Plassering av aggregat

Startet av torn, desember 16, 2013, 17:23:25

torn

Hei!

Jeg har kommet til at jeg bør installerere et aggregat i kombinasjon med Victron MultiPlus C 12/2000/80-30. Valget står mellom Honda EU30is og EU65is. Altså enten fjernstart eller autonom. Om det blir 30is har jeg skjønt at Victron bør settes opp med alarm ved lav batterispenning, slik at jeg kan starte aggregatet.

Jeg har ikke lov å bygge noe ekstra hus til aggregat på tomta, så planen er å ha aggregatet i en bod, med eksostuss ut. Vil dette fungere mtp støy?

Et annet spørsmål er om impulsbryter til Victron kan monteres for start annet sted, da jeg vil bruke 12v til belysning, slik at 220v ikke trenger å være tilgjengelig hele tiden?

Røilern

Victron har en enkelt rele som slår seg av og på og som kan programmeres enten til å starte et aggregat, eller bare gi en alarm. For å få autonom drift trenger du et spesielt rele i mellom som gir et 5 sek start impuls når Victronen slår på releet, og ditto 5sek stopp implus når den slår av. Det finnes flere på markedet, jeg har laget mitt selv ved hjelp av noen standard justerbare releermed tids impuls, det ble billigst.

Victronen kan du fjernstyre ved å kontere inn e bryter, eet står godt beskrevet i dokumentasjonen. Jeg har gjort dette ved et lite relle som jeg kan fjernstyre fra telefonen

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Hva tror dere om plassering av honda eu aggregat inne i hytta da? De skal jo være støysvake men er det støysvakt nok til å stå i bod som er del av hytta, eller det det nødvendig å ha det i eget hus?

Jan Rune

Jeg ville aldri ha plassert et aggregat inne i hytta. Tenk på eksosforgiftning osv. Bygger du et lite aggregat hus med hjul på så kan du jo plassere det hvor som helst lovlig.

erstokke

Nei, jeg ville heller ikke hatt aggregat inne i hytta. Flere grunner:
1. Eksos. Vanskelig å få eksos-stuss helt tett, så man risikerer kullosforgiftning.
2. Eksosrøret blir varmt og brannfarlig
3. Oppbevaring og håndtering av bensin og apparater med bensin inne.

Da er det bedre med et glisset uthus, selv om det er synd å kaste bort overskuddsvarmen fra aggregatet.

torn

Hva om jeg plasserer aggregater i et hjørne i boden da, mot yttervegg, for så å bygge en tett støyisolert kasse rundt, men eksosstuss gjennom yttervegg, og veldig god utlufting gjennom yttervegg. Er det da tilrådelig?

Stardustsilver

Sitat fra: torn på desember 26, 2013, 15:34:54
Hva om jeg plasserer aggregater i et hjørne i boden da, mot yttervegg, for så å bygge en tett støyisolert kasse rundt, men eksosstuss gjennom yttervegg, og veldig god utlufting gjennom yttervegg. Er det da tilrådelig?

Med utluftning så tett inntil andre rom på hytta kan det fort komme inn igjen, slik som her:
http://www.oa.no/nyheter/valdres/article5868409.ece
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

torn

Huff, skikkelig ekkelt....
Nei aggregatet må nok få plass i eget hus.

hva tror dere om dette:
Støpe plate og mure opp en bunkers under bakken i leca, og legge skråtak med 10 graders fall med membran og torv over? Legge eksos i pipe over tak, og luft inn gjennom dør i framkant. Må stå i skråbakke og mure opp liten gråsteinsmur på hver side av døra for å komme ut i høyde med terrenget.

erstokke

Sitat fra: torn på desember 26, 2013, 21:07:11
Huff, skikkelig ekkelt....
Nei aggregatet må nok få plass i eget hus.

hva tror dere om dette:
Støpe plate og mure opp en bunkers under bakken i leca, og legge skråtak med 10 graders fall med membran og torv over? Legge eksos i pipe over tak, og luft inn gjennom dør i framkant. Må stå i skråbakke og mure opp liten gråsteinsmur på hver side av døra for å komme ut i høyde med terrenget.

Bunkers kan kanskje funke, med et par forbehold:
1. Blir det tørt eller vil aggregatet bli fuktig?
2. Friskluft og eksos under to meter snø?

torn

Må vel drenere rundt, og bruke Platon på utsiden. Det blåser mye ved hytta, så jeg må i så fall prøve å plassere det slik at det blåser rent for snø der det skal stå. Lyddempingen burde bli super.

Rypesteggen

Underjordisk bunkers i fullbetong/fyllt forskalingsblokk vil fungere. Plasseres noen meter fra hytta. Med utvendig vorteplast+tung steinullmatte/torvplate blir dette kanonbra. Isopor demper IKKE støy... Dekk til med sand/jord/torv oppå, jo mere, desto bedre. Dieselaggregat er tryggest mht. brann/eksplosjon, og gjøres grunnarbeidet skikkelig, så er økt støy ikke noe problem. Husk grov dimensjon på eksosrør helt ut, for minst mulig motstand.  8)
Blir alltids litt eksoslekkasjer, så det er viktig med rikelig utlufting. Også for å evakuere varmen. MÅ ha luftrør (Ø110 avløpsrør?) både inn OG ut! Bruk gjerne viften på INN-luften slik at aggregatet får luft + at overskudd blåses ut. Husk å isolere døren for støy.
Fordel med diesel kontra bensin:
Liten brannfare ! :D
Mindre overskuddsvarme
Lavere forbruk/(avgiftsfri)=billigere på sikt. ;)
Ulemper:
Økt støy :'(
Evt. diesel-lukt ved fylling/søl. :-\

Trailman

Har et Honda EU30is som jeg nettopp har plassert i en eldre bod som står fire-fem meter fra endeveggen på min støl. (Står skrått). Sistnevnte har tømmervegger kledd med ytterpanel og fem cm isolasjon mellom panel og tømmervegg. (Glava med Vaflex-aktig lag på hver side.)

Kledde innervegger i boden med en kombinasjon av Glava trinnlydsplater og Biltemas lyddempende plater. Biltemas nær gulvet og på tre sider av generatoren, med reflekterende metall mot denne. Vaflex mellom disse platene og bodens vegger, som består av et enkelt panellag. Trinnlydsplater på øvrige flater, også mot et lag Vaflex vindsperre.

Kjøpte eksosstuss som hører til generatoren, skar hull til denne i veggen på motsatt side fra stølen.

Når generatoren kjører er det umulig å høre denne inne i stølen, og jeg hører ellers godt.
Kjører jeg full effekt, så kan jeg såvidt høre litt brumming om jeg går inn i rommet som er nærmest boden og har hodet tett inntil vinduet. I hovedrom og kjøkkendel er det tyst.

Boden ligger lavere enn stølen og eksosutslippet skjer på bodsiden lengst bort fra denne, der det fortsetter med nedoverbakke. Soverommet er på den diagonalt motsatte siden av stølen, så jeg føler meg ganske trygg.
Likevel har jeg montert kullosvarsler.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod