Latlaft LTD: Noen med erfaring fra denne hytteprodusenten?

Startet av jada, mars 05, 2009, 00:02:00

jada

Har en tomt i Vrådal som jeg skal bygge på. Ønsker i utgangspunktet en tømmerhytte.
Har vært i kontakt med Latlaft LTD, de hadde en stand på Hellerudsletta i våres, og har gitt meg, etter min mening ett meget bra tilbud. De har levert 75-100 hytter til norge de siste åra.

- Er det noen andre som har kjennskap til firmaet? På godt eller vondt?

- Er det noen som har turt å kjøpe byggesett fra utlandet uten en bankgaranti?

Jan

hanne

Skal du kjøpe  kvalitet bruk norsk produsent, Øverbygg laft eller Røros hytta. Øverbygg laft  har en enormt til kunskap på lafthytter.

jada

Joda, Øverbygd Laft er helt sikkert en super leveandør, det er også mange andre Norske leverandører.

Nå har imidlertid ikke jeg råd til å 2 eller 3-doble prisen  i forhold til det tilbudet jeg har fått, så den saken er grei.

Latlaft LTD har levert 100-150 hytter her i Norge, så spørsmålet mitt var da erfaringer med dette firmaet.

Jan

incognito

Det somer viktig er jo hva totalprisen på prosjektet blir, sammenliknet med å kjøpe f.eks fra Norge. Det er leveringsbeskrivelsen som er viktig for hva som følger med i prisen og hva som IKKE følger med i prisen. Dersom du betaler på forhånd MÅ du få en bekgaranti. Husk også norsk kontrakt, IKKE skriv under på en utenlandsk. Det er helt nødvendig at prosjektering ER utført og at den er utført OG kontrollert av en med norsk ansvarsrett. Dersom takkonstruksjonen er for dårlig dimensjonert kan du få store kostnader i ettertid. Snakk med banken din slik at de foretar en godkjennelse av av utført delarbeid før du betaler penger. Min erfaring med Baltikum er bare negativ, men dersom du tar dine forholdsregler er det selvsagt mulig å importere og få et godt resultat. Viktig er også tørking av de stokkene som skal brukes, men jeg regner med at du har sjekket opp den tekniske kvaliteten på produksjonen.

Husk at det er viktig å vite hva som IKKE er med i prisen. Det kommer som et tillegg og dersom du har lite erfaring som samordner anbefaler jeg at du skaffer deg en rådgiver som kan se på everingsbeskrivelsen og se hva som kommer i tillegg.

Husk også at jobben med å sette opp hytta må gjøre med norsk ansvarsrett.

Lykke til!
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

Jada, takk for alle advarsler mot utenlandske aktører. Historien viser at det også  er en del norske leverandører som også heller ikke holder så god kvalitet.

Når det gjelder priser på total entreprise, gikk det jo en fin reportasje på "TV2 hjelper deg" for noen uker siden. Der kom det godt frem hva Norske håndtverkere tar betalt for å ta på seg ansvaret for en totalentreprise......

Har signert kontrakt som burde dekke opp alle eventualiteter, uten å gå i detaljer. Den er iallefall mye mer detaljert og regulert en de standardkontakter jeg har fått fra Norske leverandører. Betaling blir etterskuddsvis (hytta blir levert på 3 trailerlass.)

Har selvfølgelig brukt en del av min fritid på dette, men det er jo litt av "sjarmen" for min del. Når jeg så har spart ca 250.000,- bare på laftekassa, er det jo også godt betalt. Når tidene i byggemarkedet nå er litt roligere, burde det også være gode muligheter på resten av byggevarene, og også arbeider.

Det ser også ut til at jeg selv kan være ansvarshavende for eget bygg etter å ha dokumentert min erfaring. Alle beregninger har jeg også fått kontrollregnet.

Men spørsmålet mitt var jo om det var noen som hadde erfaring med Latlaft LTD..........

incognito

Du gir jo uttrykk for at dette er veldig enkelt, og det er jo bra, men jeg blir forbauset dersom du har skrevet signert på annen kontrakt enn 3425? Har du signert på annen kontrakt enn denne kan det hende du har en utfording. At det finnes mer detaljerte kontrakter enn 3425 visste jeg ikke.

Du skal betale ETTER at hytta er levert, jeg regner med at det betyr at du skal betale ETTER at hytta er satt opp. Dersom du skal betale noe på forhånd må du iallefall sørge for at ditt bygg er identifiserbart på fabrikken.

Når det gjelder beregninger, som jeg regner med er statikk må du selvsagt hensynta snø og vindlast, og jeg forutsetter at du har lisene over gjeldene laster for ditt område. Prosjekteringen MÅ være utført, og det må selvsagt foreligge en kontrollerklæring på det.

Er dette gjort går nok dette bra. Men du vel signert kontrakt allerede, ikke sant?
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

Hans

Når noen stiller spørsmål her på forumet, så synes jeg faktisk vi andre skal yte de den respekt at vi forsøker å gi svar på spørsmålene i den grad vi har noe å bidra med. Selgere som ikke har annet å melde enn å rakke ned på konkurrentene, bes finne en annen arena.

Når jeg leser innleggene til incognito så får det meg til å tenke på uttrykket om at man aldri skal spørre en paraplyselger om værvarslet...
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

incognito

Sitat fra: Hans på april 04, 2009, 14:25:51
Når noen stiller spørsmål her på forumet, så synes jeg faktisk vi andre skal yte de den respekt at vi forsøker å gi svar på spørsmålene i den grad vi har noe å bidra med. Selgere som ikke har annet å melde enn å rakke ned på konkurrentene, bes finne en annen arena.

Når jeg leser innleggene til incognito så får det meg til å tenke på uttrykket om at man aldri skal spørre en paraplyselger om værvarslet...

Hvis du leser hva jeg skriver så har jeg kommet med råd om hvordan man kan kjøpe hytte fra en utenlandsk leverandør, og jeg har IKKE markedsført meg selv i denne tråden, selv om jeg også kan levere laftede hytter i topp kvalitet. Rådene mine har vært generelle.

Det burde ikke komme som et sjokk at pris ikke er det eneste viktige når det gjelder import av hytter i fra Baltikum. Jeg har betydelig erfaring i fra import av hytter i fra Baltikum og erfaringer fra hvordan det går når den norske kunden skriver under på utenlanske kontrakter osv.

Men jeg skal da selvsagt ikke belære ekspertene om dette.. ;D

Jeg kan dog legge til at flere av mine kunder for tiden har 3 søksmål gående mot firma fra Baltikum.

mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

Nok en gang, jada, det er sikkert en risiko og bygge hytte og hus. Nå er da sånn at det er en hel del som har trøbbel med både norske og utenlandske håndtverkere, så jeg tror ikke en ensidig nedrakking av utenlandske aktører er helt riktig.

Som jeg så, jeg har undersøkt så godt det lar seg gjøre, noe jeg også ville ha gjort med en norsk leverandør.

Jeg hvet også at mange av de norske leverandørene henter sine hytter i østeuropa, og du verden så mange av de som er konk, eller ikke har stilt opp for hva de har levert. I tillegg så har de tatt seg meeeget godt betalt for formidlingen.

Så min konklusjon er: Undersøk nøye rundt hvilke leverandør man velger.

Det var da også det jeg ville når jeg spurte om det var noen som kjente til Latlaft LTD. I stedet har jeg fått mange mer eller mindre gode råd, og noen også med en sur undertone. dersom noen har ett par mill. å avse, skal jeg gjerne bestille hytte av de beste i Norge, men pr i dag har jeg desverre ikke råd til det.....

Nesten synd at kontrakt er signert. Skulle vært moro å fått ett tilbud av Incogniti...


Case closed. Jan....

incognito

Skulle gjerne gitt deg et tilbud jeg, men jeg tror vi befinner oss langt i fra hverandre når det gjelder pris og kvalitet og jeg er ikke istand til å levere den kvaliteten og prisen du ønsker. Mitt nettverk har forøvrig jevnlig blitt kontaktet av Latlaft Ltd, med forespørsel om vi vil inngå et samarbeid med dem.

Grunnen til at jeg anbefalte deg å bruke byggeblankett 3425 var at en av mine kunder har skrevet under på en annen utenlandsk kontrakt, og taper mye penger på det. Du har forøvrig valgt ikke å svare på spørsmålet om hva slags kontrakt du har skrevet under, og jeg tolker det slik at du har tatt sjansen på å skrive under på en utenlandsk kontrakt.

Jeg har valgt å gi råd ut i fra min erfaring, noe man tydeligvis ikke setter pris på ;), og det er greit det. Men ved å følge disse rådene er det iallefall en mulighet til å unngå noen av de utfordringene mine kunder dessverre har møtt på ved ukritisk å stole på selgeren.

Men jeg ønsker deg lykke til og håper at ditt prosjekt ikke møter de samme problemene noen av mine kunder har møtt. :)
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

jada

kontrakten er på engelsk, så jeg hvet godt hva jeg har signert på, men hadde selvfølgelig ikke signert en kontrakt jeg ikke forsto. kontrakten er ikke en standard kontrakt, men som stiller konkrete krav til matrialer fukt levering betal dagbøter mm.

Som sagt, lysten på en laftehytte har vært ønsket, og med den prisen jeg har fått er det noe jeg kan leve med.

Så gjenstår det vel å vente 2-3 år før en ser det endelige resultatet.

incognito

Språket er ikke viktig, men ved å bruke 3425 så er forholdet regulert i bustadoppføringslova. Toleranseklasser på overflater er da definert, og ikke minst sikkerthet vedr forhåndsbetaling mm. Spesielt viktig er dette med garantier og ikke minst forsikringer. Du kan jo gjøre gjeldene mangelsinnsigelser i hele 5 år dersom du bruker 3425. En standard regulerer jo de fleste spørsmål som dukker opp om noe går feil.

Viktigst er dog hva slags rett som gjelder, og jeg forutsetter at du har avtalt at det er norsk rett som gjelder. En av mine kunder har avtalt at Baltisk rett skal gjelde og har en meget stor økonomisk utfordring for å føre søksmål der nede. Siden du som du sier vet hva du har skrevet under på vil jeg tro at du har sikret deg at norsk rett gjelder, at det er garantier, sikkerhet og betalingsbetingelser etter norsk rett og da har du det meste under kontroll.

Jeg har dessverre opplevd så mange som har blitt lurt av utenlandske kontrakter at jeg ønsker å nevne dette slik at man ikke går i samme fellen, men siden den du har skrevet under sikkert er 3425 (det må være skrevet uttrykkelig 3425) i engelsk utgave går det nok bra.

Det har ikke vært meningen min å skremme, kun opplyse om hva man bør gjøre for ikke å få problemer dersom noe går galt.
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

Kenneth S

I og med at du bruker et utenladsk selskap, så blir det vanskelig hvis du skal klage.

Driver selv et tømrerfirma og har kjennskap til laft fra Baltikum.
Ofte er tømmeret svært fuktig + at det som regel er brukt hurtigvoksende tømmer.
Dette er som å skjære i smør med motorsaga i forhold til sentvoksende fjellfuru som de seriøse norske leverandørene bruker (Øverbygg, Malmlaft, Stokk & Stein feks).
Kompletterte selv en hytte fra Russland for noen år tilbake. Byggherren betalte laftekassa inkl montering på forskudd. Laftekassa kom ett år etter avtale, montørene kom aldri. Det endte med at byggherren måtte betale et norsk firma for monteringen.

Idag har jeg vært i kontakt med en hyttekjøper som kjøpte en tømmerhytte på 160 m2. Hytta kommer fra Latvia ( firmaet eksisterer selvsagt ikke lenger). Oppført i 2002. Problem med ising på taket. Takstmann ble bestilt, og skadeomfanget beløper seg til 560000 + mva. Takstmann oppdaget også at takåsene ikke var riktig dimmensjonert for norske forhold.

Utenlandsk er billig ved første øyekast, men det KAN (skal ikke generalisere) bli særdeles dyrt etter hvert.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jada

Siden ingen hadde noen erfaring med Latlaft LTD, skal jeg prøve å dele noen av mine erfaringer.

De har vært utrolig gode til å følge opp alle mine spørsmål. Dette endte med at jeg skrev kontrakt med de basert på den standarkontrakten som de hadde, men modifisert med noen punkter jeg selv mente var viktig.

Var nede og inspiserte 1 etg. på Tirsdag. Hadde med meg eget måleutstyr for fuktighet mm.

Tømmeret var godt utmalmet,70-80%. Borret inn til senter på ca 30% av tilfeldig utvalgte stokker og målt fuktihet, denne varierte mellom 16-18%. Alt ser tett og fint ut. Alle må er korrekte, og veggene er i lodd og rette og fine. Stokkene vil bli pusset med 60-80 papir ved demontering og pakking, regner da med at finnishen blir grei.
Jeg mener ikke at dette kan måles mot de beste og dyreste i Norge, til det er prisforskjellen alt for stor, men arbeidet møter mine forventninger så langt.

Ut fra det som er gjort og funnet i orden, vil jeg da betale 40 av kontraktsum.

Så til det som ikke var så bra. De hadde begynt på 3 stokker som skulle bli grunnlaget for 2 etg. Her ble fuktigheten målt til 30-35%. Arbeidet ble stoppet av meg, stokkene fikk seg ett 35mm hull i hver ende for å sikre at de ikke ble brukt til stor irritasjon fra tømrerlaget....

Ihht til kontrakt får jeg nå dekt reise og opphold for ny inspeksjon for å se at dette er blitt rettet opp.

Lærdommen så  langt er at det burde være mulig å få en laftekasse til veldig god pris, men det krever god oppfølging og at en setter seg inn i hvordan ting skal være.

Dersom noen kloke hoder har flere gode tips til hva jeg bør se nøye etter ved neste inspeksjon mottas dette med takk.

hyttebyggeren

Jeg planlegger også å anskaffe en laftehytte fra Latlaft, er derfor veldig interessert i dine erfaringer med Latlaft.   Har du benyttet håndverkere fra Latlaft?
 

Tverrdalen

Hadde vært interessant å høre hvordan det går med prosjektet. Synes det er rart at det er ingen som har kjøpt fra denne leverandøren her på forumet. ???
Sitter også på nippet til å kjøpe hytte fra Latlaft, via Tiurbygg.

Aleb

Hei, jeg titter også på hytte fra Latlaft eller Tiurbygg som er norsk leverandør.

Er det noen som har inngått kontrakt eller har erfaringer med disse nå?

hyttebob

Til opplysning så er vel Tiurbygg teknisk konkurs, med en minus egenkapital på kr 271.000. Etter regnskapet å dømme, så har vel de ikke solgt mange hytter, i 2008 var omsetningen 34.000 kr, så "be aware"

http://purehelp.no/firma/detaljer/2/TIURBYGG+AS/5B4042434416404341.html

Tverrdalen

Dette var overraskende. Tiurbygg har tilnå gitt meg den beste oppfølgingen. Har til og med blitt invitert på hyttemesse.... ???

tiurbygg

Det vil alltid være vanskelig å velge hytteleverandør, både mellom norske og utenlandske. Jeg har virket i dette markedet i noen få år og sett det meste, de fleste årene som en bigesjeft. Jeg har sett norske og utenlandske selskaper komme og gå. Noen faktaopplysninger:
Latlaft er en datterbedrift av Jauda Koks som er stor tilvirker av impregnerte stolper med levering til hele Europa og Midt Østen. Et tredje generasjonsselskap. De første 5-6 årene med laftebygg foregikk produksjonen i navn av Jauda Koks. For 5-6 år siden ble Latlaft etablert som et datterselskap med kun produksjon av laftebygg. Etter ca, ett år som deres representant i Norge finner jeg Latlaft som den mest seriøse på markedet i dag. Noe som var en absolutt forutsetning for min deltakelse. Etter over 100 hyttebygg i Norge og Sverige har selskapet fått tung erfaring med laftebygg.
Øst-Europeisk tømmer har fått en negativ image forde mange produsenter har kjøpt tømmer i  Syd Russland. Dette er svært hurtigvokst tømmer. Furu fra Latvia er som saktevokst norsk furu. "Venstrevridd" tømmer blir sortert ut av produksjon. Ikke mange som gjør!
Tømmeret blir tørket til ca. 18 % på forskriftsmessig måte. Kontraktfestes.
Produksjonen kontraktfestes til å foregå etter Norsk Treteknisk Institutt sin standard for norske laftebygg - dok. nr. KNL-002, 5.1. Sammenligne gjerne vår lafteteknikk med andre.
I.h.t. kontrakten er det norsk lov som gjelder - altså Bustaoppføringslova som uansett gjelder for all byggevirksomhet i Norge, norsk som utenlandsk.
At teksten er på engelsk har de færreste problemer med i dag.
TiurBygg AS selger på provisjon, omsetningen basert på lav aktivitet er derfor ikke stor til nå. Salgsprovisjon hentes nå fra Latlaft, og prisene er derfor like. Kunden får imidlertid en norsk samarbeidspartner som kan være praktisk.
All gjeld som TiurBygg har opparbeidet er kun til meg som eier, og omfatter de investeringer som er gjort, hovedsakelig til markedsføring, reiser, kontorhold, tlf., osv. Dette er valgt å stå i selskapet som gjeld til eier. Det vil nesten alltid ta tid, penger og masse ulønnet arbeid for å bygge opp et selskap. Det kan mange skrive under på. Det er dessuten Latlaft som er kontraktspartner, og ikke TiurBygg. Latlaft er økonomisk solid, og hadde overskudd av hytteproduksjonen selv i det for bransjen vanskelige fjoråret.
Etter at samarbeidet med Latlaft ble etablert ser markedsutsiktene svært lyse ut med flere allerede inngåtte kontrakter, og flere er på beddingen.
Feil kan nok skje i all virksomhet, ikke minst så komplekst som et hytteprosjekt. Jeg har sett det meste, og kan skrive en bok om det. Jeg bestemte meg derfor for å velge kun seriøse, dyktige produsenter som kan tilfredsstille mine strenge krav til kvalitet og lovlig virksomhet i Norge. Alt annet er å selge seg selv problemer. Derfor valgte jeg Latlaft som min samarbeidspartner.
Lykke til med hytteprosjektene, hvilken produsent dere måtte velge!

Eivind N. Abrahamsen
Daglig leder og eier av TiurBygg AS

Tverrdalen

Da takker vi Tiurbygg for et opplysende innlegg. :)

bjoern500

Hei. Jeg har kjøpt hytte fra Latlaft.
Bankgaranti er OK ller du får satt opp en forsikring på byggeprosessen slik at du ved uhell el. brann får pengene tilbake eller ny hytte levert.
Tok litt tid med denne forsikringen , men LAtlaft sto på for å løse saken. Alt gikk greit og hytta kommer til Norge 21.06.10. Har vært nede for å inspisere under bygging og er imponert over håndverkskunsten de legger for dagen.

Kan være behjelpelig med å sette prosessen igang , hvis du ønsker hjelp til dette.

Bjørn


Gaustatoppen

Etter en lengre prosess hvor hytteleverandører ble evaluert endte jeg opp med Latlaft. Jeg var også å besøkte en leverandør i Litauen. Håndtverket her var også bra - men ikke så bra, og de var ikke istand til å kommunisere på engelsk. Latlaft oppfatter jeg som en meget seriøs aktør. De benytter moderne ArchiCad 3D tegneprogram og følger standarder fra Norsk Treteknisk Institutt (hadde selv en professor derfra under studier ved NTH/NTNU og det inngir tillit). Alle snakker et utmerket engelsk og de har profesjonelle delleverandører av dører, vinduer, listverk, massive tregulv etc. Vi har valgt ferdig oppsatt hytte fra Latlaft alt inkludert eks rør og el. Jeg har nå vært hos produsenten i 2 omganger etter at arbeidene startet og er imponert over håndtverk og kvalitet. Fuktighetsnivået ligger godt under de 20% som er kontraktfestet - i samtlige stokker og det er minimum 70% kjerneved i stokken. Jeg kan forstå at det føles utrygt og fremmed å få leveranse direkte fra Latvia, men selgeren kommer hjem til deg og tegner og forklarer - og han er lafteteknisk svært kompetent. Økonomisk sett er selskapet solid da de utelukkende driver med eksport. Jeg har jobbet mot baltikum i 7-8 år og fikk et firma der borte til å sjekke Latlaft - alt var i sin skjønneste orden både med hensyn til økonomi, skatt og regnskaper. Latlaft gir svært mye for pengene, og er så langt jeg har erfart det et meget godt valg.

jada

Ja, kanskje Latlaft LTD har lært litt av hva jeg har fortalt om hva Norske kunder forventer.

Noen bankgaranti kunne de ikke stille, og det var en "hjemmesnekret" kontrakt. Selv om det var beskrevet en del krav her, er jeg usikker på hvor langt jeg hadde kommet i en reklamasjonsprosess så lenge det hele tiden dreier seg om forskuddsbetaling. Hva gjør du når du har betalt 70% av kjøpesum dersom de ikke vil rette opp i evnt. feil. Du får det iverfall ikke ut fra Latlaft og Latvia.... Hvordan rettsapparatet i Latvia ville fungere i en slik sak vites ikke. ( de som har lest litt om Sigurd Coates sin bygging av Britannia i Russland har vel fått med seg at rettsvesenet ikke alltid er like forutsigbart)


De er billige, tømmeret ser greit ut, det er stort sett tørt, men jeg opplevde på en av mine inspeksjonsturer at de holdt på med stokker som hadde en fuktighet på 40%, det fikk jeg heldigvis stoppet, men poenget er at selv om de har sine "kravspesifikasjoner" har de ikke alltid kontroll på hva som blir gjort.

Videre ble det avtalt at stokkene skulle pusses, det har de ikke blitt. De har gått med på å gjøre dette i ettertid mot at jeg holder losji, og signerer en kontrakt hvor jeg frasier meg all rett til å snakke negativt om firmaet. Dersom jeg ikke gjør det, kan de saksøke meg for 200.000,- eller hvor mye det var. Ut fra dette gidder jeg ikke å ha noe mer kontakt med firmaet, og velger heller å dele mine erfaringer med de jeg vil.

Laget som satte opp hytta i Norge var trivelige karer, men hadde f.eks. ikke penger til å kjøpe nye sagblad, pussepapir og lignende så dette måtte jeg kjøpe! (jeg hadde sikker fått refundert dette, det virker bare litt amatørmessig) Videre var arbeid/pakking av stokker veldig dårlig, dette medførte at kostnad for kran ble stor, men er i stor del oppveid ved tett pakking / færre trailerlass. Noe dårlig handverk ved montering av raftesperrer, men dette ble omarbeidet når jeg påpekte dette. Heldigvis kom jeg før de begynte å legge taket, da hadde det ikke vært så lett å få det bra. Her er igjen poenget, de kan utføre bra håndverk, det så jeg når de begynte, men så fort jeg forsvant, ble det mer slurvete. Men igjen greie og hyggelige karer.

Mitt inntrykk er at Latlaft har over årene levert alt fra dårlig til bra. De første årene uten at de hadde tørke for tømmeret var katastrofale. Det står noen hytter på Gautefall i Telemark.... En kunde jeg snakket med i Finland var meget fornøyd! Om arbeidet er variabelt, eller kundenes krav er variable skal være usagt.

Ved å velge en norsk mellommann vil jo mye av usikkerheten være borte, men også her er det feller. En liten leverandør med dårlig likviditet vil lett kunne slå seg konkurs dersom ett krav blir for stort. Har du da ikke fått en bankgaranti er du like langt her også.

Jeg må si at jeg hadde mange søvnløse netter før og etter kontraktsinngåelse, men alt har blitt levert, selv om jeg kanskje bare er 95% fornøyd. Jeg har også brukt utallige timer til oppfølging av hele prosessen

Alt i alt har jeg kanskje fått det jeg betalte for??? de er jo tross alt relativt rimelige i forhold til mange andre, så de er kanskje noe i begrepene at en får det en betaler for, eller at kvalitet koster? Jeg ser som sagt noe mangler hist og her, men ikke graverende feil (med mine kunnskaper om laft) men skjønner at dette er ikke "Røkke kvalitet" men det har jeg heller ikke betalt for.

Til syvende og sist tror jeg andre må se hva de har råd til, hvor mye tid de kan sette av til oppfølging, og hvilke kvalitet som forventes før de bestemmer seg for leverandør

Aleb

Takk for alle synspunkter, det er god hjelp for andre.

Er det noen som kan hjelpe meg med en god kontrakt. Jeg er nærme en avtale med Latlaft, og tenker da på bankgarantier og forsikringer mot brann og konkurs.

Andre tips mottas med stor takk.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod