12V eller 230V

Startet av HytteNoob, april 27, 2020, 13:56:06

HytteNoob

Blir forhåpentligvis hytteeier til helgen, og i den forbindelse har jeg lest en del her inne :)
Hytte på ca 50kvm fra 2007 uten strøm eller vann, så mitt spørsmål er:
Bør jeg gå for 12V, eller 230V?
Planen er å kjøpe en batteripakke og aggregat siden solcelle ikke vil dekke behovet her oppe i nord på vinteren.
Strøm vil bli brukt til litt lys, lading av telefon og ipad, litt TV og radio, og et kjøleskap.. usikker på om jeg skal gå for et 12V evt 230V?
Etter hvert så vil vi nok også se på muligheten for å innstallere 12V gassvarmer for vann.
Tenker at komfyr og koketopp blir på gass, men ventilator på 230V siden utvalget er større?
Bør jeg legge opp til lys på 12V og kjøre resterende på 230V, eller hva anbefaler dere som har litt peiling?

Jgytterdal@gmail.com

Gratulerer i så fall med ny hytte!
Det er alltid mange spørsmål som dukker opp og avgjørelser som må tas ift hva man skal velge:
12 v eller 230v?
Energikilder? aggregat, solkraft , gass?

Det viktigste her er egentlig å sette opp et regnskap på hva man planlegger å bruke strøm på.
Som et utgangspunkt vil jeg anbefale batteripakke og en inverter til 230v.
Fordelen med dette er at man kan bruke alle typer "vanlige " lamper ,samt at ladere på PC mobil og padder vil da kunne benyttes som hjemme.

Du skriver her at du tenker å bruke kun aggregat for lading av batterier. Dette er noe jeg sterkt fraråder. Du vil med det gå glipp av gratis og ren energi hele sommeren. Tro meg du vil sette pris på å slippe å starte aggregatet en rolig sommer kveld på hytta når man skal kose seg ute.!!

Aggregat er selvfølgelig viktig på vinteren når sola er borte. Jeg bruker neste aldri aggregatet fra midten av februar til begynnelsen av november.

Solenergi er dessuten forholdsvis billig i anskaffelse og har ikke driftskostnader , i motsetning til et aggregat.

Eksempelvis vil 2 stk 300w paneler og en mppt ladekontroller koste under 10 000,- kroner.

Kort oppsummert vil et fornuftig opplegg bestå av :
- Batteripakke
- Solcelle panerler
- Laderegulator for solceller (MPPT)
- Inverter 230v
- Aggregat for lading
- Batterilader for aggregatkjøring

Når det gjelder inverter og batterilader, er det veldig hensiktsmessig å velge en kombienhet som både lader batteriet samt inverterer fra 12 - 230v
Da får du sømløst strømforbruk og lading samtidig.

Batteri bank:
Flere og flere velger å gå for enten 24 eller 48v batteribank når de skal investere i en helt ny løsning.
Dette har flere fordeler:
Du kan redusere kabeltykkelsen fra batteribanken , og fra solpaneler etc.
Det blir billigere
En ladekontroller for solpaneler vil tåle dobbelt så mye på en 24 v batteribank ift 12v.

Vannvarmer er greit å kjøre på gass, det fungerer fint.

Kjøleskap :
Et a++ /+++ kjøleskap vil fungere utmerket på 230v inverter strøm.

Men igjen alt handler om å ha et bevist forhold til hva du skal bruke strøm til:
-TV
-Lading av duppeditter
- Kjøleskap
- Belysning
-Vannpumpe
-etc
-etc

Det er helt sikkert flere på forumet som har mange gode innspill i tillegg til det jeg har skrevet her

Lykke til:-)







Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

HytteNoob

Takk for meget utfyllende svar, og skjønner at jeg må lese meg opp enda mere på dette temaet.
Jeg nevnte det ikke i starten, men lading av batteribank vil også skje ved hjelp av solcelle. På sommeren er det jo sol døgnet rundt her oppe på 69 grader nord, og da er det nok kun et kjøleskap som trenger strøm. I mørketiden vurderer jeg evt. vindmølle og aggregat siden solcellene vil produsere minimum.
Var litt «skeptisk» til 230V siden det skrives om at en inverter «stjeler» strøm, men det er kanskje ikke noe problem siden mange av de produktene bruker lite strøm.
Ser jeg må lese mere på 24V/48V batteribank for å kunne velge best mulig løsning :)

Røilern

Velkommen til Byggehytte

Jgytterdals inspill er det mange av oss som er enige i.

Øverst her finner du endel gode inspill samt et utkast til energibudsjett som jeg har laget.

http://www.byggehytte.no/index.php?board=9.0

Har du gode vindforhold om vinteren er det en mulig energikilde, alternativ er mikrovannkraft, hvis du har en liten bekk i nærheten. Et aggregat med fjernstart er nok alltid en backup som man bør ha.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Enig med Jgytterdal og Røilern i at energiregnskapet er viktigst.
Da vet du hva du trenger og kan beregne størrelse på batteribank, inverter etc.

Jeg har helrenovert hytten og valgte å legge inn 12V og 230V parallelt.
(12V kan man opp til viss størrelse legge inn og trekke selv og da spare kostnader på elektriker)
Jeg bruker alt av lys, gass forbrennings toalett etc på 12V.
230V til kjøleskap, varmt vann, vannpumpe, kjøkkenutstyr, verktøy etc.
Har batteribank på 24V med omformer til 12V.
Jeg har dimensjonert batteribanken til å dekke 3-4 dager uten ladning.

Årsaken til at jeg har valgt 12/230 er at jeg da kan slå av inverteren (5kW) og spare opp til ca 600Wh per døgn. Det er ca 15% av mitt dagsforbruk på sommer, vår og høst.
Vintertid er vann og kjøleskap uansett av slått, så da bruker man bare inverteren litt.
Da kan man spare timer med aggregatkjøring og hvis inverteren tar kvelden så blir ikke alt mørkt..  

Men alt beror på hvor enkelt, flexibelt og kontrollerbart man ønsker det, samt hva man har for budsjett
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

haskibr

Helt enig med de andre inleggene.
Jeg kjøpte egen hytte for to og halvt år siden. Bygde først 12V anlegg. Skulle bare ha til litt lys, TV osv og med en liten 230V omformer til de småtingene som må ha 230V. Kjøpte aggregat for drift av ting som trengte mer strøm. Ble etterhvert lei av å måtte dra igang aggregat for hver minste lille ting hvor en trenger litt effekt. Og trives ikke med et aggregat som står og går støtt pga at en trenger strøm igjen om 5 - 10 - 30 min hver gang en driver og pusler med noe. Så nå er jeg i ferd med å bygge et hybrid anlegg, av samme årsak som StefanPal. Det som er på 12V allerede tenker jeg å beholde. Planen nå er grovt sett: batteripakke 48V lades av 930W solceller, Omformer 48 - 12 V for drift av 12V eksisterende utstyr og Inverter 48 - 230V 3000VA. I første omgang blir det å legge opp 230V til stikkontaktene rundt i hytta.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

HytteNoob

Glad jeg spurte om dette her i forumet, hvis ikke er det mulig det bare hadde blitt kun 12V. Liker løsningen som du kjører StefanPal med at de store tingene går på 230V. Er det slik at alle invertere bruker så masse strøm som 650Wh per døgn?
Får vel sette meg opp et energibudsjett først som sist :)

StefanPal

Hei HytteNoob.

Nei, forbruket på invertere beror på effekt og type inverter.
Den jeg har er på 5kW fra Victron. hvis du går ned til 3kW så reduseres egenforbruk med ca 20%. Så desto mindre effekt desto mindre egenforbruk.

Så har de ofte ulike spare funksjoner som kan redusere forbruk.
Men ut ifra erfaringer på forumet så er det ikke så mange som bruker dem (Tar noen sek før strømmen kommer eller litt dårligere sinuskurve).
De kan da spare mellom 20-75% hvis man kan leve med de begrensningene.

Hadde tidligere en stor Kina inverter men den brukte >1kWh per døgn og 0,6kwh i sparemodus...

Jeg har og lurt på å ha en liten inverter (250W?) til kjøleskapet som da kan stå på kontinuerlig og bare bruke den store når jeg har behov for mye strøm.

Når du dimensjonerer inverter må du bare tenke på at en motor på 1200W trenger betydelig mer enn 1200W for å starte opp og kjøre. Eks i en manual for en inverter på 3kW står det at den kan kjøre 3kW lys eller en motor på 1,2kW. 
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 27, 2020, 17:35:34
Solenergi er dessuten forholdsvis billig i anskaffelse og har ikke driftskostnader , i motsetning til et aggregat.

Eksempelvis vil 2 stk 300w paneler og en mppt ladekontroller koste under 10 000,- kroner.

10k var en voldsom pris, man får da dette ned mot 5000,- (og da med 320W paneler). Med 3 paneler fortsatt under 7000,-.

Jgytterdal@gmail.com

Jada! Var bare for være litt romslig i estimatet 😀
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyggestund

Kaster meg på denne tråden, da jeg skal bygge hytte og forsøker å utdanne meg litt på dette med strøm, er virkelig ikke lett.

Dilemmaet mitt er også mellom 12 eller 230 v. Er i nord med lengre mørketid, så tenker også aggregat blir en viktig strømkilde de mørkeste delene av året, mens solceller får gjøre susen når lyset kommer tilbake.

Har tenkt å ordne meg en batteribank med lithium batterier på 300 ah, f.eks 2X slike
https://www.hyttetorget.no/lithium-pro-300ah som seriekobles til 24 v 300 ah. Dette er en av de tingene som gjør at jeg vegrer meg, men samtidig antar jeg det er noe jeg ikke forstår. Hvis jeg paralellkobler batteriene får jeg 600Ah 12 V, men hvis jeg seriekobler får jeg høyere spenning (24v), men samtidig øker ikke kapasiteten noe (fortsatt 300 ah). Videre skal det benyttes inverter før det blir 230 v, så så virker som jeg får mindre strøm for pengene, selv om det er mer praktisk  ???

Forstår det må være en inverter for å kunne bruke 230 v, samt laderegulator til solceller (MPPT) og lader til aggregat. Antar det ryddigste er å kjøpe en enhet som er ALT, f.eks. https://www.hyttetorget.no/hybrid-inverter-3000w-24v-mppt-80a

Har også lyst til å ha spotter på hytta, er dette lurt å holde til 12 V, eller kan det fint benyttes 230 v?

Og ifht dette med å gjøre et lite energiregnskap for å finne ut hvor stor batteribank jeg trenger, noen som har en link eller et dokument som er lettforståelig jeg kan benytte?

Jutulhaugen

Sitat fra: Hyggestund på mai 12, 2020, 10:29:11
Hvis jeg paralellkobler batteriene får jeg 600Ah 12 V, men hvis jeg seriekobler får jeg høyere spenning (24v), men samtidig øker ikke kapasiteten noe (fortsatt 300 ah). Videre skal det benyttes inverter før det blir 230 v, så så virker som jeg får mindre strøm for pengene, selv om det er mer praktisk  ???

Det blir samme kapasitet, 12V 600Ah = 24V 300 Ah.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

StefanPal

Se Røilern's energioppsett lenger opp i denne tråden.
Tror vi alle er enige i at det er steg 1, ellers vet du ikke hva du skal dimensjonere ditt behov etter...

ut ifra formelen Ah*V=Wh gir:
600Ah 12V gir 7.200Wh
300Ah 24V gir 7.200Wh


Man bør bruke så høy V som mulig for å redusere tap i kabler, tykkelse på kabler og A gjennom kabelen etc.

Om man skal ha 12V eller 230V er som du ser i denne tråden ut ifra hva som passer ditt behov best, hva som eventuelt finnes fra før og kostnader.

Hvis du er nybegynner og ikke har noe fra før så er det lettest å se etter eller å kjøpe en ferdig 230V pakke. www.hyttetorget.no og www.alternativenergi.no er to av flere som har slike i ulike utførelser.

Min erfaring er at det er viktig at men ikke underdimensjonerer komponentene hvis du ønsker å kunne bygge på og utøke systemet senere.

2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyggestund

Var da utrolig hvor mye billigere disse pakkene ble med brukte el-bil batterier, takk for tipset!

StefanPal

Ja, jeg har 2 slike batterier og de virker bra så langt.
De har en bra boks og ser ut å være profesjonelt konstruert og bygget.
BMSen er enkel men den ser ut å gjøre jobben.
Jeg har brukt dem uten problemer i et par måneder nå.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyggestund

Hvis jeg kjøper denne pakke https://www.alternativenergi.no/products/kraftpakke-24v-med-8kwh-litium-batteri

Pakken inneholder:

2 stk 315Watt solcellepanel
2sett Festeører enkle for panel
1stk Victron Smart Solar 100/20 MPPT regulator
1stk 24V-8kwh Litium batteripakke fra EL-bil
1stk Victron MultiPlus 24/3000/70-16 inverter lader
1stk BMV-700 Batterimeter
1stk Nødvendig kabling teknisk rom
5 m Solarkabel

Er det greit om det oppbevares i et utvendig isolert aggregathus, eller burde det plasseres i en bod i hytta får å kunne bli oppvarmet? Lager noe av dette utstyret lyd som kan være sjenerende inne på hytta?

EspenE

Jeg har bestilt og mottatt omtrent samme pakke.

Har lest meg til at batteripakken kan lade, men med noe begrenset kapasitet, i minusgrader men det anbefales å ha den isolert for å unngå raske temperaturskifter med kondens til følge.

Følgelig bygger jeg et teknisk skap på overbygget veranda der jeg plasserer batteri i underskap og øvrig elektronikk i ventilert overskap. PÅ den måten unngår jeg lyd fra inverter inne i hytta.

Jeg kommer i forlengelsen av dette til å bygge en liten sittebenk som vil romme Honda aggregatet jeg har som backup. denne benken vil ha benkeplate som kan åpnes og sidevegg som kan fjernes på eksossiden.

Dette er foreløpig tankeskisse, utstyret står foreløpig lagret hjemme i påvente av at isen går så det er mulig å frakte over vannet. Har ikke lyst til å bære 120 kg batt gjennom skogen :-)


Hyggestund

Har du sjekket lyden fra inverteren. Tror du det vil være sjenerende hvis et er montert i en isolert bod i hytta?

Har nå prøvd meg på et energibudsjett, fint om noen kan se om det virker noenlunde riktig. Konverterte pakken på 24v og 8 kw til Ah og fikk 333 ah (var en power faktor der jeg ikke skjønte helt, så la bare inn en faktor på 1).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1abIMGhVJoIYwBiIAiDGr17DHjBaiCVqVtSvhAj8kNts/edit?usp=sharing

Ser ut som jeg har strøm et par dager i mørketiden før det går tomt, leser jeg det riktig da?

StefanPal

Hei.

Inverter/lader har nok en vifte som lager lyd når den belastes.
Min inverter hadde jeg ikke hatt inne uten å bygge inn og lyd isolere.

Jeg har mitt utstyr i et isolert rom i et uthus uten varme. Men jeg har hytten i lavlandet og ser normalt ikke mange minusgrader på vinteren.

Kanskje noen annen har erfaring av bruk med disse batteriene i kulde.
Men generelt så taper de kapasitet og lade hastighet med temperatur
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

StefanPal

Ja, ut ifra regnestykket skal du ha strøm i litt over 2 døgn uten sol.

Jeg hadde og sett på å oppgradere regulatoren, 100/20 er presis tilpasset mak på solcellene (630W/28V=22,5A).
Du vil da ikke kunne øke solcellekapasitet i fremtiden uten å samtidig bytte regulator. en 30A koster nok bare ca 600kr mer. Om solcellene er parallell koblet kan du da øke ladekapasiteten med 50% gjennom å kjøpe et panel til.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

EspenE

Jeg valgte å kjøpe tre paneler og en modell større laderegulator i mitt oppsett. Dette for å få litt ekstra ut av tilgjengelig soltimer spesielt vinterstid.

StefanPal

Det var nok et godt valg EspenE  :)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Hyggestund

Sitat fra: StefanPal på mai 13, 2020, 09:08:30
Hei.

Inverter/lader har nok en vifte som lager lyd når den belastes.
Min inverter hadde jeg ikke hatt inne uten å bygge inn og lyd isolere.

Jeg har mitt utstyr i et isolert rom i et uthus uten varme. Men jeg har hytten i lavlandet og ser normalt ikke mange minusgrader på vinteren.

Kanskje noen annen har erfaring av bruk med disse batteriene i kulde.
Men generelt så taper de kapasitet og lade hastighet med temperatur

Vel, her blir det fort -20 på vinteren, så vi har nå tegnet ferdig hytta og funnet plass til den i en isolert innvendig bod. Da kan vi også la batteriene bil oppvarmet når vi varmer hytta med vedfyring. Var redd for at inverter hadde en høyfrekvent "elektrisk" lyd, men høres ut som det er viftestøy som kan være utfordringen.

etsvends

Sitat fra: Hyggestund på mai 14, 2020, 06:19:34
Sitat fra: StefanPal på mai 13, 2020, 09:08:30
Hei.

Inverter/lader har nok en vifte som lager lyd når den belastes.
Min inverter hadde jeg ikke hatt inne uten å bygge inn og lyd isolere.

Jeg har mitt utstyr i et isolert rom i et uthus uten varme. Men jeg har hytten i lavlandet og ser normalt ikke mange minusgrader på vinteren.

Kanskje noen annen har erfaring av bruk med disse batteriene i kulde.
Men generelt så taper de kapasitet og lade hastighet med temperatur

Vel, her blir det fort -20 på vinteren, så vi har nå tegnet ferdig hytta og funnet plass til den i en isolert innvendig bod. Da kan vi også la batteriene bil oppvarmet når vi varmer hytta med vedfyring. Var redd for at inverter hadde en høyfrekvent "elektrisk" lyd, men høres ut som det er viftestøy som kan være utfordringen.

Vi har en multiplus 12/2000/80 stående i kjøkkenskapet. Ved lav belastning er den umulig å høre. Når jeg lader med aggregat hører jeg det suser i vifta, men det gjøres uansett sjelden.
Brukes den til å lade elbil eller man skal lade med aggregat i mange timer kan selvfølgelig bli plagsomt.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hyggestund

Føler jeg begynner å få litt mer oversikt over dette universet med strøm og batterier, men har et par spm til  ;D

Hvilket aggregat kan anbefales til 8kW pakken?

Hvis solcellepanelen skal stå 20-30 meter unna hytta, hva vil dette bety for hvilken kabel som må strekkes til regulatoren?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod