Ladesrøm stopper på 16,9 A. Påskenøtt

Startet av ivarw, mars 20, 2016, 13:16:18

ivarw

Har en påskenøtt som jeg trenger hjelp Med å komme til bunns i.
Oppstt (kort fortalt):
2x200 A paneler
Laderegulatur: HB30 MPPT
4x290 AGM batteribank (ny)

I vinter byttet jeg ut et eldre panel med et nytt 200 W, slik at jeg nå har to 200 W paneler.  De er koblet i hver sin inngang på laderegulatoren i et 12 V-system. Teoritisk burde jeg kunne ta inn 400 W / 33 A på regulatoren. Jeg har bedre ladestøm nå, med nytt panel, enn med det gamle, men når skyene blåser over og solen steker rett på, skyter ampere-måleren opp og stopper på 16,9 A.
Selv med litt skydekke, kan den komme opp i 16,9 A (240 W) men uansett, aldri over.
Jeg er temmelig sikker på at det ikke skyldes begrensninger med panelene hvordan de er vinklet på solen. I og med at den stopper så brått der, lurer jeg på om det kan ligge noen elektronisk sperre i regulatoren, men jeg trodde den skulle kunne håndtere opp til 30 A.

Noen forslag til årsaker?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Ludo

Noen bra premier i påskenøttene? Tipper du er av de som benytter grid paneler da de er på 200 w. Spenningen på disse ligger vanligvis et sted mellom 36 - 44v. Regulatoren du har takler maks 2x170w (ca 10A på hver inngang) og 24- 25v . Svaret er at regulator ikke er egnet for formålet eller om du snur på det, panelene passer ikke til regulator.

God påske!

Stardustsilver

Manualen til HB 30 viser at du har for mange watt på solcellepanelene. http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=2&rct=j&q=hb30%20manual&ved=0ahUKEwiW6MOf3M_LAhVpYJoKHTkNAacQFggfMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.elreg.no%2Ftechnical_documentation%2Fpdf%2FNorwegian%2FEL700%2520Bruksanvisning%2520Rev.%25202.01.pdf&usg=AFQjCNG6sU0gLECteqQ_KP9VE7BrAAEIJQ&sig2=S_5WBDEE-irMVG0qzM3tkw
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Røilern

Enig med Ludo.

Hvis du får 16.9A ved 15V så er det ca 250W, 63% av panelenes samlede potensiale på 400W. Det skyldes at regulatoren din bare takler 25V. All effekt som kommer av spenning over dette vil regulatoren ignorere.

Kan dette stemme med spesifikasjonen på panelene dine? De bør da vise at hvert panel kan levere 8,5A.

Jeg må innrømme at jeg trodde "alle" MPPT regulatorer taklet høyere spenninger men slik er det åpenbart ikke. Jeg misstenker at en slik regulator også kan være dårlig på andre områder, f.eks å utnytte panelene maksimalt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

Var noe sånt jeg mistenkte, ja. To virituelle marsjipanpåsekeegg på vei med epost til Ludo. Forbruket av årets feriepenger begynner å ta form. Ny regulator. Victron, Morningstar eller Outback? Hva mener ekspertpanelet?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Jgytterdal@gmail.com

Alle disse er gode produkter, men sørg for å kjøpe en mppt regulator som tåler høy spenning fra panelene. Det er gir deg god fleksibilitet til å øke kapasiteten på anlegget ditt ved å seriekoble flere paneler ettersom behovet øker.

Jeg har byttet til Morningstar Tristar MPPT60 og er strålende fornøyd med denne.

Denne har nettverkstilgang som muliggjør overvåking av ladingen via internett.


Serieobling av panelene er å foretrekke, da dette generelt sett gir mindre tap i kablene dine.

legger ved en link som veldig greit beregner spenningsfall i kabler basert på strømstyrke (A) og kabeltversnitt

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php


Lykke til










Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: ivarw på mars 20, 2016, 17:28:15
Forbruket av årets feriepenger begynner å ta form. Ny regulator. Victron, Morningstar eller Outback? Hva mener ekspertpanelet?

Jeg har hatt min Tristar 60 siden 2011, og har god erfaring med regulatoren. "Bulletproof" tror jeg er beste beskrivelse, men det var den innebygde WEBserveren som fikk meg til å velge denne.

Outback er en annen Amerikansk regulator som har eksistert i mange år, tror ikke det solgt så mange i Norge.

Victrons MPPT regulatorer er av litt nyere dato, og derav finnes det litt færre enheter i bruk.

Jeg har oppfattet at prosessorhastighet og hardware design har mye å si for hvor mye man får ut av panelene. Hvem av de tre merkene som er best er ikke godt å si, det krever egentlig en skikkelig parallelltest, har ikke registrert at noen har gjennomført en


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ludo

Takk for virtuelle egg :)

Sånn generelt mener jeg MPPT er blitt en sykdom. Ohms lov er det ingen som har klart å endre på, da ville det nok vanket en Nobels pris. For et 12v system blir eneste reelle fordel at du kan gå ned i kabeltverrsnitt. Virkningsgrad kontra tradisjonell Pwm lading og paneler som er tilpasset 12 v lading gir ingen mening, bare en mye dyrere regulator. For 24v systemer hjelper det og for 48v eller større blir forskjellene mer markante. Hvis du i tillegg tar med areal som dekkes av panel V.S ladestrøm (kvalitet kan man også ha i bakhodet) og tap i ladestrøm ved delvis skygge  ( feks skyer) på strengen forstår man at det er mange butikker der ute som aner lite om de "råd" de gir eller hva de selger.

Røilern har et viktig poeng, hvor god er prosessoren i MPPT regulatoren? Her er det mange produkter spesielt fra Kina som faktisk vil være dårligere enn tradisjonelle regulatorer. Rett og slett fordi prosessoren er så treg at den ikke klarer å følge endringene ved feks vekslende skydekke. Skal man først velge en MPPT reg bør den være av god kvalitet og de er dyre (relativt sett). I et tenkt tilfelle som sikkert vil være en gyldig påstand for mange brukere her. Man har et 12v anlegg og ønsker mer strøm. Dere får mer for pengene ved å kjøpe et ekstra 12v panel enn å kjøpe en dyr MPPT regulator!

Morningstar er skuddsikkert, for de som er intr så er kommunikasjon lett å integrere med mye forskjellig med kommunikasjon over meterbus huber og/eller rs232. De fleste vanlige Windows pc' er kan tilkobles direkte gjennom skjerm eller printerport og operativsystemet finner en passende driver. Om man behøver det  i et 12 v anlegg på en hytte er en annen sak?

Victron er også kjent for å være bra og er nok den største rivalen til Morningstar i det største off grid markedet der slike ting selges i volumer (afrikanske land og Australia) Er du intr i kommunikasjosbiten er den langt mer brukervennlig for folk som ikke driver med slikt til vanlig. Ulempen er at utstyret er dyrere og er du "freak" er all kommunikasjon også dyrere da de benytter Can bus på de større modellene.

Det siste merket vet jeg lite om

Mitt mest velmenende råd uansett hvem du velger så er det å kjøpe den av en forhandler/distributør i Norge som er listet av produsenten (de fleste har tilgjengelige oversikter over dette). For meg ble det en dyrkjøpt erfaring da jeg hadde dårlig tid og bestilte en enhet på nett fordi jeg hadde hastverk. De norske leverandørene supporterte bare sine serienummer (har forståelse for det) og flere av nettbutikkene jeg tok kontakt med hadde samme kunnskapsnivå som minstemann i huset og han er to år!

Fortsatt god påske!

OS

Støtter anbefaling av Tristar MPPT 60. Jeg har den selv og er meget fornøyd. Og så kan du få Android app gratis av meg  :)
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

App'en til OS bruker jeg daglig - den er et godt argument for valg av Tristar.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Geiri

Ta kontakt med importør. Skal vistnok ha kommet en ny programvare til denne. Vet en hyttenabo fikk sin omprogrammert da han slet med lav lading.

ivarw

Det går i retning av ny ladegenerator, og kjenner jeg meg selv rett, blir det heller før enn siden.
Valget står mellom en Morningstar MT MPPT 45 eller Victron Blue Solar 100/50
Forutsetningene er:
Hovedsakelig 12-V-elutstyr i hytta. Varme, varmtvann og kjøleskap på gass, parafin og ved.
Forbruk pr døgn: ca 100 Ah
Battriank 4x290 Ah
1000 W ren sinus inverter via GSM-modul til parafinvarmer
1500 W ren sinus inverter til alt annet 220V
50 A (dritt)-lader fra Vera/Hyttetorget via aggeregat (5500 W)
2x200 W paneler (kan bli utvidet med tiden). I tillegg er ikke en vidmølle utelukka

Har investert og montert så mye 12 V-utstyr at det kommer til å bli med den spenningen en god del år til.
Det som uansett kommer til å komme ila noen måneder/år er en Victron Multi Plus for å integerer ladings- og 220V-behov

I denne omgang er det en ny laderegulator som gjelder.
Er det noen fordel å gå for en MPPT-lader fra Victron, hvis jeg senere skal ha multien og kan kaoble dem sammen i en Color Control?
Det virker som Morningstars regulatorer er en gullstandard. De koster deretter.
Er det noen god grunn til å gå for en 45 eller 60 A versjon av disse fremfor en Victron?
Skal legges til at jeg er over middels opptatt av mulighter for å følge med på ladestatistikk på PC, men enkel og solid ladeeffektivitet og driftssikkerhet trumfer de behovene med solid margin.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

OS

Når det gjelder Morningstar Tristar MPPT så er det bare 60A som har nettilkobling. Du får det til med 45A også vha konvertere men jeg ville gått for 60 A.

Prisen på Tristar MPPT har steget mye i Norge det siste, sannsynligvis pga den svake krona. Jeg kjøpte min 60 fra en selger på eBay og sparte et par tusen. Men det var før den verste kronesvekkelsen.

Når det gjelder Victron Bluesolar så har jeg ikke erfaring med den men har og har hatt mye annet utstyr fra Victron og det er solide saker. En ting som gjør at den du nevner er uaktuell for mange er at den mangler ekstern føler til batteritemperatur. For få det må du opp i Bluesolar MPPT 150/70.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka

Vil man kunne koble ett solcellepanel på 300W inn på  Morningstar Tristar MPPT 60?   

Mener jeg har lest at den tar i mot maks 150W et sted?




Jgytterdal@gmail.com

Ja. Du kan koble et (eller flere) paneler på denne kontrolleren.
Det er mulig at du i farten tenkte på maks spenning (v) på denne kontrolleren er 150v

Dette er imidlertid en meget kraftig kontroller som er bygget for systemer med flere paneler gjerne koblet i serie
Jeg kjenner ikke ditt panel, men typisk verd for et 300w panel er 36v.

Da forstår man jo fort at her har du en kontroller som "kan vokse" med oppgaven


Jeg har denne kontrolleren selv og er meget fornøyd, i mitt tilfelle har jeg koblet 2 x 260w paneler i serie.
Dette gir en input spenning på ca 62 Volt og Ladestrøm på 8A.

Dette gir en effekt på opp under 500W ladeeffekt, under optimale solforhold (og tempr. forhold)

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Trillemarka på mars 25, 2016, 06:26:32
Vil man kunne koble ett solcellepanel på 300W inn på  Morningstar Tristar MPPT 60?   

Mener jeg har lest at den tar i mot maks 150W et sted?

Max solcelleeffekt for denne er 800W med 12V batteribank, 1600W med 24V og 3200W med 48V. Maks spenning inn er som JG skriver, 150V
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Bra supplement Os!

Appen din er suveren:-) bruker den daglig

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Ja, takk for svar!  Jeg surra,  tenkte på maks spenning.....   ;D

Lurer på hva og hvilken størrelse på strømanlegg jeg skal velge på hytta jeg skal bygge.

Tenker å drifte et 12V isotherm 100l kjøleskap (strøm forbruk gj.snitt/maks (12V).....1,0/4,0 A) , TV, mobiltlf lading, ledlys, wallas, radio/cd, vifte på do, to shurflo vannpumper.

Hytta bygges på østlandet ca 650moh

Forslag til et anlegg jeg kan leve med og evt bygge ut senere?



Jgytterdal@gmail.com

Jeg har hytte på Østlandet omtrent påden høyden,  og har følgende "forbruksregnskap":

Dette driftes av totalt 520w solcellepaneler og 4x260ah batteribank i et 12v oppsett.

Dette fungerer greit, og fra ca feb til oktober er det sjelden jeg trenger å kjøre aggregatet.
Målet er jo å drifte hele systemet med solcelle ikke sant?

På vinteren er det desverre ingen vei utenom aggregatet de gangene vi bruker hytta.

Jeg benytter et 230v kjøleskap med lavt årlig Forbruk (99kwt pr år), som jeg kjøpte på Elkjøp.
Et ++ kjøleskap.  Det finnes mere miljøvennlige (og dyrere) varianter en dette, men pris /Forbruk gjorde at jeg landet på dette.

I marginposten på regnskapet har jeg lagt inn alle korte Forbruk som feks pumpe, støvsuger osv.

De fleste 12v kjøleskap jeg lette etter, hadde betydelig høyere Forbruk.
Men du har kanskje klart å finne et som vil fungere bra.

Lykke til med opplegget ditt.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Trillemarka

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 25, 2016, 08:15:50
Jeg har hytte på Østlandet omtrent påden høyden,  og har følgende "forbruksregnskap":

Dette driftes av totalt 520w solcellepaneler og 4x260ah batteribank i et 12v oppsett.

Dette fungerer greit, og fra ca feb til oktober er det sjelden jeg trenger å kjøre aggregatet.
Målet er jo å drifte hele systemet med solcelle ikke sant?

På vinteren er det desverre ingen vei utenom aggregatet de gangene vi bruker hytta.

Jeg benytter et 230v kjøleskap med lavt årlig Forbruk (99kwt pr år), som jeg kjøpte på Elkjøp.
Et ++ kjøleskap.  Det finnes mere miljøvennlige (og dyrere) varianter en dette, men pris /Forbruk gjorde at jeg landet på dette.

I marginposten på regnskapet har jeg lagt inn alle korte Forbruk som feks pumpe, støvsuger osv.

De fleste 12v kjøleskap jeg lette etter, hadde betydelig høyere Forbruk.
Men du har kanskje klart å finne et som vil fungere bra.

Lykke til med opplegget ditt.

Takk for utfyllende svar!   Hva slags regulator?   Og lader fra aggregatet?

Jgytterdal@gmail.com

Hei.
Jeg benytter Tristar mppt60 ladekontroller.

Er akkurat i ferd med å sette inn ny lader/kontroller fra Victron

Kombi lader/inv 1600W, Victron MultiPlus C 12/1600/70-16
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 25, 2016, 08:15:50
Jeg har hytte på Østlandet omtrent påden høyden,  og har følgende "forbruksregnskap":

Dette driftes av totalt 520w solcellepaneler og 4x260ah batteribank i et 12v oppsett.

Dette fungerer greit, og fra ca feb til oktober er det sjelden jeg trenger å kjøre aggregatet.
Målet er jo å drifte hele systemet med solcelle ikke sant?


Veldig likt min løsning

Jeg har litt mer med paneler 830W,  og 12 x 2V (1100ah) med batterier.

Med 5000W inverter kjører vi aldri aggregat for å drifte elektroverktøy. Aggregatet kjøres som Jgytterdal også skriver, som regel kun mitt på vinteren.

Nå i Påsken har panelene totalt produsert 20KWh, idag er batteriene på 75%. Mao forbruket er høyt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka




Så til det store spørsmålet: 230V eller 12V

Hva skal jeg velge?   

Fordeler / ulemper?

Endeli


Jgytterdal@gmail.com

En kombinasjon kan værenhensiktsmessig

På vinteren når det er knapphet på sollading vil det være hensiktsmessig å la permanente strømbrukere forbli på 12v.

Da slipper 230 inverteren å være i gang konstant. Det vil være svært besparende i det lange løp.
Selv den største batteribank vil bukke under hvis det er for stor ubalanse i tilført lading mot forbruket.

Det er heller ingen vits i å kjøpe 230 V strømforsyning til Wallas eller Camiovnen, når den allikevel trenger 12v.


Alle andre ting kan man selvfølgelig benytte inverter/aggregat strøm til.


Tv, pc osv....


Jeg har valgt 230v kjøleskap med ++ energimerking som tidligere nevnt, men dette står kun permanent på fra mars til oktober, ellers når hytta er besøkt.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod