Batterier - lading og tilstand

Startet av kristianh, desember 17, 2015, 12:12:23

kristianh

Hei,

Har 2 stk Sunwind AGM batterier (245 Ah@100h, 219 Ah@20h) i solcelleanlegget. Dette var installert i fjor. Det har vært mye byggeprosjekt etc. så batteriene har nok fått en del "juling" i form av bruk av verktøy via Victron Multiplus inverter etc.

Det jeg ser nå er at spenningen synker uforholdsmessig raskt ift SOC (fra Victron BMV) i forhold til det de gjorde i fjor. Så spørsmålet er om noen kjenner til noen triks å prøve før disse evt. må byttes. Litt skeptisk til å kjøre equalizing etc. da det er lite data tilgjengelig på disse batteriene. Har funnet et batteri som heter Haze HZB-EV12-200 som ser ut til å ha mer eller mindre identiske spesifikasjoner (men usikker på om det er samme). Her sier de noe om lading. Noen formeninger om det kan være lurt å prøve equalizing eller ikke?

Og ang. lading. På Sunwind-batteriet er det merket boost charge 14.22 volt og float charge 13.6 volt. Jeg har dermed stilt inn både Multiplus og Victron MPPT til å lade på dette. Men lurer på om spenningene her burde vært noe høyere?

Som et eksempel har jeg opplevd at spenningsvakten (kutter på 11.8 volt) kutter mens BMV viser 85% SOC f.eks. Og da uten høy belastning.

Nå var jeg sist oppe i oktober (vanskelig tilgjengelig på vinter) og ladet da med aggregat før jeg dro, til 100% SOC og spenningen var lenge på 12.8-12.9 volt etter at jeg dro.

Det som står på og trekker strøm er da:
- MPPT-regulator (<10 mA mener jeg)
- Spenningsvakt (2-4 mA)
- SMS-relé (7 mA)

Hadde kanskje en forhåpning om at dette skulle klare seg gjennom vinteren, men det ser ikke sånn ut. Per i dag ligger spenningen på 12.37 volt og SOC på 95%. Hadde Color Control GX på til å begynne med i høst (trekker 140 mA tror jeg), men den har jeg nå skrudd av med SMS-reléet.

Håper jeg får kommet meg innover en tur i romjula og da få kjørt litt aggregat og lading, setter pris på innspill ift ladespenning og equalizing etc.

Ang. lading så er det kun ett panel på 140 watt installert foreløpig, så det er jo selvfølgelig noe i minste laget. Men pga plass og en del andre forhold er det dessverre ikke mulig å få opp så mye mer, men håper på sikt å få opp et panel til. Og så evt. utvide med en vertikal vindmøllle eller brenselcelle (om dette blir rimeligere) på lengre sikt. Men håper i første omgang å få berget de batteriene jeg har slik at de kan leve noen år til :)

Røilern

Hei

Ikke så lett å gi råd i slike situasjoner som dette. men et godt startpunkt er å få tak i korrekt datablad på batteriene. Mine gamle Sunwind batterier fikk jeg jeg tilsendt datablad på fra Hyttetorget hvor jeg hadde kjøpt dem når jeg spurte.

Det er egentlig ganske håpløst at norske hyttebutikker "rebrander" batterier og deretter ikke legger ved et komplett datablad når de selges.

Vedlagt finner du det databladet jeg fikk på mine batterier.

Hvis du har kjørt de ofte ned under 50% SOC så kan du selvfølgelig å tatt livet av batteriene dine, men det kan også tenkes at de nå lider av for dårlig lading. Victron'en kompenserer dessverre ikke for batteritemp under 0 grader C og det betyr at du i praksis må korrigere for dette manuelt.

14.22V Høres lavt ut for meg, men dokumentasjonen vil avklare dette. Selv så lader jeg mine batterier på vinteren helt opp mot 30V (tilsvarende 15V for en 12V batteribank). Dette må til når batteriene er iskalde. Lader man ikke batteriene med spenning korrigert for riktig temperatur så blir de aldri fulladet om vinteren.

Hvis batteriene dine har fått en knekk så sliter BMV'en med å holde regnskapet. BMV gjør vel egentlig ikke noe annet enn å forsøke å holde regnskap med hvor mye energi som er tilført og tappet fra batteriene (kompensert for effekt tap) og hvis batteriene bare har 50% av opprinnelig effekt igjen så er de tomme når BMV'en tror SOC er 50%.

Husker jeg ikke feil å juster OS BMV'en om vinteren for å hensyn ta batterienes reduserte kapasitet i kulda.

Ønsker deg lykke til.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Hei!

Tror Victron temperaturkompensering stopper ved +10C så om vinteren vil du få alt for lav ladespenning hvis batteriene står i kulden når du lader.

Jeg har dette problemet og har logget meg på Victron og satt opp spenningen. Jeg bruker å lese av "Target voltage" på MPPT regulatoren og justerer Victron slik at den vil gi den spenningen med full temperaturkompensering. For eksempel i dag er temperaturen på batteriene mine 1C og da står target voltage på regulatoren 25,04V (15,02V i et 12V system)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sjekket manualen på min Victron Multiplus 2000/24 og tempkompensering stopper ved +10C. Se figur nedenfor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Rettelse:
Sitat fra: OS på desember 18, 2015, 09:18:03
For eksempel i dag er temperaturen på batteriene mine 1C og da står target voltage på regulatoren 25,04V 30,04V (15,02V i et 12V system)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Dette er en svakhet med å bruke Victron på vinterstid. Jeg har forespurt Victron om råd og om de har planer om å endre dette med en firmwareoppdatering. Min Victron Blue Solar MPPT 150/70 kompenserer ned til 6 Celsius, som er litt bedre.

Er det noen som kjenner til en tabell man kan ta utgangspunkt i for å gjøre dette manuelt? Denne tabellen blir vel forskjellige fra batteri til batteri.

Kristianh: jeg har mange ganger observert hos meg at SOC ikke er i sync med batterispenning, dvs. at den ganske enkelt ikke er ajour. Vanligvis er SOC for høy. Det er derfor viktig å følge med på hvilespenningen, da man kan bli lurt til å bruke mer strøm enn det man bør.  Du bør stoppe før 12.3v som er 50% av kapasitet.  SOC går også for raskt til 100% etter min mening.

Kan du forresten dele noen erfaringer med CCGX?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på desember 20, 2015, 16:36:48
Er det noen som kjenner til en tabell man kan ta utgangspunkt i for å gjøre dette manuelt? Denne tabellen blir vel forskjellige fra batteri til batteri.
Det pleier å stå kompenseringsfaktor i databladet for batteriene. F.eks ladespenning 14,40V ved 25 C og tempkompensering -30mV/C

Ved 0C blir da ladespenningen 14,40 + 25*0,03 = 15,15V
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Hei OS. Har Victron 150/35 men har ikke koblet opp anlegget. Hvor viktig er dette? Er det slik at jeg bør bytte denne i en med orntlig temp regulering? Ev. hvilke har det? Eller er det slik at man godt kan justere og leve med den? Hytta blir nok lite brukt vinterstid, og jeg har også anledning til å dra å lade vha aggregat ved behov.

OS

Sitat fra: arctic421 på desember 21, 2015, 14:40:10
Hei OS. Har Victron 150/35 men har ikke koblet opp anlegget. Hvor viktig er dette? Er det slik at jeg bør bytte denne i en med orntlig temp regulering? Ev. hvilke har det? Eller er det slik at man godt kan justere og leve med den? Hytta blir nok lite brukt vinterstid, og jeg har også anledning til å dra å lade vha aggregat ved behov.
Jeg kjenner ikke til 150/35 men hvis batteri og regulator har samme temperatur er ikke ekstern sensor viktig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Takk for alle svar.

Beklager sein tilbakemelding, noe hektisk her i jula :)

Fikk også svar fra Sunwind at de kan lades med opp til 14,4 volt, så skal prøve å justere opp til det. De anbefalte ikke equalizing. Men de ville ikke gi ut datablad og det syns jeg er litt håpløst. Så vil ikke anbefale andre å kjøpe batterier der så lenge de ikke leverer med essensiell informasjon om det de selger.

Skal oppover nå i romjula og få ladet litt og sjekket litt mer, så kommer tilbake med noe mer tilbakemeldinger da.

Zappa: Er klar over at det SOC på BMV ikke nødvendigvis henger på greip i forhold til batterispenning, det er litt av problemet hos meg at spenningen synker uforholdsmessig fort. Men har passet på å ikke tappe batteriene nevneverdig under 12.4-12.5 volt på hvilespenning, men har som nevnt opplevd at spenningsvakten da kutter ved bare litt belastning. Etter det stiger spenningen igjen, slik at hvilespenning er en del høyere.

Ang. CCGX skal jeg komme med litt mer erfaringer når jeg rekker det, er stort sett fornøyd, men har et par vesentlige ankepunkt (for min del) ift logging og oppdatering av VRM

Røilern

Sitat fra: kristianh på desember 26, 2015, 20:29:17

Fikk også svar fra Sunwind.........
Men de ville ikke gi ut datablad og det syns jeg er litt håpløst. Så vil ikke anbefale andre å kjøpe batterier der så lenge de ikke leverer med essensiell informasjon om det de selger.


Fy Sunwind

Dette er dessverre helt uakseptabelt.

Man kan ikke selge slike batterier uten å gi tilstrekkelig dokumentasjon på hvordan de skal brukes for å sikre batteriets levetid. Gjør man det avslører man at enten har man ikke nødvendig kunnskap om produktet man selger, eller så ønske man ikke å sørge for at produktet oppnår maks levetid. Ingen av delene  er særlig bra.

Lærdommen må være:
1) Kjøp ikke batterier av noen som ikke fremlegger et komplett produktdatablad (typisk en tettskrevet side med flere diagrammer)
2) Har batteriene dine tatt kvelden etter kort tid, og du ikke fikk et slikt produktdatablad,  reklamer. Du har nemlig ikke fått tilstrekkelig med informasjon til å sikre levetiden til batteriene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på desember 26, 2015, 22:52:21
Fy Sunwind

Dette er dessverre helt uakseptabelt.
Helt enig! Har selv hat batterier fra Sunwind med problemer og har kontaktet de flere ganger og svarene jeg har fått er ikke vært tilfredstillende.

Har også kontaktet de flere ganger i det siste om andre ting og har ikke fått svar så jeg har sluttet helt å handle derfra.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Lovte litt erfaringer med CCGX. Er stort sett fornøyd men har ikke fått til alt det jeg ønsket å oppnå ift logging og grafer etc., så da har litt av poenget falt bort.
Logging fungerer sånn at du må velge å logge til SD-kort eller direkte til internett/VRM.
Til SD-kort: Loggen lagres i en sqlite-fil per måned på minnekortet. Jeg installerte CCGX i oktober og trodde at jeg kunne laste ned loggfilen med passende mellomrom og laste opp denne manuelt (har satt opp VPN slik at jeg kan hente fila hjemmefra). Gjorde dette noen dager ute i oktober og det fungerte greit. Etter et par uker til skulle jeg laste opp ny fil. Fikk da beskjed om at noen av dataene var duplisert slik at jeg ikke kunne laste opp den nye fila. Du kan sikkert redigere databasen og slette det som er duplikate data, men det har jeg ikke giddet ennå. Tenkte jeg fikk la den gå i hele november og så laste opp fila. Da desember da kom oppdaget jeg at loggfila var korruptert, så fikk ikke lastet opp for november heller. Nå skal jeg prøve å få lastet opp for desember, men da måtte jeg skru av CCGX mye pga den synkende spenningen på batteriet. Litt av poenget var som nevnt å få litt grafer og data etc. for å bli litt mer "kjent" med hvordan systemet oppfører seg, det har jeg ikke fått til så langt..
Logging til internett/VRM: Her opererer de med en buffer på 48 timer. Data eldre enn 48 timer overskrives. Kunne ønske at det lot seg gjøre at bufferen ble skrevet til minnekort og dermed kunne være større/lengre. Da kunne jeg f.eks. en gang i uka sendt en SMS til SMS-relé om å skru på internett-ruter for å få lastet opp data. Å gjøre dette annenhver dag for å få komplett logg blir litt for mye styr, samt mye å huske på. Driver og tenker på en timer som kan skru på internett-ruter en gang om dagen f.eks., alternativt bruke timeren innebygd i MPPT-regulatoren til dette formålet. Men ønsker å fortsatt ha mulighet for å aktivere "manuelt" med SMS, så må pønske ut en løsning der. Det ser ikke ut som Victron er villig til å endre hvordan loggingen gjøres.

Remote-styring: Brukte tidligere VNC for å kunne få opp grensesnittet på CCGX hjemmefra. Har en Raspberry Pi som er plugget inn i USB-porten på 4G-ruteren, denne kjører dynamisk DNS og VPN. I nyeste firmware som nettopp kom har de lansert remote-styring via lokalt nettverk eller VRM-portalen. Det ser ut til å fungere OK men opplevde at det var noe tregt og ustabilt på lokalt nettverk (fungerer sånn at du skriver inn IP-adressen til CCGX i nettleser), men antar de vil forbedre dette etter hvert.

Strømforbruk: Dette er relativt høyt som beskrevet ovenfor dessverre (tror det er 120-140 mA på 12 volt). Hadde håpet at det var tilstrekkelig lite til at den kunne stå på over vinteren, det ser ikke sånn ut. Kom meg opp en tur ved nyttår etter litt om og men (10-11 km å gå, så ikke bare bare) og fikk da koblet om sånn at den er normalt av men jeg kan skru den på med SMS-relé ved behov. Før dette var den koblet slik at den var normalt PÅ men jeg kunne skru den AV ved SMS-relé. Slik at selv om jeg da skrudde av CCGX med SMS-relé fikk jeg økt strømforbruk til reléet.

Tilkoblinger: Som beskrevet i manualen er det jo et vell av tilkoblinger og muligheter. Kommer nok til å bruke en brøkdel av disse. Da jeg installerte hadde jeg en VE.Direct-kabel for lite (trenger en til MPPT og en til BMV) så brukte midlertidig VE.Direct til USB (samme kabel som til konfigurering) for BMVen. Dette har vist seg å være noe ustabilt i mitt tilfelle, så skal få byttet til en VE.Direct kabel for denne også. Problemet blir om jeg skal utvide med ekstra solcellepanel i fremtiden (planen var da i tilfelle å installere en ekstra MPPT), da får jeg en VE.Direct-kontakt for lite. Ifølge manualen kan jeg tilkoble BMV via VE.Direct til VE.Can adapter, så mulig det er en bedre løsning enn USB.

Visning av lading fra MPPT: Her opplever jeg at det er feil i visningen på CCGX. Det kan f.eks. stå 60 watt på skjermen mens BMV viser 90 watt. Det ender da opp med å vise et DC-forbruk på -30 watt. Og jeg har ingenting der som kan produsere strøm (dessverre  :o). Misvisningen ser ut til å stemme noenlunde bra ift 18 volt på panel og 12 volt på batteri så mistenker at det er en omregning her som er feil. Har sendt en mail til Victron support uten å få noe godt svar, skal prøve en gang til på forumene, de virker litt mer engasjerte der supportmessig.

Men alt i alt - bortsett fra utfordringen med logging - er jeg fornøyd og det er høyt tempo på utviklingen og ny firmware. Blant annet er det nå mulighet for å konfigurere Multiplus etc. over internett/CCGX. Det er også kommet mulighet for å fjernstyre reléet i CCGX og en masse innstillinger for fjernstart av aggregat. Sammen med ovennevnte fjernstyring av CCGX burde dette åpne for en god del muligheter. Usikker på om du kan fjernstyre reléet i Multiplus også på denne måten, men skal ikke forundre meg om dette lar seg gjøre.


Over til batterier og lading:
Var som nevnt oppe en tur ved nyttår. Kom da opp til 12.2 volt hvilespenning (første gang batteriene har vært så lavt) og SOC på 92%. Fikk oppdatert innstillingene på Multiplus til hhv 14.4 volt og 13.8 volt på ladingen. Fyrte opp aggregatet og det ladet med 720 watt en veldig kort stund før ladestrømmen sank raskt. At batteriene går fort opp og fort ned tyder vel på at de ikke har det så bra.. Observerte da at Multiplus gikk veldig fort over i storage mode og at ladestrømmen da ble veldig lav. Deaktiverte så storage mode og ladet litt mer, da holdt den en høyere ladestrøm. Prøvde å lese litt på det, men ble ikke veldig klok på om storage mode bør være av eller på i et sånt oppsett, noen innspill?
Ladet til 98% SOC første dag, og med moderat forbruk gjennom natta våknet jeg til 95% SOC og 12.4 volt, som ikke høres spesielt bra ut.
Dag to røk jeg startsnora på aggregatet så det gikk dessverre en del tid til å reparere den, og var avhengig av dagslys for hjemturen, men fikk ladet ca. 2,5 time dag to også. Siden det så har batteriet ligget stabilt på 12.83 volt på kveldstid, så har vel ihvertfall fått ladet nok til at det ikke blir mere skadet nå som det meste av forbruk er koblet vekk.

Fikk desverre ikke oppdatert innstillingene på MPPT da jeg selvfølgelig hadde glemt av å ta med en USB-overgang som jeg trodde var på hytta. Så det får bli neste gang..

OS

Hei kristianh: Du nevner "laste opp" flere ganger. Kan du beskrive hva du mener? Laste opp til hva?

Har kjøpt CCGX og BMV-702 selv men har ikke koblet opp enda.

Hvilken temperatur var det på batteriene når du kjørte aggregatet sist? Victron temperaturkompensering stopper på +10C så du må inn å justere opp spenningen når temperaturen er under det. Jeg har satt min til 14,7V på vinteren. Da blir den litt over 15V ved 0C
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Ang. opplasting: Gjelder å få data fra CCGX til Victrons VRM-portal. Står litt i manualen til CCGX også. Du må også velge enten eller her, logging til minnekort (med manuell opplasting) eller direkte til internett/VRM-portalen.

Hadde 4-5 grader da jeg var oppe og kjørte aggregat nå, så jeg justerte ikke noe mer utover å øke fra 14.22 til 14.4 volt i Multiplus. Burde/kunne kanskje økt noe mer, men er litt skeptisk når jeg ikke har data på batteriene..  >:( Du sier du lader med litt over 15 volt på vinteren ved 0C, er normal ladespenning hos deg 14.4 volt? Da får du en temperaturkompensering på litt mer enn 24 mV/C. Er dette et tall å anbefale å bruke på standard AGM-batteri i mangel av noe bedre data?

Usikker på om Victron MPPT temperaturkompensering også stopper på 10C, det står ikke beskrevet i datablad eller manual. Det ser ut til at jeg kan justere fra -21 til +21 mV/C på MPPT.
På Multiplus er det jo mange muligheter for justering av lading ift BatterySafe, storage mode, ladekurver etc. men ikke så godt å vite hva som blir mest korrekt  :-\

OS

Hei!

Jeg har hatt en del kontakt per e-mail med Victron og spurte hvorfor de stopper på +6C i MPPT regulatorene når f.eks Morningstar stopper ved -30C. Fikk svar i dag:

Sitat
This is clear now, and there is no reason for it to stop at +6C. So we change it, so that it stops at -30C. And also we will make the mV / C configurable.

Timeline for this is the coming few months. I don't have any more exact data yet.

Thanks for the question!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Dette er gode nyheter!  Da har vi jobbet i parallell  :)  Jeg har også spurt om det samme via blog'en og fikk følgende svar i går ang. koeffisienten for temperatur kompensasjon:

"at this moment we have a fixed temperature compensation rate. So there is not a setting to fine-tune this.
In the future this setting will come available though, So for this you need to have patience for several months i am afraid."

Mitt spørsmål gjaldt både Multiplus og MPPT regulatorene, så det er å håpe at svaret gjelder begge
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på januar 19, 2016, 11:43:42
Mitt spørsmål gjaldt både Multiplus og MPPT regulatorene, så det er å håpe at svaret gjelder begge

Svaret jeg fikk gjelder begge.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Jeg fikk en oppdatering på epost i dag:

"I got an answer from the R&D , they are planning to implement this future in a few months  ( end February or march)."

Dette er veldig positivt, men vi må også passe på hvor høy spenning vi faktisk får.  Vi som også bruker noe 12v i hytta må passe på at utstyret og pærene tåler spenningen.  Mine Fuli batterier krever faktisk 15,6V ved -15°C. Det går bra med Multiplus, LED pærene og CAMI ovnen som er "beskyttet" av en 12V DC-DC konverter, men det er utenfor spec til f.eks. Cinderella Gas toalettet.

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på januar 20, 2016, 12:14:10

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?

Ja jeg har erfaring med oppgradering av FW på Victron. Gjorde det på min Multiplus i høst. Jeg brukte en Victron "dongle" for å koble til PC.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

anmo

Sitat fra: OS på januar 20, 2016, 12:24:50
Sitat fra: Zappa på januar 20, 2016, 12:14:10

Er det noen som har erfaring med oppgradering av firmware på Victron produkter?

Ja jeg har erfaring med oppgradering av FW på Victron. Gjorde det på min Multiplus i høst. Jeg brukte en Victron "dongle" for å koble til PC.

Jeg også oppdaterte Multipluss'en i helgen. Brukte Interface MK2-USB. Gikk smertefritt.

kristianh

Hei igjen,

Har vært oppe nå 5 dager i vinterferien. Spenningen synker fortsatt uforholdsmessig raskt, men er vel kanskje ikke helt på bærtur ift forbruk og temperatur.

Men det jeg ikke får til å stemme i det hele tatt er SOC på BMV. Synkroniserte denne på 100% da jeg kom. Siden det har den talt 120 Ah forbruk og SOC viser da 84,5%. Kapasiteten er stilt til 438 Ah. I mitt hode burde dette blitt (438-120)/438=72,6%
Er det noe jeg har misset eller innstillinger på BMV som burde vært sjekket?
Se vedlegg

OS

Sitat fra: kristianh på februar 25, 2016, 16:52:06
Hei igjen,

Har vært oppe nå 5 dager i vinterferien. Spenningen synker fortsatt uforholdsmessig raskt, men er vel kanskje ikke helt på bærtur ift forbruk og temperatur.

Men det jeg ikke får til å stemme i det hele tatt er SOC på BMV. Synkroniserte denne på 100% da jeg kom. Siden det har den talt 120 Ah forbruk og SOC viser da 84,5%. Kapasiteten er stilt til 438 Ah. I mitt hode burde dette blitt (438-120)/438=72,6%
Er det noe jeg har misset eller innstillinger på BMV som burde vært sjekket?
Se vedlegg

Nullstilte du forbruk samtidig som du satte SOC til 100%? Hvis ja tipper jeg det er Peukert eksponenten som lurer deg. Den brukes til beregning av SOC men ikke til å beregne forbruk. Du kan sette den til 1 for å disable den. Se i manualen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Ja ser i loggen at consumed amphours var 0 og soc 100%. Deretter sank det jevnt og trutt til 104 ah og 86,3%. Så kjørte jeg aggregat en stund til 78 ah og 90 %. Etter det er det nå altså 120 ah og 84,5%. Så får ikke forholdet mellom forbrukte Ah og SOC til å stemme i det hele tatt.

OS

Da er det Peukert. Med Peukert forskjellig fra 1 vil batterikapasiteten som brukes av BMV avhenge av hvor stor strøm du trekker. Som nevnt ovenfor, sett den til 1 og SOC vil stemme med brukt strøm men BMV gir da et feilaktig bilde av hvor mye som er igjen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod