Erfaringer med Saltdalshytta

Startet av eriksen, oktober 29, 2010, 07:57:55

eriksen

 Hei alle hyttevenner!
vi er en familie fra Trondheim som ville bygge hytte i Oppdalsområdet. Vi valgte Saltdalshytta, det virket både trygt og trivelig. Når torvtaket var lagt og den første snøen la seg begynte plutselig langveggene å bule utover!! Da var det ille å være hytteeier med så og si ferdig hytte. Vi skulle bruke den til påske, men det ble ikke slik.
Saltdalshytta kom på befaring, og det var ingenting feil med hytta. Det måtte være frostproblemer! Sommeren kom, frosten var borte og hytta var like skeiv. Vi hadde allerede i flere mnd forsøkt å få innsikt i prosjekteringsdelen av hytta vår, men Saltdalshytta ville ikke tilkjennegi dette. Ut ifra de dimensjoner på søyler, dragere, vekt på tak etc beregnet vi (svigerfar; siv.ing bygg og jeg) at hytta måtte være underdimensjonert. Vi fikk som svar at vi drev med synsing og de kommenterte ikke innholdet på noe faglig vis. Vi fikk da en professor fra NTH til å kontrollberegne bygget.( Prof Bell er en toppkapasitet på trekonstruksjoner og deformeringer,- se leksikon/nett). Prof Bell kom frem til at søyler og dragere er underdimensjonert! Saldalshytta er gått i hi og svarer hverken oss eller Forbrukerrådet som har tatt over saken. De kommenterer ikke beregningene og nekter å vise ansvar. Vi går nå videre til rettslige skritt. Det er utrolig at en såkalt seriøs hytteleverandør som driver storstilt markedsføring ikke tar ansvar, det hvor det ikke er tvil i forhold til en klar underdimensjonering. Vi har altså ei ganske fin hytte, som er klar for innflytting,- hadde det ikke vært for at taket kan kollapse. I fjor vinter var det lite snø. Hvis det blir normalvinter i år så blir det spennede å se om hytta står til våren!
Her om dagen hørte jeg om ei annen Saltdalshytta, hvor vegg beveget seg utover etter at torvtaket var kommet på. De er relativt tidlig i prosessen så om de er heldige får de kanskje hjelp. Det skulle ikke forundre meg om det er snakk om underdimensjonering her og. Det var snakk om en drager med problemer.
Mitt råd til alle kjøpelystne hyttefolk,- vær forsiktige med å kjøpe Saltdalshytta. Vi har svært dårlig erfaring med de. Og til de som allerede har kjøpt Saltdalshytta og befinner seg i snørike områder,: se etter skjevheter på ytterveggene!!!  
For de som vil sette seg mer inn i saken så er den offentlig tilgjengelig på nett hos Forbrukerrådet (Trondheim).

Moderator: Endret tittel for å gjenspeile det nyanserte innholdet og for å invitere flere med ulike erfaringer til å delta i diskusjonen. Åpen diskusjon er nøkkelfunksjonalitet på Byggehytte.no og alles meninger er verdifulle!

rudy

Leit å høre. Hvilken hyttemodell har du satt opp da?

eriksen

Saltdalshytta vår er type Rustik/Bjørnfjell type B, 32 graders takvinkel og "klargjort" for torv.
Hyttedrømmen er blitt til et mareritt, og bestillingen av hytta som ble gjort sommeren 2008 skulle gjerne vært ugjort.

Itzy

 ??? Dette var ikke noe god reklame. Jeg synes det er spesielt at de ikke svarer på henvendelsene - siden de ellers er god på markedsføring. >:(

Jeg tenker at alle fjellhyttene må dimensjoneres i forhold til snøforhold og høyde over havet. Jeg ble bedt om å komme med høydemeter over havet før de dimensjonerte hytta. Det samme med snøforholdene i den aktuelle dalen + det faktum at vi holder til inne i fjellheimen på vestlandet. Å skulle legge torv er jo også utslagsgivende for økt dimensjonering.

Vi har bestemt oss for å bruke lokale aktører - de kjenner bedre til forholdene.

Er det her det har glippet for dere?

PS: Fant ingen link som du refererer til. Kan du gi oss den?

eriksen

hei igjen! Saltdalshytta visste godt hvor hytta skulle ligge og de "dimensjonerte" ut i fra det. Men, siden de ikke gir fra seg prosjekteringsgrunnlaget så er det godt mulig at de har rotet det skikkelig til her. Når det gjelder torvtaket og stipulert vekt, så sa de at når de på forhånd visste den eksakte vekta på torva så brukte de den i beregningene. Problemet er bare at de ikke visste den eksakte vekten på torva den gang.Den ble jo bestilt lenge etterpå, og da var vekta ukjent. Taket skal, ifølge kontrakten, være klargjort for torv.Vekt ikke oppgitt. Torva ble først lagt høsten 2009. ca 15 cm, og det er faktisk litt lite når det gjelder 32 graders tak. Jo brattere tak, jo hurtigere avrenning og da helst litt tykkere torvtak så det ikke tørker ut. for å være sikker her er det en fordel å planlegge med ca 300 kg/m2(NBIs anbefalinger). Saltdalshytta oppgav i utgangspunktet 170 kg, men da det ikke passet med regnestykket innenfor deformering så ble det ytterligere redusert til 150 kg. Saltdalshytta har aldri villet gå inn på det faglige innholdet i beregningene de har fått. Beregninger som er gjort på deres egne oppgitte verdier! Forbrukerrådet er like oppgitt over at de ikke svarer.
Vi har ikke vært inne på sidene til Forbrukerrådet selv, men det skal ligge der til offentlig innsyn!
Vær aktsom når det gjelder Saltdalshytta!

Itzy

Fint at du går inn på de faglige/tekniske beregningene som er gjort. Kan ikke annet enn å si at dette var en lei sak som nok kjennes vondt innvendig. Men med tiden ordner det seg kanskje?

Kringla

Tragisk! Eg har også hørt at Saltdalshytten oppfører seg arrogante og usmakelige ovenfor kunder som får problemer. De skylder på kunden og tar ingen ansvar i det hele tatt. Når dem i tillegg ignorerer Forbrukerrådet så sier vel det sitt.

Får håpe det ordner seg slik at familien din kan føle seg trygge når dere er på hytten. Det burde jo være en selvfølge!!  :-\

dybis

Trist å høre om hytta. Jeg har litt vanskelig for aa se for meg at det kan vœre underdimmensjonering som er grunnen hvis det er bare litt snø. Torvtaket veier under halvparten av hva taket skal normalt tåle. Er søylene bøyd? Kan det vœre fundamentet som har gitt etter? Strår det på pœler? I saa fall burde det vaere lett aa see om noe har gitt ettter. En gjennomsiktig slange med vann-teknikken for eksempel for aa sjekke nivåene. Kanskje det er dette Saltdalshytta vet og derfor ikke vil bruke flere ressuerser paa saken?

eriksen

hei ! det skulle ikke mer til enn torvtak og litt snø for oss. For en annen Saltdalshytte i samme område skulle det bare torvtak til før konstruksjonen ble skjev og veggen fløt ut. Det skulle blitt noe en snørik vinter!
vi har påvist større utbøyninger!
Begge hyttene står på solid støpt såle med ekstra armering for bærepkt. Vi hadde ingen utbøyning av langveggene året før torvtak/ snø kom på.

Det er og tydelige sprekker i limtredragerene ,over det lengste spennet (stue/kjøkkendelen), som Saltdalshytta leverte. Disse dragerene var uten sprekker før den nevnte taklasten kom på.
Vi har gjentatte ganger forsøkt å få innsikt i prosjekteringsgrunnlaget for hytta vår. Men Saltdalshytta nekter oss innsikt ! Det er og mulig med det blotte øye å se en viss vridning av drager.
Den øverste delen av veggene buler så kraftig ut at om det blir en snørik vinter tør jeg ikke tenke på hvor ille det kan gå. Vi tar i alle fall ikke sjansen på å bruke hytta.

Det er nok som Prof Bell sier, at uansett hvilken lastfaktor en henter ut fra standard for beregning, så er limtredragerene underdimensjonert. Men hvordan Saltdalshytta har beregnet hytta for levering vet vi ikke,-

- men det er nok enklere å få audiens hos paven enn å få utlevert beregningsgrunnlaget/prosjekteringen som Saltdalshytta sitter på !

Så igjen,- hva en enn gjør av tabber å feil her i livet,- å kjøpe Saltdalshytta kan være den verste !!

Jeg ser markedsføringen de holder på med, og alt snakket om ditt andre hjem, kvalitet osv,- men mitt råd er å bruke en hytteleverandør som leverer noe en kan være trygg på for fremtiden.

Spesielt der hvor det kan komme mer enn en halvmeter snø!!

Itzy

På de nye Smart hyttene dimensjoneres taket til å tåle 750 kg pr. kvadratmeter (snø + torv). Det skulle da holde.

Kenneth S

Dette er vel stort sett gjengs med alle ferdighytteleverandører.
Det er absolutt minimum av alt.
Har selv oppført en rekke av ferdighytter og det er store variasjoner på konstruksjoner. Saltdalshytta har jeg aldri satt opp men var inne i en for noen uker siden. Synes limtredragerne var snaue men er helt sikkert innenfor kravet.
Velg Åseral Hytter, de dimmensjonerer så det holder.
Fører opp en Åseral hytte nå, og fikk nesten sjokk når jeg så limtredrageren i stua.
190x720  :o.
Stua er 7m lang og 5.9m bred utvendige mål.
Blir ikke noe svikt der ihvertfall  ;D
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

eriksen

hei igjen! jeg kommer nettopp fra en samtale m noen andre som har utglidende vegger. de, som vi, vil nok møte på problemer med å få svar på hvordan dimensjonering er gjort hos Saltdalshytta. Det er neppe noen tilfeldighet når det samme skjer med flere hytter innenfor en viss periode og hvor produsenten er den samme, hvor dimensjonene er like og hvor veggene tyter ut.

Det er ikke så enkelt når en "seriøs" aktør (Saltalshytta,- ditt andre hjem!!) ikke finner grunn til å vise beregnings/-prosjekteringsgrunnlaget til kundene/Forbrukerrådet.


Hvordan en kan, på en grei måte og uten å rive hele/nesten hele hytta, få byttet ut limtredragere og 4 søyler som er underdimensjonert ?

Kanskje Saltalshytta egner seg best til å fyre med?!

dybis

Huff, dette hørtes ikke greit ut. Hadde det vœrt min hytte vil jeg prøvd å sikre den fra yterligere skade ved å sette opp ekstra søyler. Kanskje det er mulig å jekke taket på plass? Det er sikkert mange måter å fikse det på avhengig av budsjett, krav til estetikk og arbeidstimer.

F.eks. bytte limtredrager til riktig dimmensjon
Sette inn ekstra dragere (søsterdragere)
Bruke wire til aa koble sammen veggene (og forsterke innfesting av sperrer)
Sette inn et par ekstra kraftige takstoler som hjeper drageren
Staalbjelker til aa hjelpe drager
Staalplater paa utsiden av drager til aa stive den opp (hvis man faar jekket det paa plass). Legge treplater utenpaa igjen saa blir det kanskje ikke saa stygt.. Relativt lite riving som er paakrevd vil jeg tro.

Men foerst maa man forstaa hva som er feil...

eriksen

hei igjen!

til tross for at hytta allerede har vegger/avstivinger i fht søyler så er kreftene så store i fht underdimensjoneringen at veggene buler ut.
Når snøen la seg på torvtaket så forsvant hemsfestene med skruer som satt mot ytterveggene. Store krefter i sving.
Når det gjelder den åpne delen med hengehems over så blir det værre å kompensere med ekstra støtter/søyler, det er jo ovn på den ene linjen under drager og påtenkt spiseplass på den andre siden. det ville bli både upraktisk og stygt, -ikke slik som reklamen sa ...

Det er trist å blakke seg på Saltdalshytta for så å holde hytta sammen med wire eller stag som en trekker sammen. Men om de ikke viser ansvar og bytter ut dragere/søyler, så må man vel gjøre som man gjorde i gamle dager med båter som ikke hang helt sammen, -slå wire og kjettinger rundt skroget.

Da kan en gå ned med "sitt andre hjem Saltdalshytta" med flagget på halv stang , mens naboen drikker sin kaffe i en hytte med rette vegger ...

dybis

Hvis jeg ser paa riktig modell saa er det ca 4.8 m spenn mellom søylene og tak bredde paa 7.5 m. Dette er mye (men ikke umulig), og krever kraftig dim paa dragerne. Hva er stoerrelsen paa de? Moelven har en kalkulator hvor man kan beregne dim paa limtredragere (krever inn logging men det er bare aa registrere seg)

En soeyle et par m fra verandadoera ville endre last-bildet kraftig. Men hvis limtredrageren er odelagt saa maa den kanskje byttes. Hva med aa snakke med produsenten som sikkert er Moelven og hoere om de har noen triks.. Kanskje epoksi og litt jern kunne repparere skaden.

nik

Dette var ille å høre.

Hvem var det som stod for oppføring av byggesettet?
Kan nesten virke som om noe må ha blitt gjort feil...

Om ikke det er tilfelle kan jeg ikke forstå annet enn at Saltdalshytta må rydde opp i denne saken på en eller annen måte om de fortsatt ønsker å bli sett på som en seriøs aktør.

Uansett, om dere ikke har stått for oppføring selv, så ville det forundre meg om produsent / byggmester slipper unna med dette og dere står igjen med en ubrukelig hytte. Da er det i så fall bare å kjøre på med advokat og forbrukerråd, for slikt skal ikke være mulig.

Vi var selv i kontakt med Saltdalshytta for en tid tilbake, og da ønsket vi hytte fra dem klargjort for torvtak. Dette ble det ikke noe av pga at vi ikke fikk byggetillatelse der vi ønsket. Kjøpte i stedet en laftehytte i et annet område.

De virker veldig seriøse, og dimensjoneringen er jo blitt bedre nå etter de nye forskriftene kom. Men de nye løsningene deres med store åpne rom krever mye av konstruksjonen, spesielt når en skal ha torv på taket.

oyvind63

Hei!

Jeg jobber i Saltdalshyttas markedsavdeling, og kikker med jevne mellomrom innom byggehytte.no for å se hva som rører seg blant landets hytteinteresserte.

Jeg blir oppriktig lei meg og samtidig ganske overrasket når jeg leser denne historien, og jeg har derfor sjekket sakens fakta i dag.

Av ulike årsaker ønsker jeg ikke å kommentere de konkrete påstandene som fremsettes her, men nøye meg med å si at saken i øyeblikket er til behandling hos Forbrukerrådet. Der har vi (Saltdalshytta) bedt om å få gjøre en grundig undersøkelse av bygget sammen med Bell og kunden, slik at vi kan finne ut hva som er den egentlige årsaken til problemet. Vi er minst like interessert som kunden i å finne ut av dette.

Så snart denne undersøkelsen er gjort, utbedrer vi selvfølgelig skaden snarest mulig hvis det viser seg at årsaken ligger hos oss.

På generelt grunnlag kan jeg si at det alltid er flere aktører som deltar i et hytteprosjekt, som for eksempel:

- Entreprenør for grunnarbeider og betongarbeider
- Saltdalshytta leverer byggesettet
- Tømrer som monterer byggesettet

For at resultatet skal bli godt må alle aktører levere et godt produkt. Vi er helt trygge på at vår konstruksjon er sterk nok. Hver enkelt av våre hytter beregnes av sivilingeniører, og dimensjoneres for stedlige snølastkrav. Vi har de siste 30 årene levert bortimot 4.000 hytter til fornøyd kunder over hele landet. Problemer som dette har kanskje oppstått på en promille av leveransene. Undersøkelser av disse ekstremt sjeldne tilfellene har normalt skyldtes følgende:

- Mangelfull fundamentering
- Belastning av takkonstruksjonen før alle innvendige søyler er montert.

Problemer som måtte oppstå av disse årsaker må håndteres av den som er ansvarlig. Det ville være urimelig hvis vi skulle svare for mangler som vi ikke er ansvarlige for eller har forårsaket. I de tilfeller det viser seg at årsaken ligger hos oss, ordner vi selvfølgelig opp i dette snarest mulig.

Jeg kunne ha skrevet mye mer om dette temaet, hvilke krav som gjelder, om sikkerhetsklasser og om hvor grundige beregninger som ligger bak, men jeg tror jeg i denne omgang stopper her.

Hvis det er noen som har konkrete spørsmål, f.eks. vedrørende våre takkonstruksjoner eler hvordan vi prosjekterer våre hytter med tanke på ulike belastninger, kan dere gjerne spørre om det her i denne diskusjonstråden, slik at evt misforståelser eller uklarheter kan ryddes av veien.

mvh
Øyvind Skogvoll

eriksen

Hei igjen alle hytte-venner !

Jeg ser at det har vært folk inne fra Saltdalshytta. Det setter jeg pris på! Jeg har jo forsøkt å få Saltdalshytta i tale mange ganger. Og vips,-så er de der! Både jeg og Forbrukerrådet har brukt mye tid det siste halve året på å bli hørt og å få innsyn i prosjekteringen på vår hytte. Men  innsyn i hytteprosjekteringen vår  hos Saltdalshytta, det får vi ikke.

Det har faktisk gått så lang tid at svogeren min rakk å bygge hytte på tiden som gikk fra vår forespørsel om innsyn, til vi i det hele tatt fikk tilbakemelding fra Saltdalshytta. Vi har fortsatt ikke fått innsyn i prosjekteringsdelen, men svogeren min og familien har fått ei veldig fin hytte. De har ikke skaffet seg Saltdalshytta.

De har hytte med rette vegger, det har ikke vi. De har torv på taket, det har vi og,- men veggene ble fryktelig skjeve når torva var lagt på og den første snøen hadde lagt seg.

Her om dagen hadde jeg kontakt med andre, ikke så lang fra vår hytte, som har skaffet seg Saltdalshytta. De har også torvtak,-og hva tror du om veggene der? En skjev vegg! Og det er før vinteren setter inn!

Jeg ser at mannen fra markedsføringsavdelingen fra Saltdalshytta, snakker om promiller når det en sjelden gang,- ja nærmest aldri hender at Saltdalshytta har vært uheldige med dimensjoneringene sine , slik at hytter blir skjeve.
Da var jammen Saltdalshytta  uheldig med sin promilleregning i vårt område. Jeg skjønner at mannen fra Saltdalshytta, som jobber i markedsavdelingen blir oppriktig  lei seg og ganske ,- ikke veldig,- men ganske overrasket over at dette kan ha skjedd.

Jeg er også lei meg, -ikke så overrasket kanskje, men veldig lei meg!

Det sies fra Saltdalshytta her at de har solgt ca 4000 hytter på 30 år (tretti) !! Det er veldig mange hytter . Og kundene er veldig fornøyd,-ja, bortsett fra de som har skjeve hytter da. De er ikke så fornøyd.

Er det ikke rart at når de har bare fornøyde kunder, når de ser bort i fra en bitte liten promille,  så kunne de kanskje gjøre promille-kundene glade også. Saltdalshytta må ha tjent mye penger på sine tusenvis av fornøyde kunder, så kanskje de kunne sette i stand min underdimensjonerte hytte, da ville ingen ha problemer med promille.
På den måten vil "bare fornøyde kunder" stemme bedre med virkeligheten, for vi er jo kunder vi og. Men at alle er fornøyd, stemmer kanskje ikke alltid,- det har jeg lest i en bok om "Hvordan lyve med statistikk". Men alle vet at det ikke er pent å lyve, selv med statistikk.

Han har sjekket fakta i saken, i dag. Jeg har sjekket fakta i saken lenge. Ja, i over et halvt år har jeg sjekket fakta i saken. Ja, og før det har jeg fulgt med i hele hytteprosessen. Jeg har vært med på møter på hytta, hvor Saltdalshyttas representant sa at hytta var forskriftsmessig satt opp. Og det var jo fint!

Det som ikke var så fint, det var det med de skjeve veggene. De skjeve veggene liker jeg ikke i det hele tatt! For de buler skikkelig ut, og det kan da umulig være  bra for meg som hytteeier, tenker jeg.
Men hva vet vel jeg, i følge Saltdalshytta driver jeg bare med synsing.
Heldigvis synes jeg det samme som bla professor Bell, han som er ekspert på trekonstruksjoner og deformeringer. Da er vi i alle fall to, og kanskje noen til!

Saltalshyttemannen som kom på besøk for å måle deformeringene var sikker på at hytta var fin igjen når snøen gikk og telen i bakken var borte.

Påsken kom og påsken gikk, uten at vi kunne være på hytta. Det var synd, for det skal visst være fint med hytte i påsken. Naboene fortalte om fine skiforhold. De hadde det sikkert hyggelig i sine rette, ikke-deformerte hytter som kommunen hadde godkjent.

Sommeren kom, og det var bra, for da skulle hytta bli rett. Og vi ønsket alle en rett hytte. Frosten ble borte, men ikke de skjeve veggene. De var der fortsatt!

Men, istedenfor å være inne i hytta med skjeve vegger , så kunne vi alltids beise ett strøk til på de skeive veggene. De skjeve veggene ble ennå mørkere, og ble veldig, veldig fine!
Men, de var som sagt veldig skjeve.

Og etter å ha vært hos oss noen ganger for å måle de skjeve veggene, så tenkte vi at nå får det være nok målinger. Det tenkte nok Forbrukerrådet og.

Vi var fortsatt veldig lei oss, for det er ikke noe morsomt med en skjev hytte. Og den var kontrollmålt skjev flere ganger, uten at det hjalp oss.

Så mente plutselig Saltdalshytta at det var omlegging av torvtaket som hadde skylda. Det mener de fortsatt, det og setninger er det visst nå. Mannen fra Saltdalshytta som var på befaring, sa at alt var forskriftsmessig i fht fundamentering, støping etc. De snakket ikke lenger om frosten, den hadde de nok glemt. Det er slike ting en fort kan glemme. Hvem husker vel frosten fra i fjor....

Men, når frosteorien ikke holdt, og de ikke ville hefte seg for mye ved deformeringsdelen,- med tynne søyler etter feilleveringen og dragere som så eldre ut enn de var. De hadde fått en masse rynker. Disse sprekkene i limtreet har aldri vært noe spennende for Saltdalshytta. Deformeringsdelen var lett målbar,  de måtte finne på noe annet. Slik at de ikke hadde noe ansvar. Ansvar er noe som kan koste penger. Det kostet penger å bygge hytte og!

Det er alltid like spennende å se hva slags forslag Saltdalshytta kommer opp med neste gang. Det blir som å åpne myke pakker som bestemor har strikket.

Saltdalshytta har visst glemt at deformeringene med skjeve vegger kom et halvt år før omleggingen av taket. Dessuten har firmaet som la om taket vært lure. Det vil si, det var jeg som var lur. Jeg fortalte de at de,-Saltdalshytta, kan glemme ting, så det er viktig å dokumentere at ting blir gjort riktig. De tok bilder og film av hele prosessen, slik at alt kan dokumenteres. De fjernet torva helt og la den riktig på igjen,- helt etter læreboka. Dessuten, som jeg nevnte for noen setninger siden,  veggene var jo blitt skjeve et halvt år før. (Jeg bare gjentok det for dere. For det kan jo være noen som har det som Saltdalshytta, at de ikke hører så godt eller glemmer ting.)

Mannen  som markedsfører Saldalshytta og som representerer Saltdalshytta på denne siden  er overrasket, lei seg og han har sjekket fakta i saken. Det er akkurat som med meg!

Det er lett å bli lei seg av fakta i denne saken. Og så synes jeg det er veldig fint av noen i Saltdalshytta å komme på banen. Jeg har vært på banen lenge. I forsvaret har jeg Forbrukerrådet, Professor Bell er hjernen i laget, mens jeg prøver å holde benken varm,- for det kan bli veldig kaldt å vente på det andre laget når det er kalde høstkvelder. Ikke kan vi varme oss i bua (Saltdalshytta mi),- for den kan kollapse. Jeg håper det andre laget kommer på banen før taket kollapser.

Markedsføreren fra Saltdalshytta kan ikke si noe om saken siden den er i Forbrukerrådet! Nå er det jo slik at de sa ingenting før saken kom til Forbrukerrådet heller. Og for min del må de gjerne snakke om saken når og hvor de vil. Jeg mistenker de for å slite litt med viljen! Det er fort gjort å bli lei seg om en får viljen sin.

De må ikke legge bånd på seg for min del,- nei heller komme på banen med prosjekteringsgrunnlaget som vi ikke har fått, rapportene fra våre felles møter på hytta som vi heller ikke har fått,- med ett unntak. Representanten på disse møtene, som var en hyggelig kar, men ikke hadde noen myndighet på noen som helst måte, hadde fått beskjed sentralt i Saltdalshytta om å ikke sende gjenpart av rapportene fra vår felles befaring !!
En kan jo bli litt trist av dette og!

Saltdalshyttas representant påpeker at de ikke kan stå til ansvar for ting de ikke har ansvaret for, og det er jo en selvfølge.

Like selvfølgelig  er det at man ikke holder tilbake vesentlig informasjon, at  man gis innsikt i prosjekteringen av egen hytte, at det ikke tuller med tall i forbindelse med prosjektering av torvtak, at man er i stand til å sende den konkrete informasjonen som berører bygget, at man sender etterspurt og adekvat informasjon til  oss og Forbrukerrådet, at man ikke klipper og limer i fht Bells uttalelser, at man oppgir navn, firmanavn, kompetanse samt den hele og fulle rapporten, på de beregninger Saltdalshytta hevder å sitte på.

I det hele tatt å være åpen i informasjonsveien, slik at en ikke bevisst/ubevisst dekker over viktige fakta i saken. Det er og viktig å ikke trekke inn ting som for eksempel  omlegging av torvtaket når man vet at deformeringene er oppstått et halvt år før.
Det er og viktig å ikke tildekke feilleveringen av limtresøylene og den anbefalte løsningen til permanente søyler. (se tidligere telefonsamtale med Saltalshytta sentralt og dokument som begge parter sitter på). (samtale 11.september 2008/e-mail dato: mandag 14 juni,2010,- her nevnt som eksempel på viktig dokumentasjon).

Verifiseringer og bekreftelser som er gjort i vitners nærvær av forskjellige ting rundt befaringer er og greit å forholde seg til. Disse bekreftelser og kommentarer bør, som avtalt, sendes meg!
Deres representant ved befaringene har selv bekreftet at hytta er forskriftsmessig satt opp, at fundamenteringsdelen skal være riktig utført. Ta selv kontakt med han, evt de andre som har vært på befaringene !
Saltdalshyttas representant her i forumet har min fulle støtte til å gjøre alt i denne saken tilgjengelig for offentligheten. Denne saken er jo allerede offentlig for de som henvender seg til  Forbrukerrådet.  Folk må gjerne sjekke opp hvem som står for hva i denne saken.

Saltdalshyttas representant gir uttrykk for at  de som vil, kan få konkrete informasjoner om hvordan takkonstruksjon og prosjekteringer er gjort.

Dette er jo kjempefint!!  Det er synd at de vi har vært i kontakt med i Saltdalshytta sentralt ikke visste om dette, for både vi og Forbrukerrådet har etterspurt det konkrete prosjekteringsgrunnlaget for hytta vår, med deformasjonsberegninger,-uten å få noe som helst svar på dette.
Jeg ser frem til å  motta dette, samt rapportene fra befaringene, deres egne påståtte beregninger fra et ikke navngitt eksternt firma, med ukjent dokumentinnhold,- i sin opprinnelig form, snarest!
Dere har min adresse,- så denne gangen har dere en fair sjanse til å få sendt meg de lenge etterspurt dokumenter!

På forhånd takk!

Vi får holde forumet her oppdatert i forhold til dette med åpenhet!  Dette kan jo være en ny mulighet for begge parter!


Trommelom

Dette er jo en noe trist historie. Saltdalshytta(SH) har jo levert en drøss med hytter og har veldig mange fornøyde kunder. I forhold til denne saken er det nok andre aktører som ikke har gjort jobben sin godt nok, i tillegg til SH kanskje. Har en viss erfaring med SH og har ikke opplevd annet enn fornøyde hyttekjøpere. De blir fulgt godt opp og SH er veldig seriøse og grundige når de selger og leverer hytter.
At du ikke blir hørt eller ikke får kontakt med de, stiller jeg meg undrende til...
Nå skriver jo Skogvoll at de skal ordne opp, og det tror jeg absolutt at de gjør også.
Lykke til!

eriksen

Hei  til Saltdalshytte-venn/ansatt, som hadde det forrige innlegget!

Jeg har ligget lavt i terrenget lenge nå. Hadde håpet at Saltdalshytta skulle ta ansvar i saken. Men, de trikser og tuller med tall. Dette kan jeg belyse ved en senere anledning.
Saltdalshytta har faktisk byttet ut tall fra et dokument til et annet for slik å tildekke effekten av underdimensjoneringen. På denne måten prøver de å se bort i fra den bekreftede underdimensjoneringen og effekten av denne  i fht de utglidende veggene.

Både Forbrukerrådet og vi har fortsatt bedt om å få innsikt i prosjekteringsgrunnlaget. Fortsatt uten hell!

Nå skal styreleder for Saltdalshytta møte oss og Forbrukerrådet. Det blir spennende om Saltdalshytta legger frem det opprinnelige prosjekteringsgrunnlaget denne gangen ......!  De sier de prosjekterer hyttene som skal ha torvtak med NBIs 300 kg/m2- men de regner ikke med disse tall når hytta først er skjev ...... !?!

SINTEF sier at ca. 60 prosent av slike konstruksjonstabber skjer ved prosjekteringsdelen (den vi ikke får innsikt i)....!

Avhengig av hvordan møtet blir, så vil dokumentasjon,tall og diverse fakta i saken nok vil påvirke merkevaren Saltdalshytta i betydelig grad fremover.
Manipulering med tall er jo en alvorlig sak!

Det styrker heller ikke saken at Saltdalshytta nekter oss/Forbrukerrådet innsikt i denne omtalte prosjekteringen de er ansvarlige for.

Vi har og fått bekymringsmeldinger fra andre  Saltdalshyttaeiere (og potensielle kjøpere). Det er faktisk slik at det nylig er gjort en "hurtig omprosjektering" av en Saltdalshytte etter en slik henvendelse. Den aktuelle kommunen var og inne i bildet her! Dette kan jeg utdype nærmere ved en senere anledning.

Når det gjelder en annen Saltdalshytte med vegger som har gått ut ca 17 mm, så har Saltdalshytta prøvd å dysse dette ned. Kommunen er sikkert interessert i å få innblikk også i denne saken.

Det kan være mange hytter som får disse problemene etterhvert som årene går. Dette bør nok Saltdalshyttas salgsrepresentant opplyse om på salgsmøtene, eller i det minste svare på, når disse spørsmålene dukker opp.

Vil de blivende kunder få som svar at Saltdalshytta, som sine konkurrenter (ja, jeg har hatt kontakt med de og), bruker torvlast etter NBIs (300kg/m2), eller om de som i vårt tilfelle sier at de prosjekterer hytta som nevnt ovenfor, men sender avgårde et regnestykke basert på halvparten av NBIs torvvekt .....??!

Men, først får vi ta et møte, så får jeg evt komme tilbake til dette med dokumentasjon, "bruk" av tall og involvering av flere parter som vil ha interesse av saken .  

Den informasjonen blir ikke å finne nederst på denne siden, men vil finne sin mer naturlige plass i et større forum.



KES

Vi skal bygge nytt i 2011, men etter denne historie blir det i alle fall ikke Saltdalshytta som blir vår leverandør.

Her er en situasjon mellom en profesjonell aktør og en privat byggherre som i de aller fleste tilfeller er å regne som amatør. Det absolutt viktigste i slike saker er vel at den profesjonelle part faktisk tar ansvar, både som rådgiver underveis, men mest viktig for det endelige resultat.

Ansvarsfraskrivelse, manglende svar, flåsete unnskyldninger mm er bare tragisk lesning. Jeg håper virkelig mange andre hyttebyggere leser denne storie fra a-å før de eventuelt velger sin hytteleverandør. Leverandøren burde her legge seg flat med en gang - det betyr actions og opprydding.

Norsk rett er til for å forsvare forbrukere, og det virker faktisk godt.
Skaff deg en god advokat ASAP, og kjør saken til retten med full tyngde. Ikke vent på mirakler som bestandig skal skje snart.....
Krev opprydning i saken og godtgjørelse for den tiden dere ikke har kunnet benytte hytta, og med begrunnelse "fare for liv og helse" må dere ha en god sak. Det stilles store krav til en profesjonell aktør som Saltdalshytta i slike saker.

Lykke til!

Lene

Jeg føler virkelig med dere!!! Dette må jo være enhver hyttebyggers mareritt!!!

Saltdalshytta har fine hytter og var også med i vurderingen da vi bygget hytte for litt over ett år siden. Heldigvis valgte vi Eiken Hytter! Det kan vi trygt anbefale ALLE som ønsker seg en kvalitetshytte og en seriøs leverandør. Materialene er av "Rolls Royce" kvalitet i følge snekkeren som satt opp hytta for oss. I tillegg er det heller for mye materialer enn for lite. Da drageren til oppstugua viste seg å være for kort, ringte snekkeren til Eiken Hytter og fikk følgende beskjed: "Vi sender ny sporenstrekst, noter alle timene dere bruker og send regningen til oss!"

Det har vært en fornøyelse å ha kontakt med de ansatte i Eiken Hytter, de er vennlige og blide og ALLTID hjelpsomme. Vi har ikke hatt ETT problem og hytta som vi nå har veldig mye glede av er av prima kvalitet. Store snømengder i fjor vinter - og torvtak - ga ingen problemer.

Jeg kan trygt anbefale Eiken Hytter til alle som ønsker seg en kvalitetshytte  :D

Håper problemene løser seg for dere og at Saltdalshytta tar ansvar. De burde rette opp i feilene snarest og ikke fraskrive seg ansvaret!!!

Snakk om useriøst!!! Etter å ha lest dette er jeg sjeleglad for at vårt valgt ikke endte opp med en Saltdalshytte!!!

Nilsen

Her er det noe som ikke helt rimer, fordi jeg regner med at dimensjoneringen er lik på alle hyttene. Jeg har Saltdalshytte selv i et område som er velkjent for MYE snø. Jeg (og mine naboer) har ikke opplevd slike problemer og har meget gode erfaringer med denne leverandøren. Jeg hadde vel og merke et problemer med noe av leveransen, men dette ble ordnet opp i løpet av noen timer.
Hytter i dag er i overkant dimensjonerte og isolerte spør du meg, men det er det vel regelverket som bestemmer.

Jeg reagerer også på at dette former seg til å bli et hylekor med mål for å "ta de store". Etter mine erfaringer er dette en meget solid og seriøs aktør!

Hilsen stolt Saltdalshytta-eier

Trommelom

Til Eriksen!
Jeg er verken Saltdalshytte-venn eller ansatt. Men har både venner og andre bekjente som har benyttet seg av denne leverandøren uten å oppleve problemer i det hele tatt!
Selv har jeg nettopp bestillt byggesett fra nevnte aktør og jeg har ikke opplevd noe negativt i denne prosessen. Bare hjelpsomme selgere og hyggelige folk!!
Jeg er enig med " Nilsen", dette er i ferd med å bli svært useriøst. Om Saltdalshytta hadde vært en useriøs aktør, hadde de ikke solgt nærmere ei hytte pr dag!
Og til "KES" kan jeg bare si at en historie, ALLTID har minst 2 sider. Tenk over det!

abedatt

Jeg er enig i de siste innleggene, dette stemmer heller ikke med mitt inntrykk.
Jeg er selv eier av en virkelig flott Saltdalshytte fra 2007 og dette er også min eneste forbindelse med bedriften. En fornøyd hytteeier som ikke kan forstå kritikken som blir fremsatt her. Jeg har bare gode erfaringer fra begynnelsen av planleggingen til hytte var helt ferdig. Ingen problemer av betydning og de små som var der ble løst temmelig fort. Jeg klaget sågar på noen mangler og fikk kreditert kr. 10.000 som var i samsvar med det jeg forlangte. Så jeg er i alle fall fornøyd og gir mine beste anbefalinger videre!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod