Omformer 12 V til 230 V

Startet av Samsjø, november 04, 2009, 13:45:14

Samsjø

Er det noen som har erfaring med sparepærer og led pærer på omformere med "modifisert sinus"? Har lest forskjellige plasser at disse omformerene ikke tåler dette.

Geiri

Hvorfor ikke bruke 12volt led/spare pærer?

Samsjø

Kunne vel gjort det, men synes det er praktisk å kunne bruke vanlig 230 V utstyr :)

Geiri

Du bruker jo vanlige lamper.
12v LED pærene får du med vanlige sokkler som du bruker i 220v lampene.
De nye LED pærene er heller ikke avhengig av polaritet.
Så kjøp deg en vanlig lame og bestil 12v pærer så slipper du en omformer som koster penger og står og går med høyt egetforbruk bare for å få leselys.

Samsjø

Du har et poeng. Eneste ulempen jeg ser, er dimensjonering av ledningsnettet til storforbrukere som TV ol. Ved bruk av 230 V vil spenningstapet bli mindre en ved 12 V. Hytta vår er bygd med skjult elektrisk anlegg, og det er trekt 2,5 mm2 ledninger. Tror nok jeg må oppgradere til grovere ledninger til TV, visst jeg skal gå over til 12 V, i tillegg til ny TV.

Og som elektriker synes jeg det er mer spennende med 230V :)

Geiri

Tja.
Det er jo noe med dimensjonering av kabler.
Selv LA jeg 6mm inn til stue hvor det meste av strøm ender i vårt system.

Men til deg som er elektriker kan jeg jo gi deg denne linken.
http://www.phocos.com/
Så kan det hende du får full tenning på 12v systemer også.
Phocos gir deg uante muligheter :)
Og når man ser sammenheng mellom å sette opp ett fullt phocos system eller bruke mye penger på store omformere.....
Jeg får tenning på phocosen da :)
(Forøvrig har jeg omformer på 1000watt selv som jeg bruker til tenning av gassovn. Pc etc utenom 12v anlegget)

Samsjø

Hvilken omformer har du? Jeg er litt skeptisk til å koble til elektronikk til omformeren vi har pga av kvaliteten på spenningen. Tror omformeren vår hetet "Wenchi" eller noe sånt. Den er også på 1000W.

Har forøvrig en cx20 regulator som er koblet på et 85W panel. Batteribanken er på 500Ah. Litt spent på om det er nok til å vedlikeholde batteriene når vi skal være der over litt tid. Har du noen erfaring med det?

Geiri

Husker ikke hva Omformeren heter.
Men det er den som er med på ZIBRO 3200 Ring hytta Varm for 12v.
Tror nok du vil slite med å gjenvinne det tapte ja med 85w på 500Ah.
På planlagte anlegg har jeg satt opp 260watt panel på batteribank 600Ah/10t (870Ah/100t)
I tilegg har jeg Batterilader på aggregat koblet over Phocos med spenningsvakt som starter aggregatet ved fall under min satte verdi. Da er det helautomatiskt anlegg.
(Obs Aggregatet må ha elstart)

Geiri

Ps.
Send en mail til http://www.alternativenergi.no
De selger mye invertere, store som små.

OS

Sitat fra: Samsjø på november 10, 2009, 10:43:47
Du har et poeng. Eneste ulempen jeg ser, er dimensjonering av ledningsnettet til storforbrukere som TV ol. Ved bruk av 230 V vil spenningstapet bli mindre en ved 12 V. Hytta vår er bygd med skjult elektrisk anlegg, og det er trekt 2,5 mm2 ledninger. Tror nok jeg må oppgradere til grovere ledninger til TV, visst jeg skal gå over til 12 V, i tillegg til ny TV.

Og som elektriker synes jeg det er mer spennende med 230V :)

Helt enig! Jeg bruker 230V selv nesten overalt. Jeg vil anbefale deg å gå for en inverter med ren sinus. Selv har jeg en fra Victron som jeg er meget fornøyd med. Den har innebygget 50A batterilader også og det er et stort pluss. Jeg kjøpte min i en av Sunwind-butikkene men har funnet ut etterpå at de selges mye billigere hos Farco (www.farco.no). Jeg har koblet min slik at jeg kan slå den av om natta og da står bare 12V nødlys, 12V leselys til ungene og 12V gassalarm på. Dette fordi inverteren bruker ca. 8W kontinuerlig.

Vil du gå for en med lavere effekt kan jeg anbefale SureSine fra Morningstar. Den har veldig lav tomgangsstrøm: http://www.morningstarcorp.com/en/sure-sine
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Victron er rå, men falt ut i mitt tilfelle da jeg ikke så vits i å kjøpe mindre en 2000 utgaven om man ikke skulle kjøre Kombi 12/220.
Klarer 1200 å levere tilstrekkelig med strøm til dine krav?
Og hva kjører du på den?
Kjører du noe annet utenom?

Vannpumpe,tv,kaffetrakter etc?

OS

Sitat fra: Geiri på november 11, 2009, 12:26:49
Victron er rå, men falt ut i mitt tilfelle da jeg ikke så vits i å kjøpe mindre en 2000 utgaven om man ikke skulle kjøre Kombi 12/220.
Klarer 1200 å levere tilstrekkelig med strøm til dine krav?
Og hva kjører du på den?
Kjører du noe annet utenom?

Vannpumpe,tv,kaffetrakter etc?


1200W holder i massevis for mitt bruk. Jeg har koblet til lys på to stuer+soverom+kjøkken+bod, radio, TV, digitaldekoder og vannpumpe. Har Devalt gjærsag som jeg bruker av og til også. Agggregatet mitt på 2000W gir opp med Devalt men med Victron går det som bare det.

Det eneste jeg kjører utenom er det jeg nevnte ovenfor: gassalarm , nattlys og leselys til barna. Til sammen ca. 10W

OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Trodde overbelastningsvernet ville slå ut om du gikk over 1200watt på den?

Det er 1200 watteren du har?? Siden du sa det var 50amp lader på den så regnet jeg med det..?


OS

Sitat fra: Geiri på november 12, 2009, 08:05:35
Trodde overbelastningsvernet ville slå ut om du gikk over 1200watt på den?

Det er 1200 watteren du har?? Siden du sa det var 50amp lader på den så regnet jeg med det..?

Ja det er 1200 men den klarer over 2000 i korte perioder.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Hvor stor Batteribank har du OS?

OS

Jeg har to Concorde SunXtender på 305 Ah hver.

Har desverre ikke bilder av batteriene men styringspanelet i uthuset kan du se ved å klikke på linken nedenfor. Lokket på "sikringsskapet" er for anledningen tatt av. Kretskortet oppe til høyre er en hjemmeprogrammert radiosender som sender vitale data over luften til et display jeg har inne i hytta. Snart skal displayet til Pentametric som du ser midt i bildet byttes ut med et jeg har produsert og programmert selv. Dette kan også kobles til GSM modem for å sende data til min weserver som står i kjelleren hjemme.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/9NSCmBM5nsnjL0lcGZYSgA?feat=directlink
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Hva er alt det du har i "sikringsskapet"?
Må du ut i uthuset for å slå av victronen?

OS

Sitat fra: Geiri på desember 04, 2009, 08:08:10
Hva er alt det du har i "sikringsskapet"?
Må du ut i uthuset for å slå av victronen?

I sikringsskapet har jeg bla. to shuntmotstander. Den ene brukes til å måle totalstrømmen inn/ut av batteriene. Den andre brukes til å måle strømforbruket på 12V lastene (leselys til barna osv. som nevnt ovenfor+laderegulator og radiomodul). I tillegg har jeg montert en 250A hovedbryter/sikring samt flere 12V bryter/sikringer til solceller, regulator osv. Alt dette er kjøpt fra USA da jeg ikke har funnet det i Norge. Har ikke funnet 12V automatsikringer i Norge. Klikk på linken nedenfor så ser du bryterene/sikringene.

Victron fjernstyres vha av/på bryter inne i hytta. Foreløpig er dette litt provisorisk men jeg skal styre det via det trådløse systemet etterhvert. Når vi voksne legger oss så skrur jeg av Victron og da er det bare gassalarm, nødlys i gangen og ved utgangsdøra samt leselys til barnerom/gjesterom som fungerer. Vannpumpe osv kan ikke brukes så den som er ute et nødvendig ærend vil ikke få rennende vann på badet. Uansett er dette noe vi bruker bare når vi er alene der. Har vi besøk lar vi Victron stå på hele døgnet.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/2vY3owjhnuVfeZpjkKjXxw?authkey=Gv1sRgCLDtxtfyxf36mgE&feat=directlink
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Ah der var ett bilde ja. Fancy :)

Jeg har funnet 150/250/300a hovvedstrømsbrytere på bilxtra men ikke mindre som du refererer til, har sett etter noe lignende selv, må vel sjekke ut ebay.
Vurderer selv å skaffe en victron nå, selv om jeg har vært imot omformere tidligere :)
Men mye fancy utstyr kan brukes på en litt lettere måte med 220 rett i veggen.
I kombo med Phocos og aggregat så ser det ut for at man blir godt selvforskynt.

Geiri

Har du mange paneler da? Og hvor store er de?

OS

Sitat fra: Geiri på desember 04, 2009, 08:48:06
Har du mange paneler da? Og hvor store er de?


Jeg har to 80W paneler koblet i parallell.

EDIT: Har sendt deg PM med info om hvor jeg har kjøpt utstyret.

mvh,
Ole
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri


OS

Jeg kjører med den innebygde batteriladeren i Victron av og til. Har i løpet av to år brukt den 4 ganger. Den slår seg på automatisk når jeg kobler til aggregatet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Ok.
Men på bildet er ikke Aggregat inn og BAtterilader ut Koblet til??
Var lite kabel tilkoblet victronen?

OS

Sitat fra: Geiri på desember 07, 2009, 08:31:45
Ok.
Men på bildet er ikke Aggregat inn og BAtterilader ut Koblet til??
Var lite kabel tilkoblet victronen?


Det stemmer! 230V inn er ikke tilkoblet i bildene ovenfor.

mvh,
Ole
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod