Latlaft LTD: Noen med erfaring fra denne hytteprodusenten?

Startet av jada, mars 05, 2009, 00:02:00

Tømmerhuset

Ja skal tru at dem er interessert i å fortsatt selge hytter i Norge og ønsker fornøyde kunder. Takk igjen for tips, får håpe Latlaft er seriøst int i å rydde opp nå. Må stormfyre for å holde varmen innendørs og det er ikke brukbart

Latlaft

No need to copy texts from here – Latlaft has informed customer also earlier that this was not a standard quality delivery. It is clear also that contractor is responsible for mistakes made by subcontractor, and Latlaft never tried to avoid responsability regarding compensations.   

There can be two reasons why customer started discussion here. This was a small cabin and potential compensation is relatively small. If this is a question of principe and customer will use all instruments for discreditation of supplier, Latlaft will have limited possibilities to protect itself against such activities. But most probably customer wants bigger compensation than agreed earlier, and with help of this discussion will try to take the maximum.

Latlaft already made one compensation payment and agreed to deliver free furniture as offered on finn.no (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=32173000&searchQuery=hagem%C3%B8bler%20latlaft) to compensate the rest. Due to expensive transportation 160km from Alta delivery is delayed, because transportation costs can be higher than costs of goods, if delivery is not combined with other loads to same region from the supplier or partners from Latvia. But if something changed within few last months and customer expects bigger compensation, he has to prepare and send new claim. I hope that everybody will agree here that it is a civilized way to solve problems, and such procedure is defined also in Norwegian legislation for construction works. If Latlaft won't receive such claim within this week, the customer will be contacted by telephone beginning of next week to find out, what else can be done in this situation.

Latlaft knows where the mistake was made and subcontractors for laftekasse production are not used after this project to have everyday control in own premises.

Tømmerhuset

Byggverket dette gjelder er et bolighus BRA 83,4 m2 til 1,7 mill inkl. det som hører med i en bolig.
Som nevnt tidligere måtte alle vinduer og dører mm remonteres pga dårlig arbeide utført av Latlaft. Til dette engasjerte jeg lokale håndverkere som tok 25440 kr for jobben.
Latlaft dekket kun 11500 av dette da de mente at om dem skulle sende arbeidere ifra Latvia for å utføre jobben, ville det ikke kostet dem mere. Dette er kompensasjonen de nevner i innlegget.
Mens de holdt på med å sette opp huset klagde jeg over at ikke veggene var høvlet på innsiden som blei lovt, samt mye blåved og at det ikke var borret for el som avtalt. Som kompensasjon blei jeg lovt utemøbler i tømmer som aldri dukket opp.
Jeg fikk epost en dag ifjor vinter om å kjøre 16 mil til Alta for å hente, men da jeg kom dit viste det seg at dem var solgt til en annen kunde.
Jeg har kjøpt et tømmerhus fra Latlaft som er totalt uegnet til det som det var ment som, et bolighus.
Slik jeg ser det, så er det kun to alternativer for løsning på saken.
Enten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon.

Latlaft

SitatEnten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon
Now everyone can see, why compromise in this case was impossible. Customer asks to rebuild whole cabin in spite of costs, which would be much higher compared to achieved benefit. Even ,,Norsk bygge- og anleggskontrakt" standard says: ,,The contractor is entitled and obligated to rectify defects that are invoked in time unless the costs of rectifying them will be disproportionate to the benefit achieved" (point 36.2)
Not all corners and walls are as bad as shown in pictures. Of course it is possible to put more insulation in problematic corners, use Permachink sealant to make defected corners nicer, bleach the wood and do more correction work. All this is offered free of charge one year after finishing, but not in this case. Customer doesn't want to see Latlaft workers and prefers to hire local carpenters.

It is possible to understand the disappointment of the customer, but at the same time company can't offer compensation he can't get even through the court. Construction business is one of most complicated businesses, especially if builder works in a private sector, where many things depend also on each person. It would be good to see here advices from other builders, what they would do in similar case. Everybody makes mistakes, and this is definitely not the first case in Norway when builder and customer come to the dead end.

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

stroller

Sitat fra: Tømmerhuset på februar 10, 2014, 22:54:08
Slik jeg ser det, så er det kun to alternativer for løsning på saken.
Enten får Latlaft komme med nytt hus og montere det opp med all innstallasjon slik det fremstår nå, eller betale tilbake alt som jeg har innbetalt til dem pluss kompensasjon.

Jeg må bare le av Tømmerhuset og de andre norske leverandørene i denne tråden. Er det mulig???

Fast007


Øystein K

Jeg ser at det er litt diskusjoner rundt Latlaft som leverandør, i den anledning har jeg lyst å dele mine erfaringer, siden de har levert en hytte til meg også. Etter at jeg besøkte dem i fjor vår, og ble meget imponert over profesjonaliteten til firmaet, bestemte jeg meg for å bruke de til oppføring av en tømmerhytte på Bjorli. I September startet byggingen, og jeg var selvsagt spent, siden dette var en stor hytte der det skulle leveres 6 semitrailere med materialer og utstyr, men skepsisen ble fort stilnet. Byggingen gikk helt smertefritt, og logistikken var veldig godt tilpasset tempoet på fremdriften. Jeg har en del erfaring med bygging fra før, men ikke med håndlaft, så jeg hadde alliert meg med en lokal kar som har drevet med kurs og opplæring av lafteteknikk, for å forsikre meg om at dette var håndtverksmessig god kvalitet. Han ga tilbakemeldinger på at dette var topp kvalitet på både tømmer og arbeid. Alt i alt er dette den beste opplevelsen jeg har hatt på ting jeg har bygget, så jeg har nå bestilt bygging av ytterligere tre hytter for oppføring til høsten. Dere kan se hytta mi på finn.no med kode 46801056, for den som er interessert i å se det ferdige produktet ;D

Paul

Vi vurderer sterkt å bestille fra LatLaft. Utrolig flotte hytter til en rimelig penge. Denne tråden er nyttig den, men forstår det nå slik at de har aller flest fornøyde kunder så er ikke bekymret for å bestille fra dem.
Har hørt historier om at det er noe uheldig at de bruker hurtigvoksende tømmer, og at stokkene derfor kan vri seg etter noen år. Noen som har hørt at det er et problem?
Øystein K: Utrolig flott hytte! Sånn ønsker jeg meg også! Hvilken modell der det? Er den tilpasset? Hvem har levert kjøkkenet?

Øystein K

Jeg har bygget en modell som heter Hafjell, men som ikke er i standardutvalget. Vi gjorde en del forandringer selv, og Latlaft har selvsagt tegningene. Kjøkkenet er laget av Vidir.no, en meget flink møbelsnekker. Han har også levert spisebord, kistebord, tv skap og baderomsinnredning. Om du vil kan du sende meg en mail på okrogset@online.no, så tar jeg kontakt med deg og gir deg mer utfyllende info.

laftehytta

Har noen flere erfaringer?. Assen går det med deg som har det trekkfulle huset? Har dere kommet til en løsning?

Aleb


laftehytta

Jeg har positive erfaringer  med laftetømmeret, men det andre er bare sorgen, råttene og rå materialer, gjennomhullet tak da de skrudde den ikke odkjente knotteplasten over hele taket, tekkemiddel ble heller ikke brukt i skjøyter.
Vindtetning rundt vinduer ble monter på en måte som leder vannet inn i hytta. Unnskyldningen har heletiden vært,,, "no problem done like ti\his 100ed times before". Da jeg spurte om hva som ville skje om 3-5 år da manglene ville komme til syne var svaret, no problem , me not here.
De reiste hjem etter og ha brukte to uker lenger en avtalt. De var fortsatt en del arbeis som gjensto, : Nytt tak måtte legger, råte angrepet materialer langs takrenne og selve takrennen måtte byttes. Vi avtalte nøye hva og hvordan dette skulle gjøres.
De kom til avtalt tid men hadde med 1/8 avtalte materialer, kran var heller ikke bestilt. Kran kunne komme på kort varsel med de ville ikke betale. De byttet en meter på hver takrenne, samt 4 meter bord bak disse,de hadde ikke med skruer og valgte og bruke brukte rustene skruer, de la også ny takpapp på taket. Denne sveiset de nå, forrige gang lå skjøtene løse så vann og røtter hadde fritt leide inn it undertaket. Ny sertefisert knotteplast ble innkjøpt av dem, men hun tre tuber ikke riktig limtuber til skøtene.  Så stakk de av uten og nevne et ord. Jeg var j\hjemme et ærend, og på E-39 møtte jeg bilen med snakkerne, de hadde bare stukket hjem til Latvia uten og si en ting.
De fine vite listene som brukes inn og utvendig  er fine og se på, menm i realiteten så er detde mye hunved som er blitt profilert og lakkert, dette kunne lett sees da mange av listene hadde bark på baksiden.

ADVARSELEN ER: Er du fornøyd med Latlaft så er det bra,, men få tak ti en fagkyndig person til og løfte litt på taket, se på vanninnholdet i isolasjonen, demontere et par vindusrammer/dørkarmer for og se på det eventuelle slurvet som er utført mm. Det ble også informert fra LAtlaft inspektør at jeg måtte ha forståelse for at de ikke kunne lese norsk og derfor ikke følge norske regler. De skrev jo bare at Norsk Standard skulle følges så det så pent ut på papiret.
Mine erfaringer er at det som de kaller for snekkere(i alle fall mitt teem) ikke hadde noen kompetanse på normer eller sunn fornuft. God gammel Sovjetisk gi søren holdning var godt implenmentert.

Ta gjerne kontakt på 90501946 for mere innfo
Jeg kommer til og opprette nettsiden WWW.latlaft.info med bilder og full historie, positivt og negativt så allmuen har en mulighet til og se i alle fall et prosjekt i detalj.
Advarsel

Tverrdalen

Hvordan går det med siden din? Snart på nett, eller?

laftehytta


laftehytta

latlaft tilbydde seg i dag og slå av nesten10000kr på prisen hvis jeg ordner taket og det resterende arbeidet selv. Dette er jo et generøst tilbud da bare kranbil til torva koster ca 15000kr. Samt at jeg har lagt ut ca 3000kr i gulvplater og at de kontraktsmessig er fem måneder forsinket med jobben og har kvav på en del avslaggrunnet dette.

Nei fy for et useriøst og erke sovjetisk selskap, styr unna. Koster litt mer med norsk hytte men de tiltenkte 35% i besparelse er nå brykt opp i uendelig mange timer tull og forbedringer og ferdigstiling.

Vik unna, de er greie helt til de ikke vil mer og stikker av far hele kalaset.

Torhild

OM LATLAFT
Dette tror jeg ikke på.

Jeg har annet å gjøre enn å sitte på nettet og krangle og kommer nok ikke til å bli gjenganger her, men synes ikke det "Laftehytta" skriver, skal stå ukommentert.

Latlaft har levert bolighuset mitt nettopp, (ombygget "Julia") og det er blitt en snakkis. Tømrere har valfartet for å kikke, og alle er imponert. Ikke bare er tømmeret utrolig bra, du får ikke et barberblad inn i lafteknutene. Og banken fryder seg over valuta for pengene.

Jeg er ikke helt borte, og har vert med i hele byggeprosessen. Resultatet ble et utrolig trivelig samarbeid med fire "godinger" fra Latvia, og jeg vet hvem jeg skal ringe til, hvis det er noe jeg lurer på. Det blir ikke her jeg tar kontakt ;)

Hele bygget skal sige 13-15 cm de første 3 år, så dører og vinduer er ikke festet på normal måte. Men det er ikke i det hele tatt festet, som tidligere beskrevet. Jeg har skjelden sett en så pirkete håntverker som vindusmannen her...en fryd å se.

Jeg fikk bygget nå, så det kan sige, gro torv og bli beiset før vinteren. Det blir tettere etterhvert, men det ligger tapet fast skumgummi inn i alle ytterknuter, så jeg lurer på hvor den trekken som beskrives skal komme fra. Jeg har peis og vannbåren varme, så jeg akter ikke å fryse.

Et trehus er levende. Det vil trenge ettersyn og kjærlighet. Ting vil råtne og må skiftes ut. Det kommer tre på taket som kan skade (godkjendt) papp og underlag. Dette er huseierens ansvar. Til evig tid. Konstruksjonsslurv har vi ikke sett her.
Ting kan dukke opp, men uansett er varen verdt prisen. Kontrakter og papir var ikke verre enn at jeg hadde en fagmann til å se over. Byggeforsikring og bankgaranti var problem. Jeg dreit i det, til slutt.

Jeg er dristig, men kommer ned på beina. Gir du respekt og vennlighet, får folk til å jobbe med deg. Er du ukonfortabel med ferdighus fra øst europa, ikke kjøp det.
Og ikke kom med usaklig kritikk og sverting på internett, om du ikke er fornøyd med valgene du tar....
 
Med vennlig hilsen
hun med verdens fineste hus.


laftehytta

Hei, så bra at du har gode erfaringer med det hele. Jeg misunner virkelig deg  ditt prosjekt. At ting kan råtne over tid er jeg fullt klar over men når det som monteres opp allerede er råttent,, Da har man vel egentlig et feil utgangspunkt.
Snekkerne prøvde og rette opp feil, men grunnet totalt manglende kun skal om annet enn selve laften ble heller ikke det helt bra. Sol tidligere fortalt så er laftekassen veldig bra og kan absolutt anbefales fra meg. men se opp for blåved(eller blekede felter. Klor brukes for og bleke bort blåved. Men blåved er første steg i forråtnelsen. styrken er den sammen men blir mer mottagelig for fukt) når dere inspiseres. Jeg håper ingen får levert snekkerarbeidet slik som jeg. Hytta er nå helt super det skyldes gode Lafte folk og ikke gode "snekkere og høy materialkvalitet."
Vindusmannen som var hos meg var også meget prikete og ver den eneste i Teemet som gjorde flid med sitt arbeide. Han bommet litt på vindsperren , men han ordnet dette med et smil.


Allan Fillip Solberg



Tømmerhuset

Ingen annen løsning enn at det kommer folk fra Latlaft oppover i slutten av juni for å utføre tettinger ol. Blir neppe fullgodt da det etterhvert er blitt mange steder hvor overstokk ikke ligger ann mot understokk, utette medfar. Henger nok i knutene

Torhild

Tømmerhuset:
Hytta di var bygt av kontraktor. Det er ikke en standard Latlaft hytte.
Feilen er vanskelig å rette opp for dem nå, men de har lært.



Tømmerhuset

Spiller ikke noen rolle om det er standard eller ikke standard byggverk...knutene og meddraget gjøres på samme måte uansett type bygg. Om det var kontraktører eller hva det var som lafta huset mitt vet jeg ikke noe om, fikk bare beskjed at det var et team fra Latlaft

Paul

Hei,
Jeg har tenkt og vurdert de ulike hytteleverandørene, og nærmer meg vel å velge LatLaft som leverandør.
Til tross for at de flest fornøyde kunder så har det jo vært et par episoder som er omtalt her og det gjør meg noe usikker på et par ting i kontraktsutkastet de har oversendt meg.
Jeg hadde vel ønsket meg at kontrakten var basert på Bustadsoppføringslova, og at de ville stille garantier ihht denne bl a.
Føles som at jeg løper en stor risiko ved å tegne kontrakt uten dette, men det er kanskje vanlig?
Er det noen her som har noen erfaring med dette og har noen tips til meg?
Send meg gjerne en PM.


Tømmerhuset

Huset er no blitt isolert med 5 cm rockwool pluss windstopper og villmarkspanel og har blitt til helårsbolig. Arbeidere fra Latlaft har vært en uke og gjordt en god jobb med å få huset tett så det skal bli levelig inne til vinteren.
Dette var ikke helt etter planen da jeg bestilte tømmerhus, men resultatet blei ikke så værst og er til å leve med. Takk til Latlaft for at de gjorde noe med problemet

rogers

Sitat fra: Paul på august 21, 2014, 11:52:22
Jeg hadde vel ønsket meg at kontrakten var basert på Bustadsoppføringslova, og at de ville stille garantier ihht denne bl a.
Føles som at jeg løper en stor risiko ved å tegne kontrakt uten dette, men det er kanskje vanlig?

Med garantier, mener du den økonomiske garantien.
Dette er svært viktig. Å starte et prosjekt uten at dette er på plass er absolutt ikke å anbefale.
Entreprenør kan heller ikke gjøre gjeldene vilkår som er dårligere enn hva forskriftene i loven beskriver. Garantien inkludert.

http://www.bustadoppforingslova.no/bustadoppforingslova/kapittel-2/12-garanti-oppfylling-av-avtalen/


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Moe



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod