Vikinghytter - Blåtannserien

Startet av sirwinston, januar 09, 2011, 19:34:51

sirwinston

Er det noen som kan si noe generelt om Vikinghytter? Jeg er meget interessert i den minste modellen i Blåtannserien deres.

http://www.vikinghytter.no/Forsiden/Hyttene/Blaatann/800Serien/800_modul.html

moby666

Har kun postive erfaringer med Vikinghytter.
Seriøs selger og flinke arkitekter.
Vet de slet økonmisk for et par år siden, så jeg ville ha sjekket opp det.

Ble litt for dyre for vår del.

sirwinston

Takk for svar. Underlig det der med konkursen. http://www.purehelp.no/company/details/vikinghytteras/989003283
Ser ut som de er konkurs "fortsatt".

De er litt dyrere enn konkurrentene, men siden denne modellen uansett er liten, blir det ikke all verdens pris likevel. Jeg er ute etter ei lita hytte, men med høy standard, "eksklusivt"/moderne uttrykk, mye glass og en liten hems. Denne traff i alle kategorier.

Jeg har hørt at man kan ta komplett byggesett-prisen og gangen med ca 2,1 for å få nøkkelferdig-prisen. Noen som har erfaring med det?

ay

Har du kommet noe videre med Blåtann prosjektet?.
Er selv veldig fasinert av 800 og vurderer denne, men skulle gjerne ha sett den oppført. Såvidt jeg vet så er det ingen visnings hytte av denne på Østlandet.
Ellers hadde det vært fint med innspill fra andre med samme ønske om en moderne liten hytte, eventuelt fra andre produsenter?

BjornS

Om du ser på Rindalshytter sine hjemmesider (www.rindalshytter.no) så ser du mye endringer der siden kun kort tid siden.

Etter at jeg var på et møte med de i Trondheim for en tid tilbake fikk jeg inntrykk av at de jobbet med flere hytter basert på et konsept som kan ligne mye på det som det prates om her. Du finner ikke de hytte-skissene jeg så på møtet igjen på nettsidene, men stilen er i retning Lysthus og et stykke unna laftatømmer.

De viste flere skisser på møtet, anbefaler deg å ta kontakt med f.eks Even Nerland hos Rindalshytter for å få vite mer.

Bj.

sirwinston

Sitat fra: ay på april 22, 2011, 19:01:49
Har du kommet noe videre med Blåtann prosjektet?.
Er selv veldig fasinert av 800 og vurderer denne, men skulle gjerne ha sett den oppført. Såvidt jeg vet så er det ingen visnings hytte av denne på Østlandet.
Ellers hadde det vært fint med innspill fra andre med samme ønske om en moderne liten hytte, eventuelt fra andre produsenter?

Hei, jeg har bestilt en 800-modell som blir satt opp i løpet av sensommer 2011 m/forbehold om godkjenning av søknader. Jeg er topp fornøyd med service fra Vikinghytter så langt. Jeg kan legge ut bilder når vi kommer i gang.

ay

Hei, takk for tilbakemelding.
Gratulerer og lykke til, håper du får godkjennelse.
Takker og bukker for alle bilder/ tips/ problermer/ overraskelser du måtte komme utfor.

sirwinston

Sitat fra: ay på april 24, 2011, 08:31:18
Hei, takk for tilbakemelding.
Gratulerer og lykke til, håper du får godkjennelse.
Takker og bukker for alle bilder/ tips/ problermer/ overraskelser du måtte komme utfor.


Ja, der var vi godt i gang. Hadde egentlig ikke tenkt å bygge på høsten her i Nord-Norge, men når søknadsprosessen plutselig var over og hytta bygges på fabrikk i løpet av et par uker har man ikke noe valg :-)

Vi fikk fraktet hytta oppover fra Melbu på en dag, men dessverre ble det en skade på et element grunnet ei litt for lita ferge. Snekkerne lager et nytt element her, så det ordner seg heldigvis.

Grunnarbeidet gikk greit, mer arbeid enn jeg trodde, men med skikkelig laservater fikk vi det til. Har heldigvis en svigerbror med gravemaskin som gjorde grunnarbeidet sammen med meg.

Nå er det snekkere som forskaler og støper såle - i et grusomt vær. Glad jeg bare skal sitte her og legge ut bilder!

Når hytta er tett(om et par uker-forhåpentligvis) skal jeg gjøre resten selv, bruke vinteren og våren. Forhåpentligvis innflytningsklar til sommeren.

Skal oppdatere videre i denne tråden.


sirwinston

Forskaling og støping av såle er ferdig!

ay

Hei igjen,
Så bra du er igang. Det blir spennende å følge prosjektet ditt.
Jeg har ikke bestemt meg enda, det blir kanskje en Heddahytte, men hvem vet, kommer kanskje på andre tanker når jeg ser hvordan dette blir:)

AY

sirwinston

Sette opp mur i morra. Måtte det varme været holde seg!

sirwinston

Da er bjelkelag på plass og elementene på vei opp. Spennende!

sirwinston

Med tanke på det vanlige været på denne årstiden her, så har vi vært utrolig heldig. Det kunne vært full vinter, mange minusgrader og dyp tele allerede. Ei drøy uke til med godt vær, så er hytta tett.

sirwinston

Prøver å legge ut flere bilder, men får beskjed om at lagringsområdet er fullt?  ???

Bidda

Samme har jeg fått, har sendt adm en melding.

ay

Det var dumt, kanskje redaksjonen ordner opp?

sirwinston

Storm her i nord nå, men ser ut som veggene holder...

Taksperrer opp i morra.

Fortsatt ikke mulig å få lagt ut bilder.

sirwinston

november 13, 2011, 09:58:14 #17 sist endret: november 13, 2011, 11:15:57 by sirwinston
Taksperrer er oppe og wind-stop lagt på. Taktroa forhåpentligvis i morgen, hvis ikke alt blåser bort  ;D

sirwinston

Da er vinteren kommet, men heldigvis er taktroa på plass. I morra kommer mildværet igjen så vi får jobbet videre i levelige temperaturer. Til uka skal vinduene inn, shingel på og da er råbygget snart ferdig. Bygget begynner å ta form og jeg liker det jeg ser. Det kommer til å bli spesielt, usymetrisk på alle kanter :-)

sirwinston

Nydelig vær nå. Opphold og opp mot 10 plussgrader. Så nå er takshingel kommet på. Holder på med vinduer. Nå begynner det virkelig å ta form!Så langt er jeg meget fornøyd, vi får den stilen vi ønsket. Hytta ble litt høy dog, jeg skulle kanskje gravd den dypere i terrenget; men når terrasser kommer opp glir den litt mer inn.

sirwinston

Vinduene på plass. Hytta tett. På tide, nå kommer det storm...

ay

Hei, ser bra ut. Godt å få tettet alle flater tenker jeg...
Følger spent med:)


sirwinston

Sitat fra: ay på november 24, 2011, 21:07:31
Hei, ser bra ut. Godt å få tettet alle flater tenker jeg...
Følger spent med:)



Ja, det føles godt, nå kan vinteren komme. Har levert mønsåskanna til snekkerne. Nå er det bare litt pjusk igjen på utsiden + ytterdøra - så er de ferdige. Da overtar jeg selv arbeidet innvendig. Jeg regner med å bruke vinter, vår og sommer før jeg er helt ferdig, da jeg bare har mulighet til å jobbe i helger. Før jeg setter igang med noe skal jeg dog ha elektriker inn. De skal trekke rør og kurser i bjelkelaget før jeg isolerer og legger spongulv.

Faktisk var ett av elementene til hytta feildimensjonert - heldigvis i riktig retning, altså for stort. Så det tok snekkerne seg elegant av. Både nord- og sørveggen er uten vinduer på denne hytta, så jeg mener at 1,20 elementene der godt kunne vært dobbelt så brede. Det ville gitt raskere oppsett og færre skjøter. Elementene oppover med vinduer, 4m høyde og varierende vinkler hadde grei bredde i forhold til vekt. På nedsiden var det ikke elementer i tradisjonell forstand, bare rammer til vinduene. Det ene ble skadet under transport, men snekkerne fikset det greit.

Ellers har alt gått greit, men tatt svært lang tid pga lite arbeidskraft tilgjengelig. Vi har vært vanvittig heldig med været. En vanlig november ville hatt full vinter. Så utrolig nok er hytta forholdsvis tørr. Jeg skal sette på en byggtørke likevel, så vi får varmet opp taket, slik at shingelen setter seg skikkelig.

Nå skal jeg reise bort et par helger på rad, så får dessverre ikke gjort noe :-) - men har bestilt bilder fra andre som er der ute. Legger ut etterhvert.

sirwinston

Noen nye bilder.

sirwinston

Nå nærmer det seg finish utvendig :-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod