tilbakemeldinger på snikkerarbeidet (vi kjøpte pakken tett råbygg) og hadde ikkje tvilt på å velge FH BYGG igjenn  :) 
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod