Latlaft LTD: Noen med erfaring fra denne hytteprodusenten?

Startet av jada, mars 05, 2009, 00:02:00

Canis

"Ferdigstillingen krever nøye oppfølging da det ikke er norsk standard på den delen av jobben."

Hei, Laftehytta!
Kan du spesifisere hvilke utfordringer det er?
Har tenkt å kjøpe herfra, og har fått forståelsen av at alle godkjenninger og regelverk skal være fulgt etter norsk standard...
Vet du f.eks om de har sentral godkjennelse for prosjektering?
På forhånd takk...

PS
Se denne tråden er noen år gammel og håper utviklingen har gått sin gang, men det hadde vert fint og fått litt oppdatering fra noen av de 200 hus og hytteeierene på banen med erfaringer herifra. Føler meg godt ivaretatt, men vil jo ikke ha utrivelige overraskelser... :P

laftehytta

Material kvalitet, og det håndtverksmessige med tanke på korrekt utførelse for at ikke skader skal oppstå etter 0-5 år.  Det som blir skjult når hytta er ferdig er det som var problemet.

Tømmerhuset

februar 02, 2014, 15:33:59 #52 sist endret: februar 02, 2014, 19:00:39 by Tømmerhuset
Jeg har fått satt opp tømmerhus fra Latlaft 2012/2013 og er ikke fornøyd med kvaliteten på hverken håndverket eller oppsettinga. Har fått et trekkfullt hus med åpninger flere steder mellom stokkene i veggen, i knutene og rundt åser. Dårlig håndverk

Tømmerhuset

Mere bilder fra tømmerhus levert av Latlaft

Tømmerhuset

Slik ser mye av tømmeret ut innvendig da det kom fra fabrikken i Latvia. Jeg ble lovt at alt tømmer skulle høvles 5 mmm på begge sider før det ble levert, men det skjedde ikke. Som kompensasjon skulle jeg få tilsendt utemøbler i tømmer, men det kom aldri. Da jeg tok dette opp på hjemmesia demmes på facebook, boikottet de meg og stengte meg ute fra sia så jeg ikke kunne kommentere mere.

Tømmerhuset

Feil utført lafteknute i tømmerkassa. Etter vindfulle dager ligger det sagspon utover gulvet etter rester inni knuter og medfar. Man må fyre godt for å holde varmen i dette huset. Dette er husdrømmen som blei til et mareritt.

Tømmerhuset

Det var problemer med takkonstuksjonen også fra fabrikken så det ble en god del tilpassing på stedet for å få til taket. Innvendige vegger måtte skjæres ned for å få lagt himling bl.a  Er spent på hvordan ting utvikler seg over tid med taket

hytta

Har fått tegnet hytte fra Latlaft, De har virket seriøse, og nå er det tid for signering av kontrakt. Er litt skeptisk til å måtte betale det meste på forhånd. Har sendt papirer vedrørende byggesøknad til Latlaft for utfylling og signering. De har godkjenning for ansvarsrett, men de ønsker at vi skal fylle ut og sende alle papirer. Har ikke noen erfaring med dette, og har vært i kontakt med et firma som kan ta på seg å lage full byggesøknad inkludert å innhente alle tillatelser/godkjenninger og ansvarsretter. Er ikke dette Latlaft sitt ansvar? Er det noen som har erfaringer, hvordan gjorde dere dette?

Tømmerhuset

Jeg ville aldri signert noe kontrakt med dette firmaet igjen, og ihvertfall ikke betalt hele kjøpesummen på forhånd. Ikke før huset var ferdig oppsatt og jeg var fornøyd med resultatet

Tverrdalen

Tømmerhuset: Jeg stusser over det siste bildet du har lagt ut. Det ser ut til at det hele er satt feil sammen?? Motgående 5 og 6 stokk fra toppen, er vel stokker som skal ligge like under åsene? Hva gjorde Latlaft med dette ekstra utstikket som skal støtte opp under åsen?

Tømmerhuset

Dette ble kappet vekk da da dem som monterte huset mente det var en feil som var gjordt på fabrikken. Vet ikke hva de har surret med. Det var selvsagt de øverste stokkene som skulle hatt den utforminga. Dem monterte kassa etter merkinga på stokkene

Tverrdalen

Totalt uakseptabelt. Klarer ikke Latlaft å sette sammen sitt eget byggesett, må de legge ned. Dette må frem i lyset, slik at andre slipper å gjennomgå det samme som deg. Er det ingenting i kontrakten som kan hjelpe deg? Har du snakket med advokat?
Skremmende.

Tømmerhuset

Ja er skremmende hele greia, Latlaft har ikke tatt seriøst i det hele tatt tilbakemeldingene fra meg om det jeg har bemerket som jeg ikke er fornøyd med. Ingen seriøs bedrift ville gitt blaffen i at de hadde levert fra seg et produkt som det jeg har fått.
Med ekstra fyringsutgifter for at det skal være levelig vinterstid innomhus, hadde det lønnt seg å kjøpe norsk kvalitet likevell.
Jeg måtte ha ut alle vinduer og dører og remontere dem etter Latlaft pga dårlig/ingen vindtetting mellom karm og vegg samt at beitskier ikke var limt/skrudd skikkelig sammen, og ikke hadde forankring i hel stokk over, så hele veggen bevegde seg når man lukket terrassedøra

http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-på-kjøp-i-eu

Tømmerhuset

Beitskiene som Latlaft hadde montert

Tømmerhuset

Ferdigmontert utv lister av Latlaft

Tverrdalen

Tror ikke du skal irretere deg over dette. Avstand må der være, for at tømmeret skal sige, etterhvert som det krymper. Jeg har også en avstand mellom utvendig listverk og tømmer. Se posetivt på dette, lettere å beise :)

Tømmerhuset

Ja enig, dette er det minste å irritere sæ over, men er penest om listene ligger inntil tømmeret slik det er vanlig å gjøre det.
Hos meg fikk vinden godt tak i vinduslistene på ene sia siden de ikke lå helt inntill og flærra dæm av. Var festa med små stift bare.

4bikes

Sitat fra: hytta på februar 04, 2014, 17:54:18
Er litt skeptisk til å måtte betale det meste på forhånd. Har sendt papirer vedrørende byggesøknad til Latlaft for utfylling og signering. De har godkjenning for ansvarsrett, men de ønsker at vi skal fylle ut og sende alle papirer. Har ikke noen erfaring med dette, og har vært i kontakt med et firma som kan ta på seg å lage full byggesøknad inkludert å innhente alle tillatelser/godkjenninger og ansvarsretter. Er ikke dette Latlaft sitt ansvar? Er det noen som har erfaringer, hvordan gjorde dere dette?

Såvidt meg bekjent kan man ikke forlange penger for varer man ikke har levert. Ligg unna.

Tverrdalen

Ja, det er vi vel enige om alle, etter det som Tømmerhuset har skrevet, og vist av bilder.

Latlaft

Latlaft was fully booked when received order from <administrator fjernet navn på privatperson(er)> (author of these pictures), and company made the biggest mistake in it's history, when decided to use subcontractor to produce the laftekasse in competitor premises. Without everyday control it was impossible to get product in necessary quality. After the bad experience with <administrator fjernet navn på privatperson(er)>'s cabin Latlaft decided to produce only in own premises in Kandava (3 teams) and Suntazi (1 team). These are the carpenters we have trained, controlled and know very well for many years. Many customers can confirm that log houses received last years from Latlaft are good. See the reference list on web page, but much more contacts will be published after this case.

The mistakes were discovered only during construction work, and workers tried to make the cabin as good as possible. Latlaft offered a discount and some other compensations, but it is understandable that no discount can compensate something, what can't be corrected anymore.

Of course company is responsible even in case when Latlaft was a contractor, but laftekasse was produced by amateaurs, but it is difficult to find a compromise with the customer, who is trying to destroy the whole business using all possible instruments to spread negative information based on this single project.

It's Ok to continue public discussion with <administrator fjernet navn på privatperson(er)> here, because Latlaft is interested to find a compromise.

Administrator: the use of nonpublic personal information such as names etc. is not permitted on this forum.

Tverrdalen

Tømmerhuset, da er det vel bare å komme til et forlik med Latlaft? Ser Latlaft tar navnet ditt, bare ut fra bildene.

Trailman

Her innrømmer jo Latlaft at de ikke produserte i henhold til produktløfte og kontrakt.

Det er bare for dem å reise til din tomt, plukke ned kassen, og så sette opp korrekt utført kasse, i henhold til avtalen.

Eller også å betale tilbake alt du har betalt, samt kompensasjon for at du har fått utsatt ditt hytteeventyr. Kompensasjon burde du få uansett alternativ de velger, når de skal rette opp ulempene og tapet du er blitt påført.

Dette kan en advokat ordne helt greit for deg. Meld deg inn i en av disse tre, dersom du ikke alt er medlem, og la dem hjelpe deg med gratis juridisk bistand.

http://www.paahytta.no/hvem-er-best-for-hytteeierne.5040420-242452.html

Tømmerhuset

Takker så mye for tips. Byggverket er jo for dårlig som bolighus etter dagens krav så burde egentlig vært jevnet med jorden og brukt til brensel. Fint at dem vedgår at det var amatører som hadde produsert dette nå, hadde jeg visst at det ikke skulle produseres av fagfolk så hadde det aldri blitt bestilt.
Jeg er ikke så stødig i engelsk så må se litt nærmere på dette og ev. undersøke med advokat.
Har flytta inn i huset og alt av vvs og elektriskt som hører med i et hus er montert så det skulle blitt en kostbar affære å rive ned alt og bygd opp igjen. 

Trailman

Ta kopi av innrømmelsen de kommer med her, før de sletter den.

Sørg for å få den bekreftet skriftlig fra dem, om du ikke allerede har en slik bekreftelse.

Ta kontakt med en av disse foreningene, meld deg inn og la dem hjelpe deg.

Du bør i det minste få en god reduksjon i kjøpesum, mot at du uttrykker at du er tilfreds med forliket dere har inngått. Da kan du også koste på deg å si at firmaet har vist vilje til både å innrømme hva som er gjort av feil, og å kompensere deg for samme.

De er vel interessert i å fortsatt selge i Norge.

Selv om de brukte en ekstern virksomhet, pga stor ordreinngang, så har de likevel ansvar for kvaliteten på utførelsen, og det er dem du står i kontraktforhold til.

Så her har du en sterk sak, som foreningens juridiske bistand kommer til å ordne med et par brev.

administrator

Har fjernet navn på privatperson i innlegget fra Latlaft. Bruk av navn på privatpersoner er ikke i henhold til brukerbetingelsene.

Til info: Innholdet i denne tråden og/eller andre på byggehytte.no vil ikke bli slettet. Innleggene er del av diskusjoner på et åpent forum og tilhører derfor ikke den som poster etter at de er låst for redigering.
Mvh
Administratoren på ByggeHytte.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod