Skal over til 230v fra gammelt 12v anlegg

Startet av Hod, juni 13, 2012, 15:15:53

Hod

Hei alle sammen,
jeg har kjøpt en gammel hytte og bygget denne noe ut.
Den hadde tidligere ett helt standard 12v sundwind(tror jeg) 60w solcellepanel og regulator.

Etter å ha snakket litt med naboen som er lærer innen elektrofag ble jeg overbevist om at når jeg nå først skal legge nye ledninger, så legger jeg like så godt 230v over hele hytta.

Per i dag så er ikke forbruket av strøm så veldig stort så jeg tenker ett anlegg som kan bygges ut ettersom behovet for mere strøm kommer.

Dette har jeg av deler i dag:
ett 60w solcelle panel fra ca 1995.
En regulator fra ca 1995
Et kina aggregat som var med hytta når den ble kjøpt, står 4500 men tror ikke det leverer særlig mer enn 2000w.
Kjøpt meg ett nytt agm batteri på 290at.

Det jeg lurer litt på er om noen har herfaring med disse kombi apparatene fra victron og studer.

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=432&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=31

og http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=957&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=36


Vet noen om victron slipper aggregat strømmen direkte ut på nettet når dette går? slik at man kan belaste nettet mere når aggregatet går, slik som studer har?
Lurer også på om victron multiplus har autostart av aggregat? har et vanlig bygg aggregat i dag men har lyst på et honda eu 30 når økonomien tillater det.

Siden solcellepanelet er gammelt og lite tror jeg at dette kan bli koblet opp og stå for "vedlikeholdslading" mens det er aggregatet som får jobben med å lade batteriene ettersom de blir tappet. Kan evt kjøpe ett større panel siden.

Er dette veien å gå eller tror dere at det er mer hensiktsmessig å gå for nye paneler, mppt, minst ett batteri til, enkeltstående inverter, c-tek lader?



300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Geiri

Hadde Victron multi før.
Den har Passthrough på aggregat/landstrøm.
Den kan også programmeres til autostart av aggregat.
Ville hatt mer panel og batteri for å slippe aggregatkjøring, som medfører behov for å ha drivstoff, service og vedlikehold i bakhodet hele tiden.
Samt at det fremdekles ikke finnes lydløse aggregater.

erstokke

Victron kan programmeres til å starte aggregatet når a) lite strøm igjen på batteriet og b) når forbruket via 230v blir for stort.

For å starte aggregatet automatisk, må aggregatet støtte dette. Ville sjekket EU30 grundig mht automatchoke - tror det kan leveres som ekstrautstyr på den. EU65is er fullstendig forberedt for fjernstart/stopp. Honda EU-serie er nydelige aggregater.

Hod

Skal sjekke ut dette med autochoke i helga  :)
Må ta dette litt gradvis, har ikke økonomien til å kjøre på med paneler batteri inverter/lader, aggregat med enn gang.

Driver å ser på inverter for evt å gjøre det enkelt i starten å utvide etterhvert. Hvilket utstyr er det som trenger perfekt sinus?
Leser på nett at stort sett det eneste som trenger dette er microbølgeovner og uorginaleladere til laptops(de orginale fungerte stort sett). Kan jo inngå ett kompromiss her med å oppgradere paneler, regulator, ett batteri til og bruke en modifisert inverter noen år.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Det er viktig å prioritere dimensjoneringen av de dyre tingene som ikke så lett kan oppgrades etterpå.

Etter min vurdering er det:

1) Batteribank. Oppgradering etterpå anbefales ikke av produsentene.
2) Inverter. Selvom Victron har en modulbasert løsning som kan sammenkoble mange enheter for derigjennom å få mer effekt så tror jeg dette mest er laget for løsninger fra 3Kw og oppover.
3) MPPT regulator - stor nok for alle panlene du kommer til å kjøpe i fremtiden.

Selv så kjøpte jeg en 1 år gammel Victron 3000/120 på "finn.no" i Holland. Beltalte ikke mer enn for en ny 1600/70 og angrer ikke på det. En slik størrelse håndterer fint stort elektoverktøy som sirkelsager, og støvesuger, vaffeljern, mikrobølgeovn osv.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Sitat fra: Røilern på juni 15, 2012, 19:45:16
3) MPPT regulator - stor nok for alle panlene du kommer til å kjøpe i fremtiden.

Selv har jeg MPPT modulsystem fra Phocos.

Har omtalt det litt her inne og på Digitalhuset.
Man lærer så lenge man lever.

Hod

Da går jeg iallefall for ett batteri til, er da oppe på 580at, 147kg med batteri!
Ellers ser jeg på disse victron systemene, skjønner ikke helt hva som er forskjellen mellom easyplus og multiplus systemene. Kan se ut som easyplus er laget mer for båtbruk ift at de har en kurs som kun drives når det er aggregat/landstrøm og en kurs nr 2 som drives av batteripakken. Noen som vet mer konkret hva forskjellen er?

Tror jeg ender på 12/1600/70, skal kun brukes til ledbelysning, ledtv, evt tenning av parafinovn, drift av vannpumpe og ett par mobilladere og en router. kan vel drive en liten støvsuger på  om jeg ikke prøver alt likt?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Victron har inført noen nye betegnelser, easyplus het tidligere compact tror jeg.

I tillegg til å være mer kompakt, så har den også innebygget sikringstavle.  

Kontinuerlig drift er lavere enn normal på slike invertere og avhengig av temp. Tror 1600/70 takler 3000W peak, men ikke mer enn 1300W kontinuerlig ved 25° så du får holde deg unna "super turbo" støvesugeren på 1400W.

Muliplus enhetene kan sammenkobles og gir rom for gradevis oppbygging, helt fra 800W såvidt jeg kan se.

Victron skriver:
EasyPlus 12/1600/70


The Phoenix EasyPlus is a multifunctional energy system consisting of a powerful sinewave inverter, a sophisticated battery charger, a high speed AC transfer switch and AC distribution in a single light weight and
compact enclosure. The system has been designed for those who want to enjoy the comfort and freedom of a complete energy system without spending time on the installation of separate components and difficult
technical procedures.


Og om Multi:

MultiPlus 800VA - 5kVA


Multi-functional
The MultiPlus is a powerful true sine wave inverter, a sophisticated battery charger that features adaptive charge technology and a high-speed AC transfer switch in a single compact enclosure. Models range from 800VA to 5000VA per module.

Unique PowerAssist feature
The MultiPlus will prevent overload of a limited AC source. First, battery charging will automatically be reduced when otherwise an overload would occur. The second level will boost the output of a generator or shore side supply with power taken from the battery.

Uninterrupted AC power (UPS function)
In the event of a grid failure or shore or generator power being disconnected, the inverter within the Multi is automatically activated and takes over the supply to the connected loads. This happens so fast (less than 20 milliseconds) that computers and other electronic equipment will continue to operate without disruption.

Virtually unlimited power thanks to parallel operation
Up to 6 Multi's can operate in parallel to achieve higher power output. Three phase or split phase operation is also possible. Please check our datasheets to see which models have paralleling, three-phase and split phase capabilities.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hod

Da har jeg kjøpt eu20. Er såpass ung at jeg kan gå ut å starte hondaen i blant ;)

Har noen erfaring med waeco combipower 2012?  Evt waeco generelt?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Hod

Handlet meg likegodt waeco`n. Blir spennende å se hvordan den fungerer. Selgeren  annbefalte meg å gå opp i 1000ah batteribank fordi gel batteriene ikke burde lades ut mer en ned til 60% av kapasiteten(unngå dyputladning), dvs at jeg pr i dag kun har 232 ah jeg kan bruke før evt aggregaten må startes(580ah bank).

Hvis jeg forstår ting rett så vil det si at jeg har 232*12= 2784w i banken som jeg kan bruke(ser bort fra tap i inverter, temperatur, utladningstid).
Inverteren er på 2kw men tror jeg jevnt maks ligger på 500w i korte perioder, kanskje 100-150w når jeg ser på tv, ellers lite forbruk.

Spørst om det ikke blir 2 batteri til.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

erstokke

Blir sikkert bra dette! Waeco er kjent merke fra båtinstallasjoner mm.

Da ender du opp med omtrent samme kapasitet som jeg har (Victron 2000w og 1000Ah batterier).

Hod

bumper denne back to life!

Da er anlegget mitt oppe å går. Eu20i i enden av uthuset på maks guffe høres knapt fra verandaen på hytta. Fått koblet opp inverteren, men sleit lenge med at jeg ikke syns den lada skikkelig, fant ut at den sto med 3A på inngangen fra agregatet og dermed ikke fikk utnytta rundt 700w, ikke rart støvsugeren dro strøm fra batteriene når jeg kjørte den i gang. Har nå fått endret dette til 10A på inngangen og da lades batteriene med 90A(litt usikker hvor mye 580AH skal lades med, har mulighet for 100AH lading via innverter). Har lagt 230v til soverom og til kontakt på teknisk rom sålangt, blir nok kjøkken og stua til sommeren, ellers er det 12v "nattkurs" på soverom til belysning.

Har ikke oppgradert solcellepanelet så pr i dag så lades batteriene kun via aggregat, planer om 280w panel og MPPT til sommeren, regner med dette holder til mitt forbruk.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

OS

Sitat fra: Hod på februar 26, 2013, 10:15:10
bumper denne back to life!

Da er anlegget mitt oppe å går. Eu20i i enden av uthuset på maks guffe høres knapt fra verandaen på hytta. Fått koblet opp inverteren, men sleit lenge med at jeg ikke syns den lada skikkelig, fant ut at den sto med 3A på inngangen fra agregatet og dermed ikke fikk utnytta rundt 700w, ikke rart støvsugeren dro strøm fra batteriene når jeg kjørte den i gang. Har nå fått endret dette til 10A på inngangen og da lades batteriene med 90A(litt usikker hvor mye 580AH skal lades med, har mulighet for 100AH lading via innverter). Har lagt 230v til soverom og til kontakt på teknisk rom sålangt, blir nok kjøkken og stua til sommeren, ellers er det 12v "nattkurs" på soverom til belysning.

Har ikke oppgradert solcellepanelet så pr i dag så lades batteriene kun via aggregat, planer om 280w panel og MPPT til sommeren, regner med dette holder til mitt forbruk.

Vil tro at lading med 100A går fint på en batteribank på 580Ah. Jeg har selv to concorde 305Ah batteri i parallell og de tåler fint 200A til sammen selv om jeg aldri har ladet med mere enn 75A.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Maks ladestrøm bør fremgå av dokumentasjonen til batteriene dine. AGM batterier tåler typisk 0.3C hvor C er batteriets kapasitet. Verd å merke seg er at Kapasiteten C varierer avhengig av hvor fort du tapper batteriet. Norske hyttebutikker benytter gjerne batterkapasitet over 100 timer som mål. Dvs, hvor mange Amp timer kan batteriet levere hvis det tappes ned til null over 100 timer?

Mine "290"At batterier leverer bare 200At ved den mer internasjonale 20 timers belastningen, og det er denne kapasiteten som skal multipliseres med 0.3 for å beregne maks ladestrøm. Altså i mitt tilfellet tåler hvert batteri 60A.

Har du passet på å konfigurere ladern til din batteritype, og lagt inn f.eks temp kompensering av spenning?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Sitat fra: Hod på februar 26, 2013, 10:15:10
Da er anlegget mitt oppe å går. Eu20i i enden av uthuset på maks guffe høres knapt fra verandaen på hytta. Fått koblet opp inverteren, men sleit lenge med at jeg ikke syns den lada skikkelig, fant ut at den sto med 3A på inngangen fra agregatet og dermed ikke fikk utnytta rundt 700w, ikke rart støvsugeren dro strøm fra batteriene når jeg kjørte den i gang. Har nå fått endret dette til 10A på inngangen......

EU20i og 10A på inverterinngang, der kan du gå på en stygg bommert med overbelastning.

EU20i har 1600VA (VA = Watt når spenning og strøm er i fase - Ved induktive og  kapasitive belastninger er ikke strøm og spenning i fase) kontinuerlig belastning og 2000VA maks belastning.

Jeg ville satt maks strømtrekk fra aggregat (inn på inverter) til det aggregatet leverer kontinuerlig og det blir 1600VA / 230v = 6,96A

Vil dermed anbefale deg å vurdere settingen på inverteren din.
Man lærer så lenge man lever.

Hod

Aiai, det må jeg få endret på! Takk for tipset Amatøren, skal få endret på dette neste gang jeg er på hytta, blir nødvendigvis 7A siden det ikke er desimaler på innstillingen :)
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Hod

Sitat fra: Røilern på februar 26, 2013, 18:52:20
Maks ladestrøm bør fremgå av dokumentasjonen til batteriene dine. AGM batterier tåler typisk 0.3C hvor C er batteriets kapasitet. Verd å merke seg er at Kapasiteten C varierer avhengig av hvor fort du tapper batteriet. Norske hyttebutikker benytter gjerne batterkapasitet over 100 timer som mål. Dvs, hvor mange Amp timer kan batteriet levere hvis det tappes ned til null over 100 timer?

Mine "290"At batterier leverer bare 200At ved den mer internasjonale 20 timers belastningen, og det er denne kapasiteten som skal multipliseres med 0.3 for å beregne maks ladestrøm. Altså i mitt tilfellet tåler hvert batteri 60A.

Har du passet på å konfigurere ladern til din batteritype, og lagt inn f.eks temp kompensering av spenning?

Inverteren er satt opp med lading av agm batterier samt at den har temperaturføler plassert på ene polen på batteriet.
Jeg har kjøpt denne å bruker den som sikring mellom inverter og batteriene.
http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsholder-25232/

Fjernkontrollen til inverteren gir en oversikt over hvor mye A som til enhver tid dras fra batteriene eller via inverterinngangen, men viser ikke ladestrømmen, tror dere dette er normalt?
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

OS

Sitat fra: Hod på mars 01, 2013, 08:53:02
Fjernkontrollen til inverteren gir en oversikt over hvor mye A som til enhver tid dras fra batteriene eller via inverterinngangen, men viser ikke ladestrømmen, tror dere dette er normalt?
Ja det tror jeg er normalt. Jeg bruker en egen batterimonitor ("tankmåler") til dette. De finnes i flere prisklasser og en av de rimelige er Bogart Trimetric (http://www.bogartengineering.com/products/TriMetric). Sunwind selger noen fra Victron som jeg har hørt skal være veldig bra.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hod

Nå sitter jeg  hytta og skjønner lite, combipower inverteren har en tretrinns lade syklus for, siden jeg skal lade med aggregat så er tidsbruken litt viktig, har lat aggregatet stå å gå i to timer uten at den har gått over i fase to som er selve bulkladingen, har jeg kjøpt katta i sekken, hvor lang tid skal det ta å lade en 580ah bank. Spenningen nå er på 12.5, så fullladet er de ikke! Frustert!
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Heisann

Trenger en liten oppfriskning på utstyret ditt for å kunne hjelpe.

Men uansett så er den første fasen den vi kaller bulk, her stiger spenningen mens strømmen er konstant. Når spenningen har nådd 14,5V (ish) så kommer absorpsjonfasen, nå er spenningen konstant og strømmen avtar.

Hvis du har 12,5V etter 2 timer så tror jeg det er noe galt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Hod på mars 28, 2013, 13:45:55
Nå sitter jeg  hytta og skjønner lite, combipower inverteren har en tretrinns lade syklus for, siden jeg skal lade med aggregat så er tidsbruken litt viktig, har lat aggregatet stå å gå i to timer uten at den har gått over i fase to som er selve bulkladingen, har jeg kjøpt katta i sekken, hvor lang tid skal det ta å lade en 580ah bank. Spenningen nå er på 12.5, så fullladet er de ikke! Frustert!
Og hva gjør laderen din i fase 1?

Å lade en så stor batteribank tar lang tid! Jeg har selv en batteribank ca. på størrelse med din som var tom i dag tidlig (spenningen var 9,8V). Jeg har kjørt aggregat med 50A lader nesten i hele dag og det var ikke 50% ladet engang kl 18. Men det er ikke uventet:

Nå vet ikke jeg hvor stor laderen din er men la oss anta 50A med temperaturkompensering. Med bulk og 100% effektivitet ville det da ta ca. 11,5 time å lade 580Ah. Nå er lading av batteri ikke 100% effektivt. De beste batteriene greier å lagre ca. 95% av ladingen de får. Så vil batteriene lades i bulk bare opp til ca. 50% (min erfaring) og deretter vil strømmen batteriene tar i mot gå ned betraktelig.

Så jeg vil anta at med en 50A lader vil det ta mellom 15 og 20 timer å lade din batteribank. Er batteriene dine kalde og laderen ikke har temperaturkompensering vil den sannsynligvis aldri bli ferdig!

EDIT: Ser at du har 100A lader med temp kompensering. Da vil jeg anta at det tar 10-12 timer å lade batteriene dine fra null. Det er bare i bulk en stor lader får yte sitt fulle. Resten av tiden er det batteriene som styrer strømmen.


Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hod

På tide med en oppdatering!

Nå har jeg bestilt EP Solar Tracer MPPT med tilhørende 200w panel fra sparelys. Imponert over behandlingstiden, 3 virkedager fra bestilling til mottak. Bestilte med display og 10m med 10mm2 kabel. Ser fra mitt gamle panel at det er sikring på ledningen fra panelet til regulatoren, men kan ikke se å finne svar på dette nå er innebygget i regulatorene siden jeg ikke finner noe på nettet som tyder på at jeg må montere sikring på solcelle inngangen selv.

Gleder meg til helgen!
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Hod

Lite spørsmål!
Kan jeg la agregatet stå på auto hastighet når jeg vil lade?
Grunnen til at jeg lurer er at kombinvertern bruker flere timer i pulsmodus før den begynner bulkladingen, jeg har jo lagt inn 7a på inngangen så den vil i mitt hode da øke belastningen på agregatet automatisk. Frustrerende om agregatet må gå max i 2-4timer dør bulk prosessen fungerer.

Fortsatt god helg!
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Hvis inverteren din Aksepterer strømmen fra aggregatet så burde det gå bra.

Opplever du at inverteren ikke gibulk lading med en gang?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hod

Ja,  det er 6trinns ladesyklus på den. Har tidigere latt aggregatet gå i 4timer uten at den har gått over i bulkfase. Rimelig frustrerende! Jeg prøver i dette øyeblikk! Full Tv kveld på hytta,  finale i skal i vi danse siersamboeren,
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod