Plassering av solcellepanel og solventillator, vinkel og skygge?

Startet av HEL, mai 15, 2021, 08:19:11

HEL

Vil dette funke mtp skygge fra overheng tak?

2x200 w paneler på gavlvegg mot vest-sydvest

Tenker meg half cut paneler for å kompensere for evt skyggeproblemer midtsommers

Solventillator på ca 80x60 cm mellom vinduer på syd-sydøstvegg


925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Ygnastølen

Hei

Jeg synes det ser bra ut, skulle ønske jeg kunne ha alle rett på veggen......
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: HEL på mai 15, 2021, 08:19:11
Vil dette funke mtp skygge fra overheng tak?

Det kan du måle deg frem til - sjekk max solhøyde der hytta ligger og lag en midlertidig vinkel av noen planker. Dumt om panelene kommer 5cm for høyt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Bør jeg sjekke i slutten av juni?
Og ca 5 cm ut fra vegg?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Jeg bruker en app som heter "Sun board", den er bra på soltimer, solhøyde og retning.
Den har gått ut på dato, men fungerer fortsatt. Still inn 23.6 og kl 12 så får du maks solhøyde der du befinner deg.

Overfør den vinkelen til to planker og vips så ser du hvor du får skygge
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Fant den ikke på app store?

Kanskje du kan skrive inn Gålå, Sør-Fron 930 moh og sjekke vinkelen for meg?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Sitat fra: HEL på mai 16, 2021, 06:14:20
Fant den ikke på app store?

Kanskje du kan skrive inn Gålå, Sør-Fron 930 moh og sjekke vinkelen for meg?

Android:

Med forbehold - Max elevation: 51.9°
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Takk. Fikk 51,5 fra annet hold (naboen) :)

51,5/28,5/5,5
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Blir vanskelig å tegne helt riktig men strekene er worst case:

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Oppdager nå at det trolig er skrivefeil på gamle byggemedældingstegninger jeg har tracet:

Dette er fra finn.no

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Hva med denne løsningen? 2x2 80 watts paneler? Ørlite ut fra vegg. Mulighet for litt vinkling om sommern. Koblet serie&paralell. Da er jeg under 50V grensen. Har avtalt kjøp av en Victron 12/50 MPPT regulator.



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Røilern

Alltid bra med litt avstand ut fra vegg - panel trenger lufting
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Hva med det å ha 4 paneler i sereie + paralell kobling?

Hvis en eller to av panelene får litt skygge, går det utover de andre?

Med vinkling så kan kanskje de øverste skygge midt på dagen?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Eller om jeg bare setter et grid panel på høyre side?

Og 70x100 cm solventillatoren jeg allerede har på Venstre?

https://www.sunwind.no/product/show/?id=2960&Solcellepanel-Sunwind-Grid-350-watt
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Mtp installatør regelen på maks 50V / 200W

Her er en løsning med Sunwinds største 12V benkekjøleskap (1,4A x 13 = 18W) og raust med lys og dippedutter på separat kurs.

Får 6 dagers drift på begge uten sol.

Koster en del mer men det er så mye styr og kostnader å få håndverkere på hytta.

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

HEL

Da går jeg for følgende løsning.

4x50 watts paneler fra Kjell&Company

Målene passer perfekt sånn at solfangern (øverst til venstre) blir proporsjonalt plassert


Da trenger jeg innspill på kabling.

Kjøpte diverse MC-4 plugger hos Kjell. Tenker å paralellkoble to og to paneler med Y-ledd som igjen paralellkobles.

Er 6 kvadrat nok på 2x50 watt paneler?

Er dette en grei tang? https://www.sparelys.no/mc4-tang-type-ly?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-ILtLVa8epcYGQKqOJA2Dx7k195n_uwgkPKx924jqzdNvQjPLMaAyQaAhE8EALw_wcB

Har litt sansen for denne da den er visuell og har forbrukskurser: http://www.dokka.no/produkt/hytteutstyr/solcellepanel-batterier-og-ladere-sunwind/sunwind-solcelleregulator-20-avab

Bør panelene vinkles?






925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Jeg har ikke sett så mye på hva som er den optimale vinkelen. Det kommer også litt an på "hvordan man tenker" angående solen man ønsker å fange.

Å vinkle litt oppover vil over et år totalt sett gi mest strøm. Men det er gjerne solen i perioden fra sen høst - vinter - tidlig vår som er mest "verdifull" å fange fordi det er her det er minst sollys og det gjelder å fange mest av solen som er. Mens om sommeren er det så mye sol, at det blir mindre viktig om vinkelen da ikke er helt ideell fordi du får ladet nok uansett. Om du har mulighet til å vinkle de litt etter årstiden er det det beste.


Jeg har idag panel montert både vertikalt på en sydvendt vegg (midlertidig) OG gamle panel på taket. Bare for å gi mine egne observasjoner, så opplever jeg med de vertikalt monterte panelene om sommeren, at det tar litt mer tid om morgenen før solen kommer rundt på sydsiden av hytteveggen og treffer overflaten av panelene. Og samme på kvelden, så forsvinner solen rundt mot vestveggen og jeg mister noen timer sol der. Mens de panelene som er på taket og vinklet litt oppover, får sollys så snart solen kommer frem fordi de fanger sol lenge "bak" hytten (nord). Om vinteren er det ikke et like stort problem, for solen kommer da ikke frem over horisonten før den allerede er i vinkel for å treffe sydsiden.


Jeg tegnet en liten skisse over hva jeg mener (som på ingen måte er "scientific" eller i riktige proporsjoner, kun basert på egne observasjoner)  ;D
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Takk.
Jeg prøver flatt på syd-sydvestveggen som vist. Det blir mest estetisk.

Noen som har svar på de andre spørsmålene i to innlegg over
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

6mm2 er sannsynligvis mer enn nok ja. Hvis du vet hvor langt det er til laderegulatoren så er det mulig å regne ut effekttapet du får (men det er sannsynligvis neglisjerbart med mindre du skal veldig langt med kabelen).

Har ingen erfaring med den tangen. Jeg kjøpte ferdigterminerte kabellengder fra sparelys, med montert plugg i ene enden, og løs kabel i andre enden. Virket å være av god kvalitet med tette koblinger mot kabelen.

Laderegulatoren du ser på er forsåvidt en ryddig alt-i-ett løsning. Men dette er en PWM regulator som gjør at mister en del ladeeffekt (sikkert rundt 30% av ladingen). Den blir derfor dessverre utkonkurrert av nyere teknologi (MPPT regulatorer), og er etter min mening alt for dyr i forhold til MPPT som har kommet ned i pris og er mer effektive.
I tillegg måtte du ha parallellkoblet alle 4 panelene for å bruke den regulatoren, og fått mer tap i ledningene fra panelene og inn. Så jeg vil heller anbefale en MPPT regulator, og at du seriekobler 2 og 2 paneler, og parallellkobler de to strengene. Så finner du heller en ryddig sikringholder til å bruke sammen med MPPT-regulatoren.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jutulhaugen

Sitat fra: HEL på mai 25, 2021, 15:21:50
Da går jeg for følgende løsning.

4x50 watts paneler fra Kjell&Company

Målene passer perfekt sånn at solfangern (øverst til venstre) blir proporsjonalt plassert


Jeg forstår ikke hvorfor du går for denne kombinasjonen.

Som vel nevnt tidligere, ville jeg heller satt et 300W panel på høykant på hver side av vinduet, det vil nesten doble kapasiteten. Du mister plassen til solventilatoren, men den ser det ut som du kan få plassert under vinduet til venstre for hjørnet.

Har du Wallas eller lignende vl du uansett ha tørr hytte når du ankommer.

Jeg har ikke solventilator, men 1200w panel, har aldri savnet solventilator og jeg vil tro du vil ha mer nytte av å brukes plassen til solcelle. Hvis du bruker hytta om vinteren, kan du egentlig ikke ha for mye panelkapasitet.

4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Hyttesol

Sitat fra: Jutulhaugen på mai 26, 2021, 17:37:45
Jeg forstår ikke hvorfor du går for denne kombinasjonen.

Som vel nevnt tidligere, ville jeg heller satt et 300W panel på høykant på hver side av vinduet, det vil nesten doble kapasiteten.

Har forstått det slik at et mål for HEL er å holde anlegget under 48V, 200VA slik at det blir lovlig å montere selv.

Men som jeg har luftet i en annen tråd, så er jeg redd at det å holde det innenfor regelverket med egeninnsats vil gjøre anlegget dyrere i forhold til ytelse, og begrense både utvalg i komponenter og nytten av anlegget. At det fort vil lønne seg å heller kjøpe de komponentene som lønner seg mest både økonomisk og ytelsesmessig, og heller betale det det koster for å få en elektriker til å koble det. De kan sikkert gå med på litt egeninnsats ved at man blir enig om komponenter og kabler som skal brukes, monterer paneler selv og trekker kablene frem til der laderegulator og batterier skal stå. Så er det grei skuring for elektriker å se over arbeidet, og bare koble sammen komponentene. Så slipper man å betale en elektriker for det å spikre TC'er, bore hull, tre kabler gjennom vegg osv..
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Har forståelse for innspillene.

Vi har diskutert grundig her hjemme og det eneste på strøm vi har bruk for er støvsuger og den kommer vi til å bruke samtidig som aggregatet lader batteriene.

Det blir ikke estetisk med to 300 w paneler på gavl veggen. Det blir for enormt.

Sunwind sier at egenforbruket med MPPT på 200 W panel spiser opp MPPT fordelen.

Jeg har litt sansen for at solfangern holder hytta tørr kontinuerlig??
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

fossfor@hotmail.com

Var også på den linja til HEL for 1 års tid siden.
Ikke for att det skulle være "lovlig" men jeg trodde rett og slett att ett lite 12V system + 230V inverter var eneste veien til strøm på hytte,og det billigste.

Var først innom Hyttetorget å liknende sider og så på komplette 12v anlegg,med de prisene var det ikke i mine tanker å se "utenfor" boksen,og gå for 230V på hele hytta.

Etter en stund begynte jeg å lese opp og ned,og litt etter litt skjønte jeg att min vei til Nirvana var 48V - 230V (brukte el-bil batterier).

Dette hadde også en del med att jeg begynte å se å hva som var blitt gjort av 12volt`s arbeid i hytta vi kjøpte,meget slett arbeid,så alt måtte ut uansett,og 1 stk 80w panel og 2 stk "flate" AGM batterier måtte også byttes ut.

Kravet til strøm vi satte oss var egentlig ganske beskjedent i starten,men etterhvert så vi på  mulighetene til å ha ett kjøleskap + fryseboks stående på mellom April-Sept med både frysemat og kjølemat i.
Ufattelig mye lettere om det basiske finnes på hytta,og ikke måtte pakke full bilen for hver helg.

Det får være litt opp til hver enkelt hvordan mann legger opp hytta si.
Men er enig med Hyttesol att det kan ikke være så vanskelig å få til en ordning med en lokal elektrikker eller kanskje det finnest en bekjent som innehar de nødvendige papirer eller har kunnskap nok til å klare dette.
Er egentlig ganske enkle innstalasjoner vi snakker om.

haskibr

Sitat fra: HEL på mai 26, 2021, 20:17:17
Sunwind sier at egenforbruket med MPPT på 200 W panel spiser opp MPPT fordelen.

Jeg hadde tidligere 160Wp panel fra Sundwind og deres anbefalt regulator.
Byttet til MPPT og målte over 30% høyere strøm inn på batteriet midt på dagen enn forrige regulator noen gang hadde levert.
Gikk fra å hele tiden å ha litt for lite energi til å ha akkurat nok når jeg fikk MPPT. Så min erfaring er at MPPT gir merkbart mer energi selv på 160Wp panel.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Hyttesol

Jeg er enig. Jeg startet også litt i det små, og så bygget anlegget på seg. Og jeg angrer ikke, for jeg ser at vi får mye mer utav hytten nå enn det vi gjorde tidligere.
Jeg har akkurat begynt å ha kjøleskapet i døgndrift, i tillegg til å montere en liten oppvaskmaskin og kjøpe inn en liten bordstekeovn. Det jeg ser nå, er at det er mye enklere å ta en spontan helgetur mellom vanlige arbeidsuker, fordi vi kan ha kjøle- og frysevarer der mellom hver gang. Det går mindre tid til pakking, og vi kommer oss frem til hytten til skapelig tid på en fredag slik at det også blir noe ut av fredagkvelden. Med stekeovn er det lettere å lage "oppvaskfri middag" (der det tidligere alltid måtte skitnes til gryter og slikt). Og det som er av oppvask, går i maskin. = Mindre bruk av engangsbestikk.

Og siden matvarene kan ligge igjen til neste besøk og ingen manuell oppvask må tas, kan man også overnatte fra søndag til mandag og reise direkte til jobb på mandag morgen slik at det blir mer utav søndagen. Det ble tidligere for mye ork, fordi all mat måtte pakkes om morgenen, transporteres hjem og legges på kjøl før jobb.


Nå sporet vi kanskje litt av emnet her. Og jeg sier ikke at det jeg har gjort, er riktig for alle, og jeg prøver på ingen måte å diktere hvordan HEL og andre skal ha hytten sin. Sjarmen med en hytte er jo gjerne det å ha litt enkle fasiliteter. "Hvis man først skal ha de samme fasilitetene som man har hjemme, så kan man like gjerne holde seg hjemme", er det jo noe som heter.
Men det viser litt hvordan en så enkel ting som et kjøleskap i døgndrift og mindre oppvask, kan være med på å gi mye mer verdi til hytten i form av at terskelen for å reise inn, blir lavere. Et ordentlig elektrisk opplegg, er en liten investering sett opp mot den totale verdien av en typisk hytte. En liten investering som for noen kan gjøre oppholdet mye bedre.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod