Hvordan montere Victron MultiPlus 12V/3000W /16 A opplegg..?

Startet av Antlas, juli 25, 2013, 20:40:14

Antlas

Forsøker å legge opp strøm i gammel hytte "off grid", på 1000 moh, uten vei. Plasseringen er midlertidig, da hytta skal restaureres; har nå satt opp et "byggestrømstativ" (se vedlagt bilde), men har spørsmål om koblinger...

Utstyr:
Honda EU 20i strømaggregat
Victron MultiPlus 12V/3000W /16 A
Victron battery monitor BMV-600
Victron AGM deep cycle batterier 200A x 5: totalt 1000 amp
2x 80w eldre solcellepaneler
eldre 12 amp analog regulator
eldre "ring hytta varm"
Wallas 4000w (plassert 10 meter fra strømsentral!)

Mange spørsmål:
1) Victronboksen skal jordes; hvor mange kvadrat kabel trengs og hva kan brukes som jordingsspyd?

2) I instruksen til Multiplus står det at +kablen skal ha sikring; hva passer dette opplegget og hvordan gjør en det; tror det er 2x70kvm +/-kabler fra boks til batteribank.

3) Batterimonitoren skal ha montert en "Shunt" på negativ krets; kan den like gjerne monteres mellom to batterier i banken (dvs 1x50kvmkabel) eller mellom boks og bank (dvs 2x70kvm kabel)?

4) Hvordan koble batteribanken best? Leser i Sunwinds katalog at en ikke kan koble mer en tre batterier i bank (om en ikke har Rolls da); her er det snakk om 5 stk/1000 amp. Når banken er koblet lurer jeg også på hvordan tilkoblingene best kan skje: skal ladestrøm fra solcelle og de fire kablene fra Mulitpluss spres mest mulig, eller samles mest mulig..?

5) Lang vei til Wallas (10 meter; krever 10 kvm kabel): Er det lurt å benytte et ekstra batteri (har et ekstra 100 amp liggende, som tidligere har dratt Wallasen), som plasseres rett ved Wallasen også lade dette via Multiplussens mulighet til å lade startbatteri? Vil ekstrabatteriet da holdes i form hele tiden via Multiplussen? Har "ring hytta varm koblet direkte til Wallasen. Hva skal evt kvadratet på ladekablene da være?

6) Strømaggregat: Vet aggregatet er litt knapt og uten mulighet til fjernstart. For å starte dette setter en på choke, åpner for luft i bensinlokket, vrir en bryter til "på" (strøm?) og drar i snora. Vil det være greit å beregne bensinmengden i tanken; starte aggregatet når en reiser fra hytta og bare la det gå til det da går tomt for drivstoff...?

7) Har testet nå litt på 12v og strålende vær og ekstremt lavt forbruk; solcellene lader (nesten) 8 amp på det beste. Ladestrømmen er mellom 14 og 15v / 100% og laderen synes å slå seg av inni mellom ved maks sol. Om jeg lader frakoblede enkeltbatterier m/Biltemas digitale instrument får jeg 13,3 volt; det kan da ikke være riktig, er ikke maks 12,8!?

8) Er det å koble dette slik som på bildet veldig ureglementert..?

Mange spørsmål; håper på innspill!

(skal opp igjen i begynnelsen av august forsøke å få det ferdig -og førsøke det på en 45cm oppvaskmaskin: det gikk ikke bare på aggregatet...)


Røilern

Heisann

Spennende dette.

Punkt 0) Sinnastrøm = 220V -> Utføres av elektriker - punktum

Mange spørsmål:
1)Jordes som et vanlig sikringsskap, 6-8mm2 tipper jeg

2) Du må kjøpe en egnet 400A sikring - stor klump, ikke automat. www.maritim.no har slike.

3) Må monteres mellom batteri og inverter

4) Paralellkobling av batterier bør for enhver pris unngås. Det er nesten ikke mulig å sørge for at de lades og belastes likt. Det er derfor det finnes 1000Ah 2V batterier. Da får man en serie med batterier på 12V.

Men, når du først har 5 stk 200A så må du passe på kablingen. Finnes endel om dette på nettet, men fant det ikke i farten. engelske Googlesøk kan hjelpe deg

5) Gi f. i det ekstra batteriet. 12V 10-15A kan forskynes med tykk kabel. Hvor tykk utfordrer jeg deg på å finne ut selv. Dette må du uansett kunne for å kable noe som helst i 12V. Victron har en App som kan hjelpe deg ;-)


6) Tja, det skulle jeg tro, alternativt kan du bruke Victronen til å stoppe aggregatet  når batteriet er fullladet, litt tricky men ikke umulig. Pass på å sette Inverteren i kun lademodus for å redusere egetforbruket til inverteren. Men husk, den er ikke 0.

7) Hvis solpanel regulatoren din ikke kan justeres til å gi nøyaktig den spenningen som batteriene må ha, skal du ikke bruke den. Du ødelegger batteriene dine!!!
Ladespenningen på batterier er noe helt annet spenningen som et fulladet batteri har. Ladespenningen skal bl.a kompenseres ved forskjellige temperaturer.  


Les energy unlimted boka til Victron Energy så finner du de fleste svarene.

Hvor mye Watt trekker oppvaskmaskinen? Multiplus'en kan supplere aggregatet med ekstra energi fra batteriene, men husk at 1000Ah med 12V batteri ikke skal tappes ned med mer enn 50%, det gir 500Ahx12V = 6Kw/timer, inverteren din har vel ca 90% effektivitet, det gir ca 5,4Kw/t, men da er også batteripakken din flat. Husk forøvrig at 3000W fra inverteren er 3000W/12V = 250A med strøm, det er mye strøm og krever en meget tykk kabel, 90kvadrat og den kan ikke være mer enn en meter.


En liten kommentar til slutt, 160W paneler på 1000Ah batteripakke er ganske puslete, særlig hvis du kjører de via en PWM regulator, da mister du 20-30% av energien i forhold til en MPPT regulator. Proffgutta vil hevde at de bør lades med 0.1C hvor 1C=1000A. Det er ikke lett i den norske fjellheimen, men indikerer at 160W er mye for lite.

Håper du kan bruke dette til noe.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Antlas

Takk for tilbakemeldinger!

0) Sinnastrøm / 220v: ja, her er det jo bare snakk om det tre korte gummikablene; to ut og en inn i Multiplusen for "byggestrøm i første omgang..

1) Jording: Skjønner dette er et langt spyd (1,5meter) eller rundt hele hytta..; det kan kanskje falle sammen med kommende drenering. Det finnes en nedgravd 800l ståltank m parafin og fåfyllingsstuss rett ved; leste at det skulle være bra mulighet for jording...? http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/36248-kabel-fra-jordforbindelse-til-sikringsskap.html

2) Sikring; flott!
http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/sikringer/sikring-400-a-anl-sp-75-12

3) Ok.. da får jeg kutte det fire grove (70mm2) kablene rett under multiplussen; skal uansett bli ganske kompakt dette. Skulle tro en taper mye ledeevne i disse overgangene..

4) Kobling av batteribank: Flott!
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

5) Ekstra batteri for Wallas: Uten ekstra kabel må den være 10 kvm for 10 meter. Wallasen krever mye startstrøm, deretter bare litt til parafinpumpen. Det er jo innebygget funksjon for lading av startbatteri i Multiplussen (antagelig for vedlikeholdslading av aggregatets startbatteri); vil det ikke da være kurrant å lade opp "startbatteriet" til Wallasen med en tynn ledning..?

6) Høres skummelt ut å gå fra aggregatet..., men en blir kanskje vant med det..

7) Men jeg må jo få solstrømmen inn på batteriet på en måte. Trodde først det kunne gå via Multiplussen, men slik ser det ikke ut. Har tanker om at en kunne hatt flere paneler, eller helst en vindmølle.. Men det er vel lett å utvide etterhvert. Det har jo noe med forbruk å gjøre også; så langt er det lavt.
Dette må jeg se mer på..: "160W paneler på 1000Ah batteripakke er ganske puslete, særlig hvis du kjører de via en PWM regulator, da mister du 20-30% av energien i forhold til en MPPT regulator. Proffgutta vil hevde at de bør lades med 0.1C hvor 1C=1000A. Det er ikke lett i den norske fjellheimen, men indikerer at 160W er mye for lite."
Nå benyttes vel følgende; http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=4&pid=313

8.) Oppvaskmaskin; dette eksperimentet er jeg spent på! Har en eldre Bosch; noe slikt; http://www.expert.no/plasseringunderbenk/boschspu53e02skoppvask45cm/p/5057/ Redd det fryser, men skal ha i frostveske i bunn og slange. Den skal bruke 9 liter vann og omtrent 800wt. Det gikk bra i ca 30 min med aggregatet på "hare" / 1600watt, men så økte turtallet ved oppvaskmaskinens forsøk på noe, gjentatte ganger. Det vil vel si at den trengte mer en 2000w i perioder. Sunwind sa noe om at den typisk trengte 2000-2200w i kneiker. Det neste blir å forsøke å koble den til den utgangen av Multiplusen som krever at aggregatet går; dvs 3000w i korte perioder.

Håper på flere tips; veldig nyttig for meg dette!


Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 26, 2013, 10:29:45

3) Ok.. da får jeg kutte det fire grove (70mm2) kablene rett under multiplussen; skal uansett bli ganske kompakt dette. Skulle tro en taper mye ledeevne i disse overgangene..

5) Ekstra batteri for Wallas: Uten ekstra kabel må den være 10 kvm for 10 meter. Wallasen krever mye startstrøm, deretter bare litt til parafinpumpen. Det er jo innebygget funksjon for lading av startbatteri i Multiplussen (antagelig for vedlikeholdslading av aggregatets startbatteri); vil det ikke da være kurrant å lade opp "startbatteriet" til Wallasen med en tynn ledning..?



Ah - du hadde tenkt å utnytte muligheten til to separate batteribanker koblet til Multiplus'en. Det er lurt i båt hvor man har eget startbatteri, på hytta hvor alle batteriene bør være i en bank og lades av solpanelene så er ikke det nødvendig eller så lurt.

Du kan heller ikke lade ekstrabatteriet plassert ved Wallas ovnen fra inverteren, det krever enda tykkere kabler fordi inverteren kan levere 120A!

Jeg har en Cami, den trekker 14-15A ved oppstart, men det varer bare noen minutter. Det betyr at du kan akseptere en ledning med liten sikkerhetsmargin, for tynn kabel gir to utslag, spenningsfall og varme. Er batteriene dine oppladet kan du akseptere begge deler.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 26, 2013, 10:29:45

6) Høres skummelt ut å gå fra aggregatet..., men en blir kanskje vant med det..


Aggregatet bør du vel uansett montere slik at det kan gå noen timer uten at det er noen sikkerhetsrisiko uavhengig om du er tilstede eller ikke.

Husk at hvis du har "tømt" batteriene dine  så har du brukt 500Ah og selvom Multiplus'en kan levere 120A så betyr det ikke at batteriene dine fullades på 4 timer. I praksis må du regne med det dobbelte særlig hvis du skal sørge for at også de siste 10% med lading - det går nemlig ganske treeeegt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 26, 2013, 10:29:45

7) Men jeg må jo få solstrømmen inn på batteriet på en måte. Trodde først det kunne gå via Multiplussen, men slik ser det ikke ut. Har tanker om at en kunne hatt flere paneler, eller helst en vindmølle.. Men det er vel lett å utvide etterhvert. Det har jo noe med forbruk å gjøre også; så langt er det lavt.
Dette må jeg se mer på.

Nå benyttes vel følgende; http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=6&sc=4&pid=313

Du må ha en egen regulator som kobler solpanlene dine til batteriene, men den må kunne tilpasses til dine batterier. Denne regulatoren fra Sunwind kan ikke lade AGM batterier såvidt jeg vet, har du kjøpt den sammen med batteriene?

Den leverer rett og slett feil spenning. I tillegg er det en PWM regulator som i praksis betyr at selvom panelene dine kan levere 160W får du aldri tak i denne effekten. Panelene dine leverer vel i området 18V og all energi som genereres mellom 14,5V og 18V blir ikke utnyttet. Dette er særlig merkbart i kalde vintermåneder hvor panelene leverer ekstra høy spenning pga kulde. For å utnytte denne energien trenger du en MPPT regulator.

Du må gjerne koble opp en vindmølle i parallell med solpanel-regulatoren.

Hva angår forbruk så vil mye ha mer, det er iallefall min erfaring når man får tilgang til 220V.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 26, 2013, 10:29:45

8.) Oppvaskmaskin; dette eksperimentet er jeg spent på! Har en eldre Bosch; noe slikt; http://www.expert.no/plasseringunderbenk/boschspu53e02skoppvask45cm/p/5057/ Redd det fryser, men skal ha i frostveske i bunn og slange. Den skal bruke 9 liter vann og omtrent 800wt. Det gikk bra i ca 30 min med aggregatet på "hare" / 1600watt, men så økte turtallet ved oppvaskmaskinens forsøk på noe, gjentatte ganger. Det vil vel si at den trengte mer en 2000w i perioder. Sunwind sa noe om at den typisk trengte 2000-2200w i kneiker. Det neste blir å forsøke å koble den til den utgangen av Multiplusen som krever at aggregatet går; dvs 3000w i korte perioder.


Victronen burde kunne levere all strømmen til oppvaskmaskinen. 800wt av batterienes kapasitet på på 5400wt er kanskje akseptabelt. Hvis du starter opp aggregatet mot slutten av syklusen burde du kunne finne en fin balanse hvor aggragat kjøretid reduseres til et minimum. 800wt krever teoretisk 1200wt fra aggregatet og da burde det holde med 30-35min
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

5)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:15:13
Ah - du hadde tenkt å utnytte muligheten til to separate batteribanker koblet til Multiplus'en. Det er lurt i båt hvor man har eget startbatteri, på hytta hvor alle batteriene bør være i en bank og lades av solpanelene så er ikke det nødvendig eller så lurt.

Du kan heller ikke lade ekstrabatteriet plassert ved Wallas ovnen fra inverteren, det krever enda tykkere kabler fordi inverteren kan levere 120A!

Jeg har en Cami, den trekker 14-15A ved oppstart, men det varer bare noen minutter. Det betyr at du kan akseptere en ledning med liten sikkerhetsmargin, for tynn kabel gir to utslag, spenningsfall og varme. Er batteriene dine oppladet kan du akseptere begge deler.

Ja, det er så mye som 120A på ladingen til startbatteriet også ja; det blir vel i overkant for et 100 amp batteri og tykke kabler igjen (se vedlagt bilde).
Det er vel lurt som du sier; om jeg legger opp en tykk 12v kabel gjennom hele hytta, som har langstrakt og strømsentral i sydenden, så kan jo den brukes til ulikt og forgrenes.
(har lest tråden deres om 12v versus andre styrker og batteribanker, men jeg får vel holde meg til 12 og 220volt nå som jeg har startet der.)

Antlas

6)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:20:49

Aggregatet bør du vel uansett montere slik at det kan gå noen timer uten at det er noen sikkerhetsrisiko uavhengig om du er tilstede eller ikke.

Husk at hvis du har "tømt" batteriene dine  så har du brukt 500Ah og selvom Multiplus'en kan levere 120A så betyr det ikke at batteriene dine fullades på 4 timer. I praksis må du regne med det dobbelte særlig hvis du skal sørge for at også de siste 10% med lading - det går nemlig ganske treeeegt.

Ja, aggregatet skal kunne gå borti 10 timer på full tank (4,1 liter), men det går vel mindre når det skal yte nok til å ladt 120A. Får svinge meg rundt å kjøpet ett til; de skal kunne parallellkobles til maks 4000w. Forhåpentligvis kan de da sammen gi nok på tomgang.

Antlas

8)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:46:44
Victronen burde kunne levere all strømmen til oppvaskmaskinen. 800wt av batterienes kapasitet på på 5400wt er kanskje akseptabelt. Hvis du starter opp aggregatet mot slutten av syklusen burde du kunne finne en fin balanse hvor aggragat kjøretid reduseres til et minimum. 800wt krever teoretisk 1200wt fra aggregatet og da burde det holde med 30-35min

Skjønte ikke helt siste setning over? Fint om aggregatet kan gå så lite som mulig, men det kommer vel ann på når en vasker opp.. På sommeren er det vel overskudd på strøm, rundt jul underskudd; spennende å se hvordan det blir i intense påsker, forhåpentligvis med pent vær og sol!

Antlas

7)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:36:16
Du må ha en egen regulator som kobler solpanlene dine til batteriene, men den må kunne tilpasses til dine batterier. Denne regulatoren fra Sunwind kan ikke lade AGM batterier såvidt jeg vet, har du kjøpt den sammen med batteriene?

Den leverer rett og slett feil spenning. I tillegg er det en PWM regulator som i praksis betyr at selvom panelene dine kan levere 160W får du aldri tak i denne effekten. Panelene dine leverer vel i området 18V og all energi som genereres mellom 14,5V og 18V blir ikke utnyttet. Dette er særlig merkbart i kalde vintermåneder hvor panelene leverer ekstra høy spenning pga kulde. For å utnytte denne energien trenger du en MPPT regulator.

Du må gjerne koble opp en vindmølle i parallell med solpanel-regulatoren.
Hva angår forbruk så vil mye ha mer, det er iallefall min erfaring når man får tilgang til 220V.
Ja, kjøpte en brukt pakke med batterier, regulator og et solcellepanel; det hadde stått mot en tilsvarende Multipluss og et Robin dieselaggregat; men panel og regulator er helt sikkert en eldre generasjon. Tror ikke måleren går lenger enn 15v nei. Men har sett den lade 8 amp; er ikke det maks av hva en får ut av 160w panel?

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 13:28:32
6)

Ja, aggregatet skal kunne gå borti 10 timer på full tank (4,1 liter), men det går vel mindre når det skal yte nok til å ladt 120A. Får svinge meg rundt å kjøpet ett til; de skal kunne parallellkobles til maks 4000w. Forhåpentligvis kan de da sammen gi nok på tomgang.

120A x 14,5V = 1700Watt (ish) og det er uten tap - Jeg er litt usikker på hvor effektiv Victronen er som lader, men husker jeg ikke feil belaster den aggregatet i området 8-9A når det lader på fullt og det er jo i nærheten av 2000W.

Jeg har skrevet litt om hvorfor jeg valgte et ikke inverter aggragat fra Honda i en annen tråd. Jeg ville vurdert det fremfor å kjøpe et Eu20 til. For samme prisen får du et selvstartende og stille proffaggregat på 5,5Kw. Når man har en så stor inverter som din Victron 3000 vil du aldri behøve å kjøre aggragatet når du trenger "litt" strøm. Litt er da helt opp mot 2000W.

Når du først kjører aggragatet vil du at det skal kunne både levere de 2Kw som trengs for å lade batteripakken, og det som trengs for å drifte oppvaskmaskin eller komfy eller hva det når er du trenger energi til.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 13:44:16
8)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:46:44
Victronen burde kunne levere all strømmen til oppvaskmaskinen. 800wt av batterienes kapasitet på på 5400wt er kanskje akseptabelt. Hvis du starter opp aggregatet mot slutten av syklusen burde du kunne finne en fin balanse hvor aggragat kjøretid reduseres til et minimum. 800wt krever teoretisk 1200wt fra aggregatet og da burde det holde med 30-35min

Skjønte ikke helt siste setning over? Fint om aggregatet kan gå så lite som mulig, men det kommer vel ann på når en vasker opp.. På sommeren er det vel overskudd på strøm, rundt jul underskudd; spennende å se hvordan det blir i intense påsker, forhåpentligvis med pent vær og sol!

Det jeg sier er at hvis oppvaskmaskinen din bruker 800Wt = 0,8Kwt så kan du hente den energien fra batteripakken og ikke kjøre aggregatet i det hele tatt eller bare kjøre aggregatet så mye at du får ladet opp batteriene igjen. La oss for eksemplets del si at oppvaskmaskinen går i en time (og bruker like mye strøm hele tiden - det er selvfølgelig ikke tilfellet) Etter 30min starter du aggregatet, da har du belastet batteripakken med 400Wt, de resterende 400wt som oppvaskmaskinen bruker de neste 30min leverer aggregatet, men i tillegg så  lader det opp batteripakken med de 400Wt som er belastet batteriene. Vips så har du kjørt oppvaskmaskin i en time, men aggregat bare halvparten av tiden. Når du må starte aggregatet for å få dette til å gå i balanse krever når litt prøving og feiling.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 13:54:29
7)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:36:16
Du må ha en egen regulator som kobler solpanlene dine til batteriene, men den må kunne tilpasses til dine batterier. Denne regulatoren fra Sunwind kan ikke lade AGM batterier såvidt jeg vet, har du kjøpt den sammen med batteriene?

Den leverer rett og slett feil spenning. I tillegg er det en PWM regulator som i praksis betyr at selvom panelene dine kan levere 160W får du aldri tak i denne effekten. Panelene dine leverer vel i området 18V og all energi som genereres mellom 14,5V og 18V blir ikke utnyttet. Dette er særlig merkbart i kalde vintermåneder hvor panelene leverer ekstra høy spenning pga kulde. For å utnytte denne energien trenger du en MPPT regulator.

Du må gjerne koble opp en vindmølle i parallell med solpanel-regulatoren.
Hva angår forbruk så vil mye ha mer, det er iallefall min erfaring når man får tilgang til 220V.
Ja, kjøpte en brukt pakke med batterier, regulator og et solcellepanel; det hadde stått mot en tilsvarende Multipluss og et Robin dieselaggregat; men panel og regulator er helt sikkert en eldre generasjon. Tror ikke måleren går lenger enn 15v nei. Men har sett den lade 8 amp; er ikke det maks av hva en får ut av 160w panel?


Ampere er ingen god enhet for å måle energi, det er det watt som er. 160W med solpaneler som er i orden leverer 160W ved 25 grader Celsius. Ved lavere temperaturer kan det faktisk levere mer.

Hvor mange Amp dette blir er avhengig av spenning og om regulatoren kan håndtere spenning fra solpanlene som er høyere enn det batteriene skal ha.

I begynnelsen av ladesyklusen om morningen etter at solen har stått opp kan  batteriene f.eks ha en spenning på 12.5V. Med en PWM regulator og solpaneler som kan levere ca 4,75A hver - Totalt 9,5A så får du bare 9,5A x 12,5V = 118W. Med en moderne MPPT regulator ville du fått 160W. Spenningen ville vært den samme, 12,5V men strømmen ville bli 12,8A.

Ettersom spenningen på batteriene stiger gjennom Bulk syklusen så vil dette tapet bli mindre, og når batteriene er på maks spenning ca 14,5V er det minst. Da vil 9,5A x 14,5V = 138W bli tilført batteriene. 

Din utfordring er at regulator din er gammeldags og kan såvidt jeg vet ikke tilpasses til et AGM batteri. AGM batterier skal ha litt lavere spenning enn vanlige bly batterier. Typisk vil de helst ha 14,3-14,5V når ladingen er ferdig med "Bulk" og går over til pågår i det som heter "Absorption". I absorption fasen holdes spenningen konstant mens strømmen reduseres etterhvert som motstanden i batteriene øker.

For å komplisere dette ytterligere så skal batterier ha kompensering for temperatur forskjeller. I vinternorge kan dette utgjøre ganske mye. Mine batterier skal f.eks ha 0,6V høyere spenning hvis batteriene holder 0 grader. Jeg er usikker på om din regulator håndterer dette, og det kan føre til at de aldri blir ladet skikkelig opp.

Ganske komplisert dette her, men det er ingen vei utenom - sorry ;-)

Pass forøvrig på at Victronen din også må tilpasset dine AGM batterier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

6)
Sitat fra: Røilern på juli 28, 2013, 15:26:04
120A x 14,5V = 1700Watt (ish) og det er uten tap - Jeg er litt usikker på hvor effektiv Victronen er som lader, men husker jeg ikke feil belaster den aggregatet i området 8-9A når det lader på fullt og det er jo i nærheten av 2000W.

Jeg har skrevet litt om hvorfor jeg valgte et ikke inverter aggragat fra Honda i en annen tråd. Jeg ville vurdert det fremfor å kjøpe et Eu20 til. For samme prisen får du et selvstartende og stille proffaggregat på 5,5Kw. Når man har en så stor inverter som din Victron 3000 vil du aldri behøve å kjøre aggragatet når du trenger "litt" strøm. Litt er da helt opp mot 2000W.

Når du først kjører aggragatet vil du at det skal kunne både levere de 2Kw som trengs for å lade batteripakken, og det som trengs for å drifte oppvaskmaskin eller komfy eller hva det når er du trenger energi til.
Skjønner. Vel, nå er det to Honda EU20i generatorer; 4000w max om en skaffer en parallellkabel.  Om noen har ett stort og ønsker å bytte så....
Hyttevokteren sier jo hvor mye strøm det er på batteriet, evt burde man vel hatt 602 monitor, så en fikk nøyaktig info. Hadde kanskje vært fint å kunne lade batteriene til de var fulladet rett før en skulle på hytta. Da kunne en kompensert for det solcellene ikke klarte.



Antlas

Sitat fra: Røilern på juli 28, 2013, 15:41:03
Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 13:44:16
8.)
Sitat fra: Røilern på juli 26, 2013, 21:46:44
Victronen burde kunne levere all strømmen til oppvaskmaskinen. 800wt av batterienes kapasitet på på 5400wt er kanskje akseptabelt. Hvis du starter opp aggregatet mot slutten av syklusen burde du kunne finne en fin balanse hvor aggragat kjøretid reduseres til et minimum. 800wt krever teoretisk 1200wt fra aggregatet og da burde det holde med 30-35min

Skjønte ikke helt siste setning over? Fint om aggregatet kan gå så lite som mulig, men det kommer vel ann på når en vasker opp.. På sommeren er det vel overskudd på strøm, rundt jul underskudd; spennende å se hvordan det blir i intense påsker, forhåpentligvis med pent vær og sol!

Det jeg sier er at hvis oppvaskmaskinen din bruker 800Wt = 0,8Kwt så kan du hente den energien fra batteripakken og ikke kjøre aggregatet i det hele tatt eller bare kjøre aggregatet så mye at du får ladet opp batteriene igjen. La oss for eksemplets del si at oppvaskmaskinen går i en time (og bruker like mye strøm hele tiden - det er selvfølgelig ikke tilfellet) Etter 30min starter du aggregatet, da har du belastet batteripakken med 400Wt, de resterende 400wt som oppvaskmaskinen bruker de neste 30min leverer aggregatet, men i tillegg så  lader det opp batteripakken med de 400Wt som er belastet batteriene. Vips så har du kjørt oppvaskmaskin i en time, men aggregat bare halvparten av tiden. Når du må starte aggregatet for å få dette til å gå i balanse krever når litt prøving og feiling.
Ahh, ja, skjønner!

Røilern

Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 23:49:19
6)Skjønner. Vel, nå er det to Honda EU20i generatorer; 4000w max om en skaffer en parallellkabel.  Om noen har ett stort og ønsker å bytte så....
Hyttevokteren sier jo hvor mye strøm det er på batteriet, evt burde man vel hatt 602 monitor, så en fikk nøyaktig info. Hadde kanskje vært fint å kunne lade batteriene til de var fulladet rett før en skulle på hytta. Da kunne en kompensert for det solcellene ikke klarte.

Det er godt tenkt. Så hvis du ikke er så plaget av aggregat støy så ville jag absolutt gjort det. Hvis du lader batteriene til 90% med aggregatene så kan du jo overlate de siste 10% til solen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på juli 29, 2013, 18:20:37
Sitat fra: Antlas på juli 28, 2013, 23:49:19
6)Skjønner. Vel, nå er det to Honda EU20i generatorer; 4000w max om en skaffer en parallellkabel.  Om noen har ett stort og ønsker å bytte så....
Hyttevokteren sier jo hvor mye strøm det er på batteriet, evt burde man vel hatt 602 monitor, så en fikk nøyaktig info. Hadde kanskje vært fint å kunne lade batteriene til de var fulladet rett før en skulle på hytta. Da kunne en kompensert for det solcellene ikke klarte.

Det er godt tenkt. Så hvis du ikke er så plaget av aggregat støy så ville jag absolutt gjort det. Hvis du lader batteriene til 90% med aggregatene så kan du jo overlate de siste 10% til solen.

Takker for tilbakemeldinger (prosesserer fortsatt ditt svar på nr.7) !
Her tenkte jeg vel i motsatt rekkefølge.. at en sjekker ladenivået hjemmefra før en reiser og så setter på aggregatet slik at det er toppladet når en kommer opp på hytta.
Hva slags utstyr har du for å fjernstarte aggregat og sjekke batterier (trådløst)?
Evt har du kanskje koblet Multiplussen slik at den starter aggregat ved behov, men jeg vil helst slippe å høre aggregatet når jeg er oppe på fjellet.

Antlas

Sitat fra: Antlas på juli 26, 2013, 10:29:45
1) Jording: Skjønner dette er et langt spyd (1,5meter) eller rundt hele hytta..; det kan kanskje falle sammen med kommende drenering. Det finnes en nedgravd 800l ståltank m parafin og fåfyllingsstuss rett ved; leste at det skulle være bra mulighet for jording...? http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/36248-kabel-fra-jordforbindelse-til-sikringsskap.html

Noen som kjenner til om det var vanlig å jorde hytter uten strøm for 90 år siden eller om det skal ha vært ettermontert ved montasje av tre parafinovner og nedgravd tank i 1960? Da ble det også lagt inn noe sommervannopplegg, men det var med plastrør.

Høres jo rart ut å skulle kunne jorde mot en stål-parafintank med parafin i, men uten parafin (evt fylt m sand) skulle det vel være greit?

dybis

En liten kommentar om bruk av batteri og oppvaskmaskin. Batteriene får en del tap når man tar ut så mye strøm på en gang. Sjekk datablad. En 1000 amp pakke vil kanskje bare levere 700 amp ved en slik belastning (illustrasjon).

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 02, 2013, 18:16:02
Takker for tilbakemeldinger (prosesserer fortsatt ditt svar på nr.7) !
Her tenkte jeg vel i motsatt rekkefølge.. at en sjekker ladenivået hjemmefra før en reiser og så setter på aggregatet slik at det er toppladet når en kommer opp på hytta.
Hva slags utstyr har du for å fjernstarte aggregat og sjekke batterier (trådløst)?
Evt har du kanskje koblet Multiplussen slik at den starter aggregat ved behov, men jeg vil helst slippe å høre aggregatet når jeg er oppe på fjellet.

Batteriers levetid påvirkes av mange ting, blant annet hvor raskt de blir ladet igjen etter å ha vært utladet. Ekspertene jeg chatter med på solarpaneltalk.com er krystallklare på dette, og snakker om at batteriene må fullades allerede neste dag!. Det er ikke lett å få til i Norge selvom du kler hele hytta med solpaneler.

Det er uheldig om batteriene blir værende på  50% - 60% helt til nestegang du kommer på besøk for deretter å bli ladet til 100% i timene før du ankommer. Da har batteriene "lidd under" lavt ladenivå i hele perioden du har vært borte. Husk også at det tar mange timer å komme fra 90-100% og der gjør solen en mye bedre jobb enn et aggregat.

Kontroll av batteristatus og fjernstart av både inverter/lader og aggregat er et eget spennende tema som jeg har brukt litt tid på. Egentlig fortjener det kanskje en egen tråd men kortversjonen er som følger.

Batteriovervåkingen får jeg via min Tristar MPPT-60 regulator. Den har egen innebygget webserver som viser live og historiske ladedata inklusive batterispenningen i flere varianter. Det jeg savner er en batterimonitor med en webserver. Jeg har en avansert monitor fra Victron som er koblet til et panel fra Victron men disse dataene sliter jeg med å avlese remote. Det er imidlertid ikke umulig og jeg har ikke gitt opp ennå. Kommer tibake til det.

Selve hjernen i min fjernstyring av hytta ligger imidlertid i en annen boks fra http://www.controlbyweb.com/ av de har jeg kjøpt en X-300 Advanced Temperature Module.

Den har tre releer som jeg bruker til å:
- Starte Cami ovnen
- Starte inverteren
- Starte aggregatet
Controlbyweb har en egen app som jeg bruker på telefonen, men jeg kan også styre den fra en browser på en PC.

Hvordan får jeg så kontakt med disse dingsene?
Både Tristar regulatoren og "hjernen" fra Controlbyweb har ethernet tilkobling disse har jeg koblet til en router fra ICE som alltid står på. ICE routeren bruken vell 4-5W, det samme gjør X-300'n, i tillegg har jeg en 12V snurredass vifte (egentlig en gammel PC vifte) som også trekker 5W. Totalt forbruker jeg 25A hver dag til å drifte dette. Hvis jeg ikke hadde hatt tilgang til å kunne bruke så mye strøm hver dag så hadde jeg koblet disse enhetene til en standard hyttestarter som jeg kunne ringe til, slik at det hele ville blitt en to-trinns prosess.

I tillegg har jeg aggregatet koblet til inverteren slik at det starter automatisk hvis spenningen blir for lav eller forbruket blir for høyt, en såkalt autonom løsning. Men, det er en ting som er vanskelig og som jeg brukte litt tid på og det er å lage en overgang til aggregatet som Honda'en forstår. Jeg ble litt skuffet over de ellers så fine Honda aggregatene når jeg oppdaget at de krever et 5 sekunders start og stopp signal, og ikke bare en på/av-bryter. Jeg tror amerikanerne kaller det 3- eller 4-wire kontra 2-wire. Det finnes ferdige releer som man kan få kjøpt som gjør dette, men jeg lagde mitt eget basert på deler jeg fant på nettet. I tillegg har jeg montert en enkel lampebryter som gjør at man kan starte aggregatet manuelt - så enkelt at hvem som helst kan gjøre det.

Langt svar dette er - og noen detaljer mangler fortsatt, de får komme ved en senere anledning



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: dybis på august 02, 2013, 22:57:07
En liten kommentar om bruk av batteri og oppvaskmaskin. Batteriene får en del tap når man tar ut så mye strøm på en gang. Sjekk datablad. En 1000 amp pakke vil kanskje bare levere 700 amp ved en slik belastning (illustrasjon).


Sant - men det er her en skikkelig batteripakke hjelper til. Moderne AGM batterier tåler å levere fra seg store strøm mengder og gjør det ganske effektivt. Mine Sunwin 290Ah er egentlig 200Ah-20timers batterier og det er først når man passerer  0.2C i utladning at tapet begynner å bli stort. C er da batteriets kapasitet. 0.2C betyr altså 20% av den totalt kapasiteten og i tilfelle til "Antlas" så kan han hente ut 200A kontinuerlig og det er jo 2500W-ish og holder kanskje til oppvaskmaskinen. Selv tør jeg ikke belaste min 400A batteripakke med like store strøm menger mer enn kortere perioder.

Hvis vi slår på komfyren så vil inverteren starte aggregatet med en gang. Det tar ca 1 min før det har varmet seg opp og leverer stabil nok strøm til at inverteren aksepterer den, imellomtiden henter jeg 200A fra batteripakken. Jeg bruker også endel elektroverktøy, sirkelsager osv, og siden de går så kort (og bruker litt mindre strøm enn komfyren) så driftes de direkte fra batteripakken.

Men, de ekstra 90Ah som landets hyttebutikker selger oss når de setter på et klistremerke på 290Ah på et batteri som produsenten selv kaller 200Ah får du ikke tak i med mindre du belaster batteriet minimalt - Selv har jeg forlengst avskrevet mine 90Ah og tar de ikke med i betraktningen i det hele tatt. Det synes jeg egentlig at landets hyttebutikker også burde gjøre.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 03, 2013, 09:16:45
Batteriovervåkingen får jeg via min Tristar MPPT-60 regulator. Den har egen innebygget webserver som viser live og historiske ladedata inklusive batterispenningen i flere varianter. Det jeg savner er en batterimonitor med en webserver. Jeg har en avansert monitor fra Victron som er koblet til et panel fra Victron men disse dataene sliter jeg med å avlese remote. Det er imidlertid ikke umulig og jeg har ikke gitt opp ennå. Kommer tibake til det.

Benytter du da batterimonitor BMV-600 eller 602?

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 03, 2013, 11:59:41

Benytter du da batterimonitor BMV-600 eller 602?


Jeg har en som heter VE.Net monitor og et Blue Power Panel som viser data både fra batterimonitoren og Inverteren - ganske fancy greier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod