12V Kjøleskap med kompressor evt 230V + inverter?

Startet av Rypesteggen, november 10, 2015, 13:19:36

Rypesteggen

Har i dag et gasskjøleskap (Ventus 60), som varmer mere i kjøkkenet enn det kjøler inni, selv om skapet er nytt og har svært god lufting både rundt og ut.
Ikke alle som er helt komfortabel med gass-sikkerheten heller, og er derfor i tenkeboksen mht. kjøleskap.
Alternativene er derfor 230V med inverter eller 12V, kompressor-kjøleskap.
Har kald jordkjeller, så behovet for kjøleskap er kun juni-oktober, og har da greit med strøm.
Tanker rundt dette:

Fordel 230V kjøleskap er:
Bedre utvalg i kjøleskap under benk (H=max 85cm).
Bedre A-klasse/energieffektivitet.
Enklere kabling.
Ulemper:
Inverter må ha en viss størrelse for å drifte skapet.
Kostbar inverter(?)
Inverter bør skrues av ved fravær, pga strømforbruk. Dette er tungvint hos meg der inverter må stå i kjeller. (Fjernkontroll?)

Fordel 12V kjøleskap:
Ingen inverter.
Kan bruke eksist anlegg.
Ulemper:
Grove kabler (I mitt tilfelle ca 8m kabel fra batteribank)
Lite utvalg og dårlig energiklasse. Normalt ikke A merket.
Dyrere i innkjøp.

Hva er standard målemetode for oppgitt forbruk? F.eks 90kWt/år. Beskriver dette et tomt skap, eller typisk bruk med stadig åpning av dør, samt påfyll av varer med høyere temperatur?
Tar mye energi å kjøle f.eks 3L melk fra +15°C til +4°C ved ankomst fra butikken 1 time unna, eller når maten står en time på frokostbordet i solsteiken...
Typisk forbruk på 12V skap er gjerne oppgitt til 0,9A. Er dette et gjennomsnittstall under gunstige forhold, eller forbruk når kompressor går hele tiden?

Noen som vil dele generell erfaring med dette?
Ønsker også tips på kjøleskap/inverterkombinasjon som passer sammen, evt 12V DC-skap som egner seg.
Gjetter på at der er mange i samme situasjon.  ::)

Zappa

Vi har hatt akkurat samme tanker rundt gass og hadde ikke mulighet for jordkjeller. Vi endte opp med et A+++ skap på 230v og er veldig fornøyd med det. Vi har skapet på kontinuerlig fra påske til høstferien uten problemer. Nå hører det med at vi har 1000w solcellepanel så det vil nok hjelpe spesielt på overskyede perioder.

Vi valgte Liebherr TP1760 Premium som bruker 64 kWh/år. Det er et mye bedre utvalg og priser på 230v skap. Dette skapet har vist seg å også fungere godt når det er mindre enn spec på 10c grader. Dette visstnok fordi det ifølge Euronics er laget for temperaturer helt ned mot minus 20, men at det ikke er dokumentert fordi det ikke finnes klimaklasser lavere enn SN (+10c).

På regulatorsiden bruker vi en Victron Multiplus 3000. Det er nok overdimensjonert, men det er nok viktig med en god invereter. 

Inspirert av den økte komfort og av suksess med kjøleskapet fraktet vi også inn en gammel fryser av typen som har freon gass og tåler kulde.  Denne er vesentlig mere krevende å drive da den er dårligere isolert og bruker langt mere strøm, men jeg ser også at startstrømmen er langt mere brutal enn med et moderne A+++ skapet.  Fryseren skrur vi av mellom hver gang vi er på hytta for å ha kontroll på strømforbruket.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Jgytterdal@gmail.com

Slenger meg på diskusjonen her.
Har også kjøpt e A++ kjøleskap (99kwh pr år) og kjørt dette fra påske fram til nå kontinuerlig. Har fungert helt perfekt.
j
eg har 2x260w paneler og 500AH batteribank.

Har ikke hatt behov for lading med aggregat en eneste gang.
Bruker en meget god Inverter 350W, Victron Phoenix 12/350 , som har meget lavt eget forbruk.
Har regnet med at kjøleskapet bruker ca 1,5 A i snitt.
mao: 1,5 x 24= 36ah pr døgn

12v DC skap har som regel stort strømforbruk i forhold
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

kristianh

Hei,

Jeg har et Isotherm Cruise med ASU på 12 volt og er godt fornøyd med det. Det er oppgitt til 290 W/dag, så ikke så altfor mye mer enn et 230V skap (106 kWh/år). Kjøpte dette før jeg monterte inverter etc. Liker at du har eksternt kontrollpanel der du kan switche mellom auto og manuell samt justere temperatur. Pga lite plass på kjøkken måtte vi sette dette i et skap på soverommet. Vi pleier å justere ned temperaturen på dagtid, da lagres kulde i ASUen og så skrur vi opp temperaturen på natta. Kjøleskapet holder da på temperaturen hele natta uten at kompressoren går (greit mtp støy når det er på et soverom). Mye av det samme kan nok også oppnås med vannflasker i kjøleskapet (selv om kjølemediet i ASU har et frysepunkt over null såvidt jeg vet, slik at dette kan fryse uten at matvarene fryser). Iom at skapet er 12V var det forholdsvis enkelt å montere inn ei PC-vifte også, det bidro til litt bedre sirkulasjon rundt skapet og at kompressoren går mindre.

Nylig flyttet vi batteriene til et uthus (35 meter kabel), var skeptisk til dette mtp kjøleskapet, men det har gått bra. Bruker maks. ca. 60W ved oppstart etter det jeg kan se.

Når det er sagt ville jeg nok valgt et 230V skap om jeg hadde plass og inverter, og skulle velge på nytt :) Mest pga. pris, Isotherm-skapene er dyre... Ville ihvertfall dele vår gode erfaring med Isotherm.

Jokke

Jeg har nettopp byttet ut gasskjøleskapet med et på 230 volt fra IKEA, http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90282298/#. Det slår ut min billig-inverter på 350 watt. Planlegger å bytte ut inverter med en Victron Phoenix 12-800 og regner med at det løser problemet. Hvis noen her på forumet tror det vil fungere med en Phoenix 12-350 så er jeg fristet til å prøve den i steden.

Rypesteggen

Takker for gode og velbegrunnede svar.
Blir nok et 230V-skap og inverter  :)

Kan se ut som at der er svært begrenset utvalg i kjøleskap med energiklasse A+++.
Og prisen er også deretter. Kanskje er et skap med A++ greit også.
Svært avgjørende hvor mye "varm" mat/drikke som puttes inn.

Noen som vet om det finnes en fornuftig måte å fjernstyre av/på-funksjon på inverteren?
Inverter må stå i kjeller, og ca100Wt pr. døgn i tomgangsforbruk må unngås.
KAN naturligvis kople forbi av/på-bryter, og legge frem ledning med bryter ved kjøleskapet. Men så var det garantien på inverteren da... :-\

Kom gjerne med flere inspill, hvis andre har erfaringer rundt kjøleskap-strømforbruk / batteribankstørrelse / solsellekapasitet og inverterstørrelse.

Jgytterdal@gmail.com

hvis du kjøper en inverter med relestyring (Victron Phoenix 12/350) kan du enten styre med releutgang på en "ring hytta varm" enhet, eller rett og slett en bryter du plasserer lett tilgjengelig i hytta.

de fleste av disse inverterne med relestyring , fungerer slik at når porten kortsluttes vil enheten skrus på
lykke til.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Proffe invertere er typisk designet for å kunne monteres et sted og styres fra et annet.

Enten slik jgytterdal skriver, eller med et eget panel  som samtidig forteller deg liitt om status til inverteren.

Jeg ville valgt et separat panel

Tenker du å slå av inverteren om natten?

Når det gjelder A+++++++, så er det enkelt, for hver + du tar bort så trenger du mer batterikapasitet. Mitt underbenken skap fra Bosch har årsforbruk på 91kwh. Det kostet 3000 på Elkjøp for noen år siden
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rypesteggen

Takker for flere svar!

Jeg satser på en skikkelig inverter med fjernstyring :)
Når jgytterdal har testet at Victron Phoenix 12/350 i kombinasjon med 230V kjøleskap A++ / 99kWt/år fungerer, så tror jeg dette er løsningen også for meg.
Bedre med en god inverter/batteri/solcelle enn et ekstra +tegn på kjøleskapet.
Siste +tegnet vil mer enn dobble prisen på skapet...

Å skru av inverter om natten er ikke tema i sommermodus med kjøleskapsdrift.
Resten av sesongen derimot, er det være aktuellt hvis inverteren skal brukes kortvarig til andre formål, TV-forsterker etc.
Vinteren er det jo mindre tilgang på solcellekapasitet.
Inverteren skal uansett skrues av ved avreise.

Takker for meget verdifulle innspill.  :)

PS: Fortsett gjerne å øse av deres erfaring på dette tema. All informasjon her er nyttig.

erstokke

Jeg kjøpte ikea frostig kjøleskap i billigkroken for kr 990. A+ eller noe sånt. Kjører det på Victron.

jkirkebo

Sitat fra: Zappa på november 10, 2015, 14:48:42
Vi valgte Liebherr TP1760 Premium som bruker 64 kWh/år. Det er et mye bedre utvalg og priser på 230v skap. Dette skapet har vist seg å også fungere godt når det er mindre enn spec på 10c grader. Dette visstnok fordi det ifølge Euronics er laget for temperaturer helt ned mot minus 20, men at det ikke er dokumentert fordi det ikke finnes klimaklasser lavere enn SN (+10c).

Interessant info om Liebherr. Liebherr lager vel også skapene til Miele så det bør borge for god kvalitet. Spørs nok om det ikke blir et Liebherr-skap på oss når vi kommer til kjøkken-delen av hytterenoveringen ;)

Dette så jo bra ut: http://www.whiteaway.no/hvitevarer/kombiskap/integrert-kombiskap/product/liebherr-icp-3314-20-001/

Hytta er ikke kald når skapet slås på siden vi har en Wallas 40CC, men selv om det har blitt 15 grader i hytta tar det vel endel tid før den varmen "setter seg" i kompressoren og andre deler av et innebygd kombiskap. Greit da å ha noe som starter uansett :)

bambus

Hei folkens!
Er det viktig at inverteren leverer ren sinus 230 V strøm til et kompressorskap?
Eller kan man benytte såkalt trappetrinnsmodifisert sinus?
Mvh Bambus

jkirkebo

Sitat fra: bambus på november 04, 2016, 18:39:56
Hei folkens!
Er det viktig at inverteren leverer ren sinus 230 V strøm til et kompressorskap?
Eller kan man benytte såkalt trappetrinnsmodifisert sinus?
Mvh Bambus

Ren sinus er viktig når man skal drive motorer. Laster som likeretter strømmen kan derimot ofte bruke modifisert sinus. Men ikke kjøleskap, ventilatorer og slikt som har motor som går rett på AC.

Sæters

Jeg har i årevis brukt verktøy med forskjellig motorstørrelser drevet av helt enkle aggregater, uten at jeg har merket problem med det.

Jeg vet at enkelte produsenter sier at batteriene til deres elverktøy bør lades via ren sinus, da  det ellers kan ødelegge batteriene, men hva kan skje om man ikke bruker strømkilder med ren sinus til motorer?


jkirkebo

Sitat fra: Sæters på november 05, 2016, 08:34:40
Jeg har i årevis brukt verktøy med forskjellig motorstørrelser drevet av helt enkle aggregater, uten at jeg har merket problem med det.

Jeg vet at enkelte produsenter sier at batteriene til deres elverktøy bør lades via ren sinus, da  det ellers kan ødelegge batteriene, men hva kan skje om man ikke bruker strømkilder med ren sinus til motorer?

Varmvang, dårlig funksjon osv. Vi hadde et billig-aggregat på hytta tidligere. Når strømmen ble levert av inverter fungerte ventilatoren på kjøkkenet perfekt. Når aggregatet gikk for å lade batteriene leverte det også strøm til 230V-kursene i hytta. Om jeg da prøve å bruke ventilatoren sto den bare å brummet høyt. Prøvde ikke å la den gjøre det lenge, men det ville neppe vært sunt for den ;)

Nå har vi et Honda EU65iS aggregat med inverter og ventilatoren er happy også på aggregat-drift ;)

bambus

Vi kjøpte nylig et 44 liter 230 V kjøleskap til hytta. Testet så strømforbruket til 4,6 A,  ved å koble det til en 12 V inverter. Tenkte at en passe inverter på hytta måtte tåle 5 ganger denne last (Ca 300 Watt) for å kunne starte kjøleskapkompressoren. Kjøpte så en 375 W Victron sinus inverter til kjøleskapet. Den bare "brummet" når vi satte på strømmen. Var litt overrasket over dette. Passer ikke "femgangen" her? Tror jeg må kjøpe en inverter med minimum 500 W maxlast (til den dobbelte pris av kjøleskapet). Har noen på forumet lignende erfaring? 
Mvh Bambus

glamsland

Jeg har et 94kwå kjøleskap 230v  . Begynte med en 500w inverter.ren sinus. Fungerte egentlig greit, helt til ungene skulle se på film/dvd. Når kjøleskapet startet ble det slikt et spennibgsfall at tven slo seg av og restartet. Blinket også i lysene. Gikk deretter opp til en 1000watter , og etter det har det bare vært å kjøre på med alt jeg har i hytta uten problemer!
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

HEL

 Vurderer dette skapet:

https://www.hyttetorget.no/liebherr-145l-a-

Bruker visstnok 5,5 watt, tilsvarer det f eks ca to stk LED pærer på 3 watt døgnkontinuerlig?

https://www.hyttetorget.no/hytteskap


Hva slags inverter trenger jeg?

Hvor kraftig solcelleanlegg må jeg ha?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

StefanPal

Jeg rekommaderer minst 800W inverter (Victron), for å kjøre kjøleskapet.
Jeg har et ca 150l kjøl/frys og prøvde først med 500W men startstrømmen løste ut overbelastningsvernet.

Du får begynne med å sette opp et strømbudsjett hvis du skal dimensjonere et solcelleanlegg
Det finnes bra slike her på forumet.

Du må så ta utgangspunkt i hvor lenge batteriene skal rekke uten sol, eks 3-4 dager (dobbel kapasitet på AGM som ikke skal lades ur mer enn 50%)

Mengden solcellepaneler avgjør hvor raskt batteriene lades opp igjen.
Generelt sett, ju mer desto bedre... De er ikke så dyre lenger.

Jeg har 1500W og får ut max 6kWh per døgn på sommaren.
I snitt over året ligger det på 2kWh per døgn
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Sitat fra: StefanPal på desember 30, 2020, 17:38:28
.....
Du får begynne med å sette opp et strømbudsjett hvis du skal dimensjonere et solcelleanlegg
Det finnes bra slike her på forumet.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=2718.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har tidligere beskrevet mine erfaringer med 230v kjøleskap og litt mindre invertere.
For noen år siden hadde vi et lite 85cm kjøleskap a++
Kjøpt på elkjøp.
Dette kjørte vi fint på en 300w inverter i et par års tid.
Dette var en Victron inverter som tåler ganske mye startstrøm.
Er ikke sikker på om dette ville gått like bra med en billig inverter på 300w
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

HEL

Må man bruke autorisert elektriker når man monterer inverter?
(Pga 220 volt)
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

etsvends

Sitat fra: HEL på desember 31, 2020, 20:12:54
Må man bruke autorisert elektriker når man monterer inverter?
(Pga 220 volt)

Ikke på grunn av 230 isolert sett. Små inverter har en vanlig schuko kontakt så krever ingen kobling på 230v siden hvis man kun skal ha 1-2 forbrukere av gangen. Problemet er at man nok overgår effektbegrensningen for hva man kan gjøre på 12v selv.
Når det er sagt syndes det nok stort på dette området i det ganske land.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Med 12 volt kjøleskap slipper jeg elektriker og inverter.

Liebherr A+++ på 220 volt bruker til sammenligning 7 watt? Trekker inverteren noe?

Vi har lite kjølerom i gulvet som kan avlaste om vinteren dersom vi går tom for strøm. Og vi har stort aggregat.

Kan kjøre 700 w paneler og 300 Ah Lithium?



Hva med disse?


Dometic kr 11690,-
52 cm bred
109 liter
15 watt pr time

https://www.marineshop.no/dometic/130383/dometic-coolmatic-crx-110-kjøleskap-ny-modell-med-redusert-strømforbruk



Sunwind kr 4490,-
49,5 cm bred
110 liter
17 watt time

https://www.sunwind.no/product/show/?id=2772&Kjoleskap-Cuisine-110-liter,-12-volt



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod