Lufting når hytta er tom

Startet av Chello, januar 01, 2009, 19:04:48

Chello

Vi har en hytte uten innlagt vann på fjellet. Når vi er borte fra hytta og den står tom har vi ovnene på 10-12 og alle lufteventiler i vinduer oppe. Er det siste egentlig nødvendig, eller holder med å ha et par av dem oppe?

Det går klart mer strøm når ventilene er oppe og litt varme ønsker vi å ha på.

petter`n

Pass bare på at det er minst 1 ventil i hvert rom som er åpen, det blir minimalt m. fukt som skal ut nå det ikke er noen tilstede.

Chello


Hadde egentlig lyst til å unngå å ha ventiler oppe i alle rom. Jeg tenkte mer på å ha alle dørene oppe og ha f.eks en ventil i hver ende av hytta åpen.

Vil det være tilstrekkelig lufting?

Chello


Jeg ser at i forbindelse med vannskader så anbefaler Sintef at alle ventiler lukkes:

Skulle tro at det er litt gjennomtenkt med tanke på lufting også?

rogers

Jeg har alle ventiler oppe, og ovnstermostatene på 7 grader.

Ser også en artikkel på dinside.no der det frarådes mot å stenge ventiler,
da dette i løpet av kort tid fører til fuktskader.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Yeti

Om du velger moderat eller liten lufting når hytta står tom i den kalde årstid.  Husk å lufte godt før hytta forlates.  Dermed erstatter du den varme fuktige inneluften med kjølig  og "tørr" uteluft.

petter`n

Hmmmm. Forklar, inne har jeg + 21,6 og 26% luftfuktighet, ute er det -3,1 og 71% luftfuktighet. Skjønner at fukten holder seg vekk fra varmen. Hvordan kan det ha seg at uteluften er tørrrere enn inneluften???

Hans

Relativ luftfuktighet kan ikke sammenlignes direkte fordi tallet som benyttes er - så langt jeg har skjønt det - et uttrykk for hvor mye fuktighet luften inneholder i forhold til hvor mye den maksimalt kan inneholde ved den aktuelle temperaturen. Varm luft har mulighet til å ta opp mer fuktighet enn kald luft, derfor vil f.eks. kald luft (minusgrader) inneholde forholdsvis lite vann selv om luftfuktigheten er høy.

F.eks. 100% relativ fuktighet tilsvarer ca 1 gram vann pr. kg luft ved - 15 grader og 14,5 gram vann pr. kg luft ved + 20 grader.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

hyttenettet

Egne erfaringer :

Ventiler åpne
Alle dører stengt mellom hvert rom
Ovner på min 10 grader

Heldigvis er de fleste hytter ikke utsatt for mye fuktighet, men blir fort mugg på sofa, senger osv hvis det ikke er et min. av temperatur, og ikke minst stabil temperatur inne.

Morten

T2T

Har ingen prøvd disse solvarmeanleggene som det reklameres for? Solarventi og lignende? Åpne ventiler og panelovner på 10 grader er ikke hverken billig eller miljøvennelig lenger  :)

Vibeke

Vi holder også på å bygge hytte på fjellet der det ikke skal legges inn vann. Når jeg leser her lurer jeg litt på en ting.  Må man alltid ha varme på når man ikke er i hytta eller er det mulig la den stå kald i perioder når man ikke bruker den?

Hva gjør de som har hytter uten støm? De må jo la den stå kald mellom besøke.

Jeg har ofte gått på turistforeningens selvbetjeningshytter. Mange av disse er uten støm og iskalde når man kommer innom midtvinters. Har likevel ikke opplevd at senger og sengetøy er funktge.

Man sparer jo både penger og miljø om man kan la være å alltid ha på strømmen når man ikke er der.......
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

hyby

Å kjøle ned en hytte uten vann skulle vel gå greit det.
Men som denne tråden handler om, må man sørge for å ha lufting.
Enten i form av gammel trekkfull hytte, eller ventiler i en nyere hytte der det er dampsperrer i veggen.
Hvis ikke vil den relative luftfuktigheten øke kraftig når man kjøler ned den varme luften.

hyby

Har forsåvidt et eget spørsmål.

Hvordan løser man det med snødrev og ventiler i en hytte som ligger værutsatt til ?
Et sted jeg var, lå snøen klistret flere cm tykk (innvendig)i taket og hjørnet rundt ventilen.
Ønsker jo ikke slikt vannsøl på gulv og vegger i en ny hytte..

petter`n

Det finnes beskyttere (grå plast) til å sette utenpå ventiler, selv lagde jeg disse, men en blikkenslager knekker kjapt til slike etter mål.

Emil


Slike ventilbesyttere i grå plast (kan males) selges også på Maxbo.
tror fabrikatet er Flexit.

Dugnadsmyra

Sitat fra: T2T på februar 09, 2009, 17:58:04
Har ingen prøvd disse solvarmeanleggene som det reklameres for? Solarventi og lignende? Åpne ventiler og panelovner på 10 grader er ikke hverken billig eller miljøvennelig lenger  :)
Skal til å bygge hytte etterhvert og vurderer å benytte Solar Venti eller en annen luft-solfanger. Har en kompis med hytte som benytter dette prinsippet og han er kjempefornøyd. Der er ikkje noko problem med fuktig luft i hytta hans! :)

T2T

Vet du om din kompis har ventilene åpne også, slik at det ikke blir overtrykk inne i hytta? Hadde vært morsomt å få en rapport fra kompisen din på hvordan dette fungerer. Hva er temp i hytta når han kommer på vinteren. Luftfuktighet. Om fluene overlever (de slutter å klekke egg når luftfuktigheten blir lav nok) osv.

Hadde vært kjekt om han eller andre som har praktisk erfaring delte litt.  :)

Vibeke

Veldig interessant denne løsningen fra Solarventi.

Ser at noen har testet og rapportert det her.

Er det noen som vet om luftinntaket stå like innenfor solpanelet, eller man kan føre det i kanal eller rør f.eks. gjennom en bod før man setter opp ventilen? :)
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Yeti

SitatMange av disse er uten støm og iskalde når man kommer innom midtvinters. Har likevel ikke opplevd at senger og sengetøy er fuktige.
Man sparer jo både penger og miljø om man kan la være å alltid ha på strømmen når man ikke er der.......
Blir hytta benyttet og skikkelig oppvarmet jevnlig, slik at en får opptørking skal det ikke være nødvendig med varme når den står tom (Om det ikke er for komfort og vannledningers skyld).

hyby

Det kan vel være et lite poeng å ikke la temperatur og luftfuktighet svinge alt for mye for å unngå oppsprekking av gulver og inventar ?

Hans

Vibeke, jeg ser på bloggen din at du har montert SolarVenti på hytta. Har du fått noe inntrykk av hvordan den fungerer? Og er det spesielle ting du tenker på nå i ettertid i forhold til montering eller annet som det kan være greit for oss andre å vite om?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Vibeke

Monteringen var veldig enkelt og alt fungerte fint. Vi måtte legge et isolert flexitrør gjennom en liten bod og inn i gangen i hytta. Vifta går selv om solen ikke er helt fremme og den blåser inn tempertert luft i hytta.

Vi har den på kun når vi ikke er på hytta. Vifta bråker litt og når vi er på hytta har vi på varme og ofte dørene oppe.

Nå er det jo sommer og det er vanskelig å se hvor stor effekten er, men jeg er spent på om det vil holde hytta tørr i vinter  :)

Jeg skal blogge om erfaringene utover i vinter...
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

jimmern

Enig at montering av denne er enkelt.
Ein må passe på å ha full åpning på ventilen og at ventilatoren er innstilt på maks når ein ikkje er på hytta. (Anbefaler å kjøpe med trinnløs regulering slik at en kan kjøre ned/slå av hastigheten på vifta når ein er på hytta.) Eg har hatt denne installert på ei hytte/sel i 2 år no. Kan berre seie at eg er kjempefornøygd. Målte temperaturen ein gong det var godt med sol ute og den viste 42 grader. Eg har ventilene åpne i hytta, bortsett fra den som står nærmest ventilatoren.
Erfaringen min er å komme til ei "tørr" hytta med den konsekvens at oppvarmingen går betraktelig fortere.
(Vibeke : eg er godt kjent i Mannsbergi og fjedli rundt om , kor eksakt er det du bygge hytta di ?)

Vibeke

Flott :) Gleder meg til å se hvordan det virker i vinter.
Er du kjent i området bør du av bildene på bloggen lett se hvor hytta er.  Ligger opp mot fjellet, Mannsbergi, med utsikt over Torolmen.
Har du hytte i området også?
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

jimmern

Nei, har ikkje hytte i området sjølv. Bror min tok over hytta vi hadde på "Torholmstrekka". Sjølv har eg hytte/sel på Murane i Fardalen. Eg ser av bildene sånn ca plassering av hytta di. Steinbruddet i Mannsbergi kan vere fint å ha i nærheten, ikkje sant  ;)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod