Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader

Startet av Erlingd, desember 28, 2009, 12:31:44

rox

Sitat fra: olatr på januar 25, 2020, 11:38:24
Sitat fra: ThomasR på januar 04, 2020, 15:10:45
2. Den sorte må uansett være i og koblet til jord(-) Hvis ikke kontrollpanelet senser jord på denne, går det ikke an å sette aggregatet i automodus. Aggregatet starter så når også hvit får minus. Og sviver til minus fra hvit kuttes.

1. Her husker jeg dessverre ikke 100%. Men jeg TROR sort skal nærmest de andre kablene og hvit aller ytterst...

Kan man bruke en av de andre ledningene i fjernstyringskabelen som minus? F.eks den sorte? Eller bør man hente minus i egen kabel.

Ola


Her ligger bruksanvisning om du ikke har den :)

https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/str%C3%B8m-og-styring/energi-og-belysning/generatorer/dometic-tec-29-_-139309

olatr

Har bruksanvisning men synes ikke disse tingene er forklart godt (eller i det hele tatt). Håper derfor at noen som allerede har koblet kan dele sine erfaringer.
Ola

ThomasR

Du kan godt trekke bare én kabel fra minus og splitte den i to før kontrollpanelet:
- En «grein» kobles da til sort
- Den andre «greinen» går via bryter/Multiplus eller et hvilket som helst potensialfritt rele og videre inn på hvit.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

olatr

Er det noen som opplever feilmeldingen «generator alert» hvis aggregatet ikke starter. Ser ut til å komme melding hvis man slipper start knappen litt for raskt.

Ola

ThomasR

Jepp, slett ikke ukjent! I manuell modus slår du da av bryteren, slår den på igjen, og gjør et nytt startforsøk.

Kan også skje i automodus. Men når aggregatet er i automodus, så vil det selv forsøke å starte flere påfølgende ganger hvis meldingen kommer, så ingen krise.

(Så sant ikke du har et veldig gammelt kontrollpanel til Tec-29 en. Dometic gjorde faktisk en endring på dette for noen år siden med bakgrunn i tilbakemeldinger fra bla meg. Den gamle versjonen gjorde kun ett startforsøk.)

Da de hadde laget de nye, så fikk jeg tilsendt nytt kretskort (ny «innmat») til panelet.
Hvis du har kjøpt aggregatet de siste 3-4 årene, bør du vel ha ny versjon.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

olatr

Tusen takk for nyttig info. Det ser ut til at den gjør kun et forsøk i automodus, aggregatet er kun 1,5 år gammelt, men jeg tror kanskje modellen var eldre. Skal sjekke med dometic...

Har du litt mer info om versjonen på kontrollpanelet.?

Jeg fikk to paneler med aggregatet, en med sort og en med grønn startknapp, har kun testet den med grønn startknapp
Ola

ThomasR

Husker dessverre ikke versjonsnummer, og har ikke mulighet til å sjekke nå siden det befinner seg på hytta.

Anbefaler deg å kontakte Dometic Norge og si du har behov for kontrollpanel som gjør gjentatte startforsøk.

Hvis jeg ikke blander med noe annet her nå, så het han karen jeg hadde kontakt med Iversen. Muligens Frank Tore eller noe sånt til fornavn.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

MNE



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod