Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt

Startet av Bidda, oktober 18, 2011, 09:22:51

Bidda

Kosepinse: tatt ned delevegg, satt opp yttervegg, satt inn port 1 og satt ut båten med tur på Oslo-fjorden, grillet og kald øl i finværet  8)
Kan ikke bli bedre ;D

Bidda

juni 22, 2014, 11:43:01 #126 sist endret: juni 22, 2014, 13:30:02 by Bidda
Port til storåpningen er bestilt og hentes tirsdag.

Vurderer å legge Plannja sin Panneplate (se bilde) på taket, noen med erfaringer?
Fått pris på 189 kr/m2 inkl mva, hentet Skedsmo, grei pris?

Bidda

juni 29, 2014, 15:46:35 #127 sist endret: juni 29, 2014, 19:42:18 by Bidda
Takplater er nå bestilt (2 uker levering) og i helga har jeg montert ferdig fjærer på lilleporten og montert ferdig storporten. Mangler låsing på begge før jeg kan ta med redskapen fra heimen. Porter levert fra Fair deal, som har sponset Asgeirs TV-show "Garasjen" med porter. 5000kr for den store synes jeg er bra pris. Helt greit å montere aleine, men fordel om en er 2 innimellom  ;D
Beslag til takfot osv bestilles nå og begynner oppmåling av kledning såbdette er på plass før ferien startes for fullt  8)

Bidda

Da er ferdigbeiset kledning hentet hos Hasås og lagret i garasjen. I helga har jeg satt inn den gamle kjøkkeninnredningen og montert låser på porter. Nå har endelig ATV'n fått en verdig garasje. En arbeidsuke igjen før ferien starter. Håper å få på kledning, taket og ferdigstilt garasjen, samt lagt kloakkrør og koblet til WC og varmtvannstanken som er bestilt.

Bidda

juli 10, 2014, 19:07:37 #129 sist endret: juli 10, 2014, 20:58:13 by Bidda
Da er spikerpistol kommet og jeg gleder meg til helga..... ::)

Her er link til kjøpsvalget:
http://www.byggebolig.no/spiker-krampe-boltepistol/gass-spikerpistol-kjop/msg599847/#msg599847

Pal.ah

Sitat fra: Bidda på juli 10, 2014, 19:07:37
Da er spikerpistol kommet og jeg gleder meg til helga..... ::)

Og vi gleder oss til nye bilder. Imponert over din fremdrift.....

Bidda

Takker, og vær trygg bilder kommer  ;D
Har også planer om en time-laps video med innkjøpt brukt GoPro Hero2 8)

Bidda

I går og i dag ble det jobbet med taket.
Lagt på takplater og beslag, samt vindskier. Ble veldig fornøyd med både montering utseende og farge.
Spikerpistol tatt i bruk og den fungerer som den skal.
Kommende 3-4 dager blir viet kledning osv.

Bidda

Lange dager med snekring nå for å få ferdig garasjen i løpet av uka.
Kledning på plass og glad for spikerpistolen fungerer så bra 8)

erstokke

Det ble kjempefint! Liker at takplatene ikke utgir seg for å være takstein.

Ser at du koser deg med bra verktøy. Det heter seg jo at godt verktøy er halve jobben. Man kan vel også føye til at godt verktøy i tillegg er 60% av motivasjonen for å gå igang med større prosjekter.

Har du regnet på hva totale innkjøp av verktøy og utstyr har kostet i forhold til verdien av jobbene som er gjort? Gjetter på at verktøyet allerede er spart inn.

Bidda

Blir mere og mere fornøyd med helheten av bygget, begynner å nærme seg "hjem-standard". Jeg er medlem av "kjekt å ha klubben" så finregner ikke på slik som tas for gitt, rett og mye verktøy er et krav og en selvfølge!

Kostnader så lang er 110'kr i materiell, inkludert graving og betong. Timer har jeg og familien ikke tatt inn i den summen, da dette er bare gøy og sunn fysisk fostring i tillegg til opplæring av barn i praktisk tenking (....hørtes fornuftig ut ;D )

Bidda

Her er timelapse av hytta tatt med GoPro Hero2 montert på en Ikea 360graders eggkoketimer  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=dF8SemjCtM4

Bidda

Gir meg nå for noen dager. Status er at det mangler gesimskassa, sprosser, male dør og pusse noe leca, samt å legge inn 3-fas. Har fått laget et tak til materiallagre, skal kles inn litt mere i neste uke. Spikerpistolen har fungert fint. Er nå for varmt til særlig fysisk arbeid så det blir å male litt i skyggen  ;D

Bidda

Trearbeidet er nå ferdig  ;D
Gjenstår pussing av litt Leca, sprosser og el.
I gang nå med å planlegge avløpsanlegget  8)

dypen

Ser du har veldig godt takutstikk som er veldig bra, er dette NS for utsikk eller ligger det en tanke bak det?
Mvh. "dypen"  :)

Bidda

Dratt ut ekstra på høyre side for å verne om byggesaga som kommer snart og etter at den har blitt brukt ferdig, er det plass for et lite vedlager  ;D

Bidda

Tilbake på hytta for mere "ferie"  ;D

El er lagt inn og Leca er pusset, samt laget hems over båtplassen for lagring av kledning. Neste nå er å få lagt inn lys og bestille sprosser som får vente til etter ferien. Har begynt å forberede avløpsprosjeket, men rør får jeg ikke før i neste uke så det må da vente litt.

Bidda

Lys på plass så anser meg "ferdig" med garasjen og derfor har jeg begynt neste prosjekt. Legger ved skissen som viser rørføringen fra hytta ned til avløpstanken.
Blir en tur til rørbutikken på mandag  :)

Bidda

Etter en kort "ferietur" til heimen er vi i aktivitet igjen på hytta, i siste ferieuke. Rør hentet på Haiex og de som skal brukes i skrenten er limt med Tec7 for å sikre skjøten. De skal nå få ligge og herde til onsdag mens jeg begynner på tanktilkoblingen.

Bidda

Har sjekket skjøtene i dag og det ser bra ut. likevel valgte jeg å lage en forsterkning som sikrer at de ikke belastes mere enn nødvendig. I morgen ettermiddag blir det å få lagt røra ned skrenten  ;D

Bidda

Da er røra lagt ned skrenten og sikret. Har begynt tilkoblingen til tanken, blir ferdig med dette før helga. Hvis tid så blir det demontering av snurredassen på lørdag. Skikkelig skittjobb tenker jeg.

Bidda

august 10, 2014, 08:28:43 #146 sist endret: august 10, 2014, 11:00:12 by Bidda
Da var ferien over og nå blir det sporadisk jobbing framover....... :(

Har fått utført en del siste uke:
Garasjen ferdigstilt med vanlig utelys og arbeidslys ute.
Samletanken er tilkoblet og rør lagt opp skrenten til hytta.

Nest nå er å ta ut snurredassen og bygge om til WC.

I forbindelse med at kommunen har pålagt alarm på tanken så vurderes det å bruke alarmen på hytta til å detektere denne og sende alarm via SMS. noen som har denne løsningen?

Bidda

Ett lite steg videre:
GSM alarm (Powermaster 10) til hytta er innkjøpt fra www.alarmen.no og den har mulighet for vannmelder som blir koblet opp til kloakktanken. Om det går trådløst er jeg usikker på pga fjellet, men jeg har også mulighet for å kable føleren. I tillegg til detektering med kamera og røykdetektor har jeg kjøpt en ekstra kameraenhet som jeg skal rette mot uteplassen. Den skal jeg kunne be om bilde fra slik at jeg kan se om bonden må ta en tur med snøfreseren før vi setter oss i bilen  ;) Garasjen og anneks blir også koblet opp til alarmsystemet. Kjøpte alarmen ferdig programmert etter mitt behov (gratis) og med oppkobling til bildeserver slik at bilder den tar blir liggende der samtidig som sendt til meg på både GSM og e-post. Simkort fra Telenor er kommet og det koster 20kr/mnd + bruk. Kjøper jeg en illeggsmodul kan jeg også styre litt andre funksjoner om framtidig behov for dette melder seg.

Bidda

Langhelg er over og dette har vi fått unna:
Demontert Snurredassen
Bygd om gulvet.
Satt inn WC og koblet denne til avløpsrøret ned til tanken.
Montert alarm med overvåking av tank, testet systemet.
(Eget innlegg om alarmmontering osv kommer etter å ha fått litt erfaring)

Utarbeidelse av og innsending av nødvendige papirer ang. garasjen og kloakktanken kan nå starte.

Neste nå er å få byttet ut vask og koblet til varmtvannstanken før frosten setter inn.

Bidda

Forrige helg fikk jeg begynt på badet (del 1), gulvbelegg, avløp og flyttet vanninntaket, koblet til Høiax'n og satt opp ny vask. Neste blir å få vann over til kjøkkenet.
PS snurredassen står til salgs sammen med ny gråvannrenser, løp og kjøp....


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod