Kjøleskap uten kompressor

Startet av Leppa, februar 27, 2011, 08:38:09

Leppa

Er det noen som vet om kjøleskap uten kompressor? Eller et kj.skap med mykstart? Skal brukes på sinusinverter, og for å slippe å ha så stor inv. for å ta unna startstrømmen ønsker jeg et skap som har lav startspenning.
Kunne godt tenkt meg en løs liten mykstarter gjerne med kontakt ut-inn til det skapet jeg har.

hyby

Det finnes jo kjøleskap som går på gass, men det var kanskje ikke det du tenkte på..?

Leppa

Jeg tenkte på kjøleskap på 220V som bruker extremt lite strøm.
Har et fra før, og det funker greit med sinusinverter. Det trekker veldig mye i startfasen. Når det går på 1000w aggregat, er det nesten så agg. stopper når kjøleskapet starter. Et kjøleskap uten kompressor, er heller ikke så nøye med temp i rommet. Finnes det ikke absorbsjons kjølesk på 220/12V?

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Undersøkte muligheten til å kjøre et propan / 220v kjøleskap over Inverteren. Ble veldig overrasket over strømforbruket på disse absopsjons skapende, 2-3 kilowattimer i døgnet. Et moderne og lite A++ skap trekker ikke mer enn 300w i døgnet.

De kjøleskapene har motor på ca 80w, det har en skikkelig inverter ikke noe problem med å takle.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Kompressorkjøleskap er de mest energieffektive. At et vanlig 230v kjøleskap skulle trekke vanvittig mye startstrøm synes jeg var rart - det er ikke veldig kraftig motor. Jeg tenker å kjøpe et ikea benkekjøleskap til innbygging til å bruke på mitt Victron 2000w anlegg.

Absorbsjonsskap, peltier-element og gasskjøleskap er veldug mye mindre energieffektive.

petter`n

Kjøleskapet jeg har bruker ca. 175 w. eller 400 gr. gass i døgnet, tror det er ulurt å kjøre sånnt på 230 v. Batterier tåler x ant. opp/ned så ta det i betraktning. Det å la et aggregat tusle koster vel litt også? Her koster gassen 199 spenn så det er uaktuelt for meg å drepe batteriene med omformer til slikt. Hater å plage andre  m. støy, så jeg kjørte stikksaga via omformer ;D

Røilern

Det er ingen tvil om at et moderne 220V motor kjøleskap er veldig energieffektivt. De beste 100 liters skapene bruker nå bare 250Wt (watt timer) i døgnet uten fryser, med fryser 500Wt. Tilsvarende gass skap bruker 10 ganger så mye energi, det gjør de selvfølgelig uegnet som 220V skap i et solpanel anlegg selvom de skulle ha denne muligheten.

I tillegg til disse tallene må du legge til 10% effektivitetstap i Inverteren, og selvfølgelig selve egenforbruket til Inverteren hvis du har den på bare pga kjøleskapet. For 12-volterne blant oss betyr dette i praksis fra 25At til 50At per døgn avhengig av henging av hvordan du regnet - akseptabelt i mellomstore og større anlegg

MEN, disse 220V motorskapene tåler temperaturer under 5-10C° dårlig. Motoroljen og kjølemediet som det heter er ikke laget for dette. Skapet vil ved lave temperaturer kunne trekke mer strøm og i værste fall ikke tåle det.

En 220V kjøleskapmotor trekker typisk 80W, og selvom motorer har et høyt startforbruk så burde selv små invertere kunne dra kjøleskapet. Hvorvidt  de trenger en ren sinus kurve eller ei vet jeg ikke, kanskje noen andre kan opplyse forumet?

Selv vurderer jeg å anskaffe et nytt A++ skap fra Bosch og la det stå på hele sommersesongen.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Men, Røylern, man må vel ha en fryser eller hur ?

erstokke

Jeg tenker å kjøpe dette benkeskapet fra Ikea:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80199493/

Det bruker 28Ah i døgnet v 12v. Fryser er man ikke nødt til å ha, men å ha smør og ost i fast form og kald øl er jo viktig om sommeren.

Det fine med kjøleskap på solceller, er at man trenger det mest i den årstiden det er mest sol. Om vinteren bruker jeg spiskammerset.

Røilern

Dette skapet trekker 124kwt I året, Bosch skapet trekker bare 94kwt, eller 20Ah i døgnet, men strømforbruk på kjøleskap er ikke lett å beregne. Min favoritt på området er Renout Vader,  forfatter av boken, Energy Unlimited. Kan anbefales av alle som forsøker å lage energioptimale løsninger i 12v verdenen. Mest fokus på båt, men det er de samme reglene som gjelder. Det han skriver om kjøleskap har jeg kopiert inn i neste innlegg. Konklusjon - et godt isolert skap er det aller viktigste.

Sitat fra: erstokke på april 02, 2012, 06:40:30
Jeg tenker å kjøpe dette benkeskapet fra Ikea:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80199493/

Det bruker 28Ah i døgnet v 12v. Fryser er man ikke nødt til å ha, men å ha smør og ost i fast form og kald øl er jo viktig om sommeren.

Det fine med kjøleskap på solceller, er at man trenger det mest i den årstiden det er mest sol. Om vinteren bruker jeg spiskammerset.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Refrigeration
6.3.1. Introduction
More often than not, refrigeration on board is a nightmare, or at least a headache.
On small yachts the refrigerator often takes more energy from the battery than all other equipment together.
On medium sized yachts it is the refrigerator plus freezer that will drain the battery.
And on larger yachts it is because of the air conditioning that a generator has to run day and night.
In order to understand why, and see whether anything can be done about it, some theoretical background is needed.
This is the subject of the next section.
6.3.2. Theory of the heat pump
Nearly all refrigeration systems are of the compressor heatpump type.
Operation is as follows:
The compressor, driven by a DC or AC electric motor compresses a gas (freon, until this was forbidden because it
destroys the ozone layer in the upper atmosphere) which is cooled down in what is called the condenser.
The condenser often is a small radiator with a fan in the cupboard under the sink, or it is a much larger naturally
ventilated radiator at the back of the refrigerator (normal household type refrigerator), or it can be water-cooled.
In the condenser the gas condenses to liquid and in that process a lot of heat is taken from it. The liquid then moves to
the evaporator, which is the cold plate in the refrigerator or freezer. There the pressure is reduced and the liquid
evaporates. To evaporate a lot of heat has to be absorbed; this heat is removed from the refrigerator or freezer.
The gas then goes to the compressor, and so on.
The amount of energy needed for drawing a certain quantity of heat from the surroundings with a heat pump may be
calculated with the formula;
CoP = nr x nc = nr x Tlow / (Thigh  Tlow)
where CoP is the Coefficient of Performance, Tlow is the temperature of the evaporator expressed in degrees Kelvin
(=∞C + 73), Thigh is the temperature of the condenser, likewise expressed in degrees Kelvin, and nr is a factor
(the efficiency, always less than 1) which gives the CoP in practice compared to the theoretical CoP nc.
(Note: the CoP formula used here is a simplification of what happens in practice, but it is nevertheless an adequate tool
to find out what measures can be taken to reduce electricity consumption)
An example for a refrigerator:
Temperature cold side: -5∞C i.e. Tlow = 68∞K (this is not the average temperature in the refrigerator but the temperature
of the evaporator or cold plate in the refrigerator).
Temperature hot side: 45∞C i.e. Thigh = 38∞K
Efficiency: 25 %
Then the CoP is:
CoP = 0.5 x 68 / (38  68) = .34
This means that for every kWh of heat that leaks in through the refrigerators insulation, or is drawn away from food or
drink put into the refrigerator while still warm,  / .34 = 0.75 kWh of electric energy is needed to pump this heat out
again.
6.3.3. The refrigerator and freezer in practice
When running, the average compressor motor of a refrigerator or freezer takes about 50 W, or 4. A from a  V
battery. The compressor motor is controlled by a thermostat that switches it on when the temperature increases to a
pre-set value, and switches it of again after the temperature has been brought down to a few degrees below the pre-set
value. The on / off ratio is called the duty cycle.
A duty cycle of 00 % results in a daily capacity drain from a battery of 4. A x 4 h = 0 Ah. A nightmare!
A duty cycle of 50% results in 50 Ah daily consumption and a duty cycle of 5 % translates to 5 Ah daily consumption.
What we want is low energy consumption. How can this be achieved?

) Improve the CoP, either by decreasing the temperature difference between the evaporator and the condenser,
or by increasing the efficiency of the compressor.
If for example the temperature of the condenser were to be reduced by outside water cooling to 0∞C (this requires a
high quality water cooled condenser), instead of the 45∞C which is not uncommon when the evaporator sits in the
cupboard under the sink, then we would have:
CoP = 0.5 x 68 / (93  68) = .68
So, now only  / .68 = 0.37 kWh is needed per kWh of heat leakage. In other words: 50 % less electricity needed!
Further improvement would be achievable by increasing the surface of the evaporator in the refrigerator so that a
temperature of a few degrees above 0 cools the fridge to the same temperature as the -5∞C in our example.
And then the efficiency of the compressor and motor could be improved. This is a difficult one, as all small compressors
have similar specifications.
) Improve insulation
Let us first look at how much energy is needed to cool down food or drinks in a refrigerator.
It is important to know here that the specific heat of water is 1.16 Wh per ∞C.
The specific heat of other drinks and food is similar. This means that to cool down 1 litre of water or other drinks, or 1 kg
of food, by ∞C, .6 Wh of heat has to be removed.
So, if you were to put 5 litres of mineral water, warmed up in the sun to 35∞C, into the refrigerator and allow it to cool to
0∞C, then 5 x (35 - 0) x .6 = 0.45 kWh of heat must be drawn from the refrigerator.
At a CoP of .34, the amount of electrical energy needed is 0.45 / .34 = 0.08 kWh, i.e. 0.08 /  = 9 Ah out of a  V
battery. Not to bad, 9 Ah, even though we have assumed a very low CoP.
Conclusion:
It is bad insulation and / or a bad CoP, and not cooling down the drinks and food that are the reason for high power
consumption of the refrigerator and freezer on board.
Therefore: insulate!
The benchmark for energy consumption is standard household equipment, which nowadays has excellent insulation:
The yearly energy consumption of a modern refrigerator is about 00 kWh, which translates to 00 / 365 = 0.7 kWh
per day, or 0.27 x 1000 / 24 = 11 W (!) average power consumption. If fitted with a 12V DC compressor, Ah consumption
would be 0.7 x 000 /  = 3 Ah per day from a  V battery.
The yearly energy consumption of a modern freezer is about twice as high, and would take 46 Ah per day from a  V
battery.
If permanent AC power from an inverter is available anyway (see chapter 8) it is certainly advisable to install a standard
household refrigerator and freezer.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

I henhold til dette er konklusjonene:

1. 220v kjøleskap med kompressor er best der man har muligheten til å ha det.
2. Isoler gjerne ekstra (ikke så enkelt i praksis kanskje?)
3. Sørg for å bli kvitt overskuddsvarmen.

Innbyggingskjøleskap til å ha under kjøkkenbenken har utlufting for overskuddsvarmen foran i sokkelen, det er en fordel (i tillegg til at det ser finere ut med innbygging på ei hytte). Frittstående skap som står inne i en kjøkkeninnredning får ofte for dårlig lufting bak.

Da står jeg for min del igjen med følgende alternativer til benkeskap:
Bosch KUR15A65         92kwh   138 L  kr 7700 hos bestbuy.no
Siemens KU15RA65     92kwh   141 L  kr 6144 hos tretti.no
Ikea  FROSTIG SC136  124kwh   136 L  kr 2950 hos Ikea

Ikea-skapet er produsert av Electrolux (som igjen kanskje er gamle Zanussi).

Røilern

Bra konklusjon det der.

Stor prisforskjell mellom skapene, nesten så det lønner seg å kjøpe et ekstra 140w Panel ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Forstår ikke at det å bruke solcelle er best, må jo ha en stoor batteribank, innverter som alltid må stå på og store paneler, På kort sikt fint, men et par uker u. sol må aggregat til pers. Gass kan stå på fra søn. ettermiddag til neste uke uten at det koster skjorta. Trygt er det og, og stillegående.

Røilern

Hei Petter'n

Gode argumenter dette også, det hele kommer nok an på en blanding av smak og behag, litt økonomi, om du har kapasitet nok i ditt solpanel anlegg og om inverter er tilgjengelig.

Selv synes jeg det er fasinerende å....:
- Kunne kjøpe et std 220v skap til en akseptabel pris, gass skapende er så dyre.
- Slippe å kjøpe og frakte gass - 20-30 kr kiloen koster det vel også
- Utnytte investeringen i solpanel/er og la solen jobbe "gratis"

Et kjøleskap som er godt isolert og som står lukket og urørt mellom to helger bruker nok vesentlig mindre gass eller strøm enn det som er oppgitt som std forbruk. Jeg har en liten optimistisk forventning om at forbruket er godt under 20ah på de beste 220v skapene i en slik "mellomhelg" periode.

Med en MPPT regulator og 160w solpanel så kan man produsere 20ah på en overskyet dag, jeg produserer 40ah på mine 320W på overskyede dager -  Men ikke i mørke om vinteren selvfølgelig ;-)

Jeg må nesten innrømme at det er mer fristende å kjøpe flere solpanel hvis man har plass på hytteveggen vel og merke, enn å kjøpe et dyrt gass skap. Et 140W panel koster jo nesten ikke mer enn differansen mellom et gass- og et 220V- skap. Eller tar jeg feil her?

Lykke til til alle som måtte stå forand valgets kvaler.







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Gasskap er dyrt ja, men mitt gamle Sibirskap holde koken ette 20 år, helt tyst er det også... men det er vel ikke kompressorskap?

Tøffa forbi ei hytte, trodde ikke mine egne øyne...5-6-7 paneler på hytta.
Og så jeg som kun  har et 60w panel og på min andre runde m. batterier, de første holdt i 12 år !

Karin

Mye interessant i denne tråden.
Vi vurdere 220V skap - ble litt bekymret med tanke på at det ikke tåler kulde?

http://www.byggehytte.com/2012/04/24/hyttestrom-flere-betraktninger/

Noen som har erfaring?

Amatøren

Er selv litt skeptisk til kompressorkjøleskap i hytte som får minusgrader om vinteren mellom besøkene, men alle utsagn jeg har fått, er at det er kulde ved drift (under 0oC) som er problemet. Ingen har avkreftet at det går an å lagre det i minusgrader når det er avslått, men heller ikke fått det bekreftet.

Foreløpig konklusjon fra meg er at det går å lagre kompressorkjøleskap ved minusgrader, men må ikke settes på før det har blitt pluss grader i hele kjølesystemet. Spesielt viktig at kompressoren er
"gjennomvarm" - over 0oC.

Ser ut til at jeg går for noe slikt i løpet av 2-3 år. Foreløpig har jeg et strømsluk av en kjøleboks (45l. volum) som går på 12V.


Andre med erfaring med "vinterlagring" av avslått kjøleskap?
Man lærer så lenge man lever.


Røilern

Ingen tvil om at lagring i minusgrader går bra, det er omgivelsestemperatur ved drift som er problemet. En dyktig tekniker hos Bosch forklarte at det er to årsaker. Dagens kjølemedium ikke er laget for å fungere i lave temperaturer, og oljen i motoren er ikke "vinterolje" og følgelig er den seig og motoren går tregt intill oljen har fått opp tempereturen.

Det er heller ingen tvil om at et slikt skap kan startes opp når det har nådd en temp på 5-10 grader. Noen sier 10C°, andre 5C°

Leverandørenes forsiktighet her går særlig på at kjøring av motor med kald olje reduserer levetiden på skapet (antallet timer motoren kan gå). Jeg må innrømme at det kanskje ikke er så interresant på en hytte hvor skapet uansett bare skal være i drift deler av året.

Min løsning på problemet blir å sette kjølevarene i det "iskalde" skapet ved ankomst til hytta, og vente med å starte det opp til det har nådd 5 grader. Et enkelt digitalt termometeret med sensorer festet på motoren tenkte jeg skulle hjelpe meg til å avgjøre start tidspunktet. For de mer avanserte kunne man jo tenke seg å ha en termostat på 220V kursen da er man på den sikre siden om man skulle "glemme" og fyre ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Et annet råd dersom du velger kombiskap:  Velg et skap med to kompressorer - en for frys og en for kjøl.  Ved temperaturer under ca 10 grader vil kompressoren til fryseren fortsette å jobbe mens kjølen stopper/jobber sjelden.  Med kun en kompressor kan du risikere at fryseren tiner fordi sensoren gjerne styres av kjøle delen.  Når temperatur i kjøleskapet er OK vil ikke kompressor starte og følgelig får ikke fryseren tilstrekkelig kjøling.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Sitat fra: Leppa på februar 27, 2011, 16:02:05
Jeg tenkte på kjøleskap på 220V som bruker extremt lite strøm.
Har et fra før, og det funker greit med sinusinverter. Det trekker veldig mye i startfasen. Når det går på 1000w aggregat, er det nesten så agg. stopper når kjøleskapet starter. Et kjøleskap uten kompressor, er heller ikke så nøye med temp i rommet. Finnes det ikke absorbsjons kjølesk på 220/12V?

Jeg har akkurat installert et Bosch under benken skap som er ganske energieffektivt. Det er et A++ skap som har et årsforbruk på 94Kwt. Inverteren belaster batteribanken med   4 - 4,5 A når motoren går (ca 55W), men ved oppstartstidspunktet så ser jeg at det kan trekke så mye som 125A fra batteriet. Jeg målte også mindre tall, men 90A er vanlig. I noen tilfeller ser jeg ingen stor "peak" i belastningen.

125A er jo mer enn 1500W og da får nok et 1000W aggregat eller 1000W inverter problemer med å levere nok startstrøm til motoren.

Utfordringen er at du på motorskap (vanlige kjøleskap) må ha en inverter som er kraftig nok til å levere startstrømmen selvom forbruket er så lavt som 55W.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

En liten oppdatering etter noen måneder med 220V kjøleskapsdrift i en solcellehytte.

Bosch underbenken skapet fungerer flott. Vi slår det på når vi kommer opp på fredagen, og iløpet av kort tid er skapet kaldt. Strømforbruket for helgen når vi forlater hytta på søndag har skjønnsmessig steget med 40-50 Ah. Som forventet. Oppstartsstrømmen er fortsatt i området 100A = 1200-1300W når motoren starter, men varer bare et sekund, Kravet til inverter er ikke ubetydelig.

Et tidligere trådinnlegg nevner støy som en mulig ulempe ved 220V motorskap. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret selv intill jeg traff en flink dame hos Elkjøp på Kongsberg som gjorde meg oppmerksom på at en av de store forskjellene mellom billige og dyre kjøleskap er støynivået. Bosch skapet jeg hadde funnet frem til lå langt under de billige skapene. Skapet går så stille at det nesten ikke er mulig å høre der det står under benken.

Nå gjenstår det bare å se om det overlever vinteren?


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Karin

Sitat fra: Røilern på september 29, 2012, 07:47:40
En liten oppdatering etter noen måneder med 220V kjøleskapsdrift i en solcellehytte.

Bosch underbenken skapet fungerer flott. Vi slår det på når vi kommer opp på fredagen, og iløpet av kort tid er skapet kaldt. Strømforbruket for helgen når vi forlater hytta på søndag har skjønnsmessig steget med 40-50 Ah. Som forventet. Oppstartsstrømmen er fortsatt i området 100A = 1200-1300W når motoren starter, men varer bare et sekund, Kravet til inverter er ikke ubetydelig.

Et tidligere trådinnlegg nevner støy som en mulig ulempe ved 220V motorskap. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret selv intill jeg traff en flink dame hos Elkjøp på Kongsberg som gjorde meg oppmerksom på at en av de store forskjellene mellom billige og dyre kjøleskap er støynivået. Bosch skapet jeg hadde funnet frem til lå langt under de billige skapene. Skapet går så stille at det nesten ikke er mulig å høre der det står under benken.

Nå gjenstår det bare å se om det overlever vinteren?




Vil bare minne om at du ikke må skru på kjøleskapet ditt før det er en ca 12 grader i rommet det står i. Hvis du skrur på kjøleskapet når det er minusgrader i hytta f.eks. risikerer du å ødelegge kjøleskapets motor. Vi har også et 220 V kjøleskap som hittil har fungert aldeles perfekt  :D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod